Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: ERA pladespiller-fransk persillekværn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Måske lidt provokerende at sammenligne den med en persillekværn men læs lidt videre:
ERA pladespilleren - sådan en jeg fandt forleden på min genbrugsstation -med en SME 3009 arm på - den pladespiller havde jo et fint ry i 70erne. ERAen var temmelig medtaget med overfladerust og da jeg kun skulle bruge SME armen besluttede jeg mig for at skille værket ad.
Jeg ved ikke om i kan huske billigt fransk køkkengrej fra vor mors tid (måske fra vor bedstemorstid for nogle af forumbrugerne)  som var af bugget blik men som altid var kanon godt - fx. hvidløgsknusere, persillekværne, rivejern etc.
Det var lidt på samme måde at skille ERAen ad - et par bukkede jernplader med et par påsvejsede plader med skruegevind - to pyntetræplader til siderne og et til armboard - thats it -og elektronikken og mekanikken - tja verdens mindst elmotor ikke større end 7 femkroner lagt oven på hinanden og en kontakt, et hjul til at styre remmen og en et primitiv leje.
Er der stadig nogen der kan huske ERApladespillern - stadig bruger den - og ved I om den blev tweaket / bygget om, på samme måde som det nu sker for lenco/garrard og thorens ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Det er ret svært at finde noget om ERA på nettet.

Her er hvad må være en tidligere model(?) fra ERA. Det var åbenbart J.C.Verdier der stod bag den. Armen på denne model er lidt sjov/fed.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg gætter nu på at den "persillekværn" r-l-b har skilt ad ser sådan her ud:

http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_page.php?pic_id=3321 &sid=d582ed3a418ed5bba24320f2adb16f2a

Nemlig en Mk6 med SME arm. Sådan en kværn (dog med en 3009 S2 arm) monteret med en Ortofon MC20 havde jeg glæde af i flere år. Den Krenzler linker til ser ud til at være flydende ophængt (?). Som jeg husker det var Mk6'eren uden flydende ophæng men det må r-l-b kunne afgøre.

Haugaard  

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Den er ikke flydende ophæng men står på en stålplade der ca. er 2/3 areal af metalkassen - mellem denne ståplade og gramofonen er der nogle ca. 2,5 cm tykke sorte skum klodser som må udgøre det for "flydende ophæng eller måske snarere afdæmpning

Jeg mener at kunne huske en forside på et hifi blad fra 70erne hvor den var på forsiden, men jeg ved ikke hvad de skrev om den- jeg kunne forestille mig de havde skrevet franske fristelser eller lignende - men på den anden side var det jo ikke lige Alt for Damerne - måske nogen har bladet /testen  fra dengang?

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Den er ikke flydende ophæng men står på en stålplade der ca. er 2/3 areal af metalkassen - mellem denne ståplade og gramofonen er der nogle ca. 2,5 cm tykke sorte skum klodser som må udgøre det for "flydende ophæng eller måske snarere afdæmpning

Yes! det er også sådan jeg husker det. Jeg havde min skilt ad fordi kontakten gik i stykker.

r-l-b skrev:
Jeg mener at kunne huske en forside på et hifi blad fra 70erne hvor den var på forsiden, men jeg ved ikke hvad de skrev om den- jeg kunne forestille mig de havde skrevet franske fristelser eller lignende - men på den anden side var det jo ikke lige Alt for Damerne - måske nogen har bladet /testen  fra dengang?

Det synes je faktisk også at kunne huske. Jeg mente at det var i High Fidelity men jeg har lige støvet (*host*) årgang '76 - '81 i gennem uden at finde testen

Haugaard 

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Købte min ERA MK6 m. låg og SME arm m. fast hus og ADC pickup i 1975. Prisen var 2295 kr. Den spillede fint her i over 22 år med diverse Ortofon huse - lige fra VME20E til MC30. Solgte den i 97 til fordel for en Kenwood KD-8030, og hold da k*ft, - pludselig kom der styr på bassen, ok der er er også en vægtforskel på mindst 8 kilo. Dengang i 75, var Era MK6 et fund til prisen, fordi SME 3009 armen i løs vægt hos Sø & Høem alene kostede over 1900 kr. Samme firma var iøvrigt importør af ERA.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Dengang i 75, var Era MK6 et fund til prisen, fordi SME 3009 armen i løs vægt hos Sø & Høem alene kostede over 1900 kr. Samme firma var iøvrigt importør af ERA.

395 kroner for en pladespiller med et så pænt ry må siges at være meget billigt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

Det synes je faktisk også at kunne huske. Jeg mente at det var i High Fidelity men jeg har lige støvet (*host*) årgang '76 - '81 i gennem uden at finde testen

Haugaard 

det ser sku ud til at vi skal længere tilbage end 1976 ! jeg var ikke klar over at den var så gammel (og at jeg var så gammel)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes