Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny PU? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for en ny PU. Jeg bruger en NAD C555 med en Goldring Elektra MM pick up. Min forstærker er en NAD C 353 g min pre amp er en NAD PP2 og ht. er Evidence 470.

Jeg har brug for en pick up med mere liv i mellemtonen, OG MANGE FLERE DETALJER!!
Leder efter noget til mellem 1.000 og 3.000 kr. Jeg har tænkt på en Rega Exact, men ved ikke om den kan bruges eler om der er noget bedre?b Det er måske lidt overkill at købe en PU til næsten samme pris som pladespilleren Tonearmen er en Rega RB250.

Jeg har ikk selv forstand på pladespillere overhovedet, ved intet om min udover at det var den bedste jeg kunne finde til prisen rent lydmæssigt. Jeg kan bruge al hjælp så venligst give et par forslag!

På forhånd tak

Til top Vis Crazy Diamond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crazy Diamond

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Du kan læse en anmeldelse af Rega Exact her (på engelsk). Den nyeste version hedder Exact 2. Jeg ved ikke om der er den store forskel men det kan da godt tænkes at den er blevet forbedret en smule.

Det smarte ved den er jo (på en Rega pladespiller) at den har et 3. monteringshul der gør at den automatisk er justeret korrekt ind (geometrisk) ifølge Rega's anvisninger. Så på det område bliver det ikke meget nemmere.

En bedre RIAA end din PP2 ville også kunne give et klart løft i lyden men hver ting til sin tid. En god RIAA koster også en del (med mindre man finder et godt brugtkøb).

Kig evt. på "Om pladespillere" linket i min signatur. Det er en ganske udmærket indførings-artikel skrevet af den gode Hr. Jan Nielsen.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Kan det betale sig at købe en bedre RIAA når pladespilleren ikke er bedre?

Og har du forslag til nogle eventuelle kandidater? Har kun pladespiller, ingen cd, så jeg vil gøre alt for at forbedre min lyd

Til top Vis Crazy Diamond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crazy Diamond

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål... Hvor bruges pengene bedst.

Det er sikkert en god ide at starte med en bedre pick-up. Så kan du altid overveje det næste skridt senere.

Creek f.eks. laver nogle udmærkede RIAA'er der ikke er alt for dyre. De dukker også op brugt fra tid til anden. Clearaudio's Basic (nypris 3000,-) ser man også brugt en sjælden gang imellem. Der røg vist en for nyligt til 1400,-...

Men når du nu kun satser på pladespiller skulle du måske lige overveje situationen. En bedre pick-up nu vil du sikkert få god glæde af. Men derefter?

Som du skriver: "Kan det betale sig at købe en bedre RIAA når pladespilleren ikke er bedre?". Ja til en hvis grænse men når du nu fremover ikke skal bruge penge på CD-mediet(?) og andet "pjat" kunne du overveje at vente lidt med alt for mange små spring/forbedringer og istedet skillinge sammen til en rigtig god pladespiller-kombination (+RIAA).

Du skriver jo selv: "Har kun pladespiller, ingen cd, så jeg vil gøre alt for at forbedre min lyd".

Er jeg helt ude i skoven??

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Ja det har jeg også siddet og regnet lidt på, til sommer er jeg færdig med min HG2, så skal jeg have en elevplads i 2 år og så er jeg helt færdig, jeg får cirka 7k om måneden efter skat når jeg får elev plads, og så vil min mor have 2k for at jeg bor hjemme, det er jo fair nok for så har jeg stadig 5k. så kan jeg hurtigt få skrabet sammen til en Rega Planar 5 eller en Clearaudio Champion og montere en Rega Exact pick up, og også købe en ny RIAA. Så burde det da rykke gevaldigt

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Den har du regnet godt ud kan jeg se.

Men der er da en del forskellige spændende pladespillere omkring de 10.000,-. Men du har jo lidt tid til at researche i Jeg har linket til nogle forskellige kandidater i denne tråd. Hvis du googler på nettet kan du sikkert finde noget omtale + anmeldelser (hvad end de så er værd).

Og når det nu ikke nødvendigvis engang i fremtiden bliver en Rega pladespiller er der mange andre pick-up'er omkring de 2500,- der måske er mere interessante.

Og hold da øje med brugtmarkedet (også til den tid). 10.000,- kan købe en, en meget lækker (brugt) pladespiller. Men man skal selvfølgelig vide hvad man skal kigge efter (også m.h.t. til stand o.s.v.).

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tør nok ikke kaste mig ud i en brugt da jeg ikk aner hvad jeg skal lede efter og hvad jeg skal være opmærksom på, der er sgu nogle meget lækre nogen i den tråd

Det bliver vidst lidt af et projekt at få styr på det, men der er jo god tid Men det må vel også være muligt at købe sig en god brugt pladespiller til en fair pris af en af brugerne på forumet her? Hvor man så evt ville kunne få noget vejledning i hvad man skal holde øje med når man køber en brugt pladespiller

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Men lige nu kunne jeg da godt finde på at anbefale en Audio Technica AT-440MLa (fås også hos eBay) eller en Denon DL-160.

Jeg er dog ikke sikker på om DL-160 (som er en high-output MC) har højt nok output (ca. 2mV) til din PP2 (35dB/3.5mV). Men det kommer også an på resten af udstyret (højttalernes følsomhed, forstærkerens følsomhed & effekt).

Det er selvsagt ret vigtigt at pick-up'en bliver monteret & justeret korrekt. Både for at undgå unødigt slid men også fordi at den så lyder bedst (mindst mulig forvrængning/fejlsporing). Forhåbentlig er der en kapabel forhandler der har fuldt styr på dette.

Det er selvfølgeligt ikke muligt hvis du køber Audio Technica'en men jeg skal gerne være behjælpelig hvis nødvendigt (under alle omstændigheder).

Så skal du også være opmærksom på at tonearmsrøret gerne skal være omtrentlig parallel med pladetallerkenen/pladen (set fra siden) når nålen er i rillen. Rega's pladespillere (og vel dermed også NAD C555) er konstruerede med Rega's egne pick-up'er for øje. Disse er usædvanligt lave/flade sammenlignet med mange andre. En Denon DL-160 f.eks. er betydeligt højere (som du kan se). Så det kan evt. blive nødvendigt at hæve armen lidt ved basen. Rega forhandlere skulle gerne have noget liggende der kan bruges (en metal/plast ring f.eks.).

Armrørets (og dermed nålefanens) vinkel kan have betydning for lyden. Dette (VTA) er også kort beskrevet i "Om pladespillere" artikelen. Det er ikke nogen videnskab der skal bruges alt for megen tid på men det er godt at vide.

Et redskab til at sikre at VTF (nåletryk) er helt korrekt kan også være et udmærket redskab. En RB250 arm er ikke den mest præcise p.g.a. kontravægten uden detaljerede markeringer. Hvis man nu var så heldig at eje en SME Series V kunne man roligt stole på dennes iboende præcision. En populær og ganske udmærket nåletryksvægt er Shure's SFG-2. Man skal bare sikre sig at nålen er i rette højde mens man måler trykket (ingen LP-plade på tallerkenen).

"A Beginner's Guide to Cartridge Setup".

Tonearm Database - Rega.

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Tror jeg sparer op til en ordentlig plov og så prøver jeg at få en herinde fra til at indstille den for mig. Har nemlig også et par plader jeg godt kunne tænke mig at høre på et high-end stereoanlæg, foreksempel Messages From The Status Quo som skulle være deres første album, diskanten er ustyrlig og bassen er væk, så det kunne være lidt sjovt at få prøvet den på top udstyr

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

men mange tak for hjælpen so far Du kan godt regne med at jeg får brug for hjælp igen senere, men nu tror jeg lige jeg fikser pengene først for ellers bliver jeg bare alt for utålmodig

Og lige en ting til, de der pladerensere, hvor meget står de i, og ved du hvor man kan få en?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Crazy Diamond skrev:
Og lige en ting til, de der pladerensere, hvor meget står de i, og ved di hvor man kan få en?

Okki Nokki (ja det hedder den). - 2600,-kr. Billigere end konkurrenterne faktisk.

P.S. Du får lige en p.b. senere.

Mvh.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Den Okki Nokki er godt nok billig - det er næsten ½ pris af den billigste - med mindre du skal rense plader i døgndrift tror jeg den er et godt bud - den skal bare tømmes rimelig ofte - og lige en lille advarsel - hvis lyden af elværktøj eller støvsugere ødelægge din dag så husk øreværn inden du bruge en pladevskemaskine - sugemoteren lyder som hvis du forestiller dig at du havde gear på en larmende støvsuger og gearet på vej ned af bakke satte sig fast i 1 st. gear - med andre ord høreværn på eller glem at lytte musik en ½ times tid efter en omgang pladerens alt medens din tinitus ringer af.

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hehe okay, jeg tror jeg forstår budskabet Så må jeg jo bare skrue lidt op for guitar forstærkeren og overdøve den 

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Og mange tak for hjælpen begge to

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes