Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør spørgsmål? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hej.

Da jeg ikke er teknikker, håber jeg der er en der kan svare på mine spørgsmål!

Bias spørgsmål:
Hvad sker der når jeg ændrer på bias?
Hvis jeg nu ønsker at prøve at skrue lidt op? Får jeg mere effekt f.eks. hvad med lyden, ændrer den sig?

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg køre med 45-50 i bias - på mine Rouge M-150 .. lyden bliver mere varmt og med mere charme !
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg køre standart opsætning på bias i mine M150, men jeg har også tænkt samme spørgsmål Mogens.

Alt andet lige må det give et større slid på udgangsrørne.

PS. Hva siger i til KT88 eller er 6550 - jeg bruger 6550 EH og RCA signalrør, andre gode forslag ? ( ikke for at snuppe din tråd Mogens )

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Det kommer lidt an på hvordan strømforsyningen er lavet i din forstærker. Er den lavet med rippelled i form af drosselspole eller en modstand, vil du få et større spændingsfald over dette. Det resulterer i lavere peak-effekt, men da du har skruet bias op, har forstærkeren flere af de tilgængelige watt i kl. A.

Mange fabrikanter laver for små transformere, så derfor SKAL rørene stilles lavt i bias, da kernen er for lille på transformeren. Ellers vil alle spændinger fra transformeren falde. Udgangstrasformerne kan også være for små, nogle kan kun klare max 100mA total på primær viklingen, dvs. max bias 50mA pr. rør, hvis du har 2 rør pr. kanal...

En anden ting er hvordan røret lyder ved forskellig bias. Check tubeworld.com, tubedepot.com eller thetubestore.com, der er en af siderne, der har testet udgangsrør ved hhv. 35mA og 50mA og skrevet om lyttemæssig indtryk herfra.

Typisk synes jeg lyden bliver lidt renere, blødere hvis du skruer bias op i nærhed af rørets max. watt-afgivelse. Lige præcist hvor mange mA, det er pr. rør afhænger af din forsyningsspænding...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

David: Ahemm nu begynder det jo at blive svært! Men ifølge manual, skal de stilles ved 40 mA, men som King nævner har jeg hørt det ikke er noget problem med 45 mA. Tak for tips om de sider du henviser til.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Jeg køre med 45-50 i bias - på mine Rouge M-150 .. lyden bliver mere varmt og med mere charme !

Ok, helt op til 50 mA. Jeg havde bildt mig selv ind, at det blev en mere rå lyd, men jeg må vist hellere prøve.
Men det må tære lidt mere på rørene?

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg køre standart opsætning på bias i mine M150, men jeg har også tænkt samme spørgsmål Mogens.

Alt andet lige må det give et større slid på udgangsrørne.

PS. Hva siger i til KT88 eller er 6550 - jeg bruger 6550 EH og RCA signalrør, andre gode forslag ? ( ikke for at snuppe din tråd Mogens )

Ja slidet må vel være større?
Jeg bruger samme rør som dig. KT88 skulle give lidt mere rør lyd hvis man søger det, har dog ikke prøvet.
Har læst et sted på nettet, om en gut, der brugte KT66 rør til sin Rogue Zeus. Har også læst om et andet rør, kan bare ikke lige huske det, øv...

Mvh.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Kan det måske være KT90 som du tænker på ?
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hej.

Da jeg ikke er teknikker, håber jeg der er en der kan svare på mine spørgsmål!

Bias spørgsmål:
Hvad sker der når jeg ændrer på bias?
Hvis jeg nu ønsker at prøve at skrue lidt op? Får jeg mere effekt f.eks. hvad med lyden, ændrer den sig?

Mvh.

Hej

alle rør har et maximalt anode-tab altså den afsatte effekt i røret, dette udregnes ved at gange anodespændning med strømen der løber gennem røret, eks. spændning 400 volt gange 0,040A det giver et anodetab på 16 Watt et EL 34 er opgivet til 27 watt i anodetab, så hvis man vælger strømen til 0,067A ved 400 Volt så giver det 26,8 Watt i tab. Ved dette eks. kører forstærkeren i ren klasse A, man kan så vælge at sænke strømmen lidt så man enten kører ab1 eller ab2 eller klasse B

En rør-slæde der benytter rør regulering samt drossler kan kun køre ren klasse A det samme gælder hvis der kun benyttes drossler. Såfremt man valgte at køre klasse B ville forsynings spændningen stige og falde i takt med musikken grundet den modstanden i strømforsyningen.

En single-ended kan kun køre ren klasse A.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Det at du oplever lyden som mere varm ved øget strøm i røret, skyldes at den 3 harmoniske bliver mindre, samtidig øges den 2 harmoniske som opfattes som et tilskud af varme i vores ører.

Mvh

Torben

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
David: Ahemm nu begynder det jo at blive svært! Men ifølge manual, skal de stilles ved 40 mA, men som King nævner har jeg hørt det ikke er noget problem med 45 mA. Tak for tips om de sider du henviser til.

Mvh.

Nu kender jeg ikke forsyningsspændingen på dine forstærkere, men den ligger formentlig ikke over 600V? Anyone???

Hvis vi nu siger 600V, så kan du også sagtens sætte bias til 55mA, så kører røret kl. A op til 33 watt. Du har ret, jo højere bias, jo kortere levetid...

Ang. rørvalg, så er Electro Harmonix sammen med Sovtek, suverænt de dårligste 6550/KT88 rør jeg har hørt. Til menneskepenge synes jeg bedre om følgende i vilkårlig rækkefølge:

SED (Svetlana) Winged "C" (ikke "S") 6550 og KT88

Valve Art 6500 og KT88

Shuguang 6550 "coke bottle"

Shuguang KT88-98

Desuden har jeg hørt, at følgende skulle være gode.

Shuguang GEKT88

Ang. KT66 i Zeus, så tåler KT66 kun 500V på anoden og 450V på gitteret, så det kunne tyde på at dine M-150 heller ikke kører med særlig høj anodespænding? I så fald er der mulighed for at køre en del flere mA pr. rør...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Kan det måske være KT90 som du tænker på ?

Hehe, muligvis Alex! Men hukommelsen, hukommelsen du!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Milu skrev:
David: Ahemm nu begynder det jo at blive svært! Men ifølge manual, skal de stilles ved 40 mA, men som King nævner har jeg hørt det ikke er noget problem med 45 mA. Tak for tips om de sider du henviser til. Mvh.

Nu kender jeg ikke forsyningsspændingen på dine forstærkere, men den ligger formentlig ikke over 600V? Anyone???

Hvis vi nu siger 600V, så kan du også sagtens sætte bias til 55mA, så kører røret kl. A op til 33 watt. Du har ret, jo højere bias, jo kortere levetid...

Ang. rørvalg, så er Electro Harmonix sammen med Sovtek, suverænt de dårligste 6550/KT88 rør jeg har hørt. Til menneskepenge synes jeg bedre om følgende i vilkårlig rækkefølge:

Valve Art 6500 og KT88

Shuguang KT88-98

Shuguang GEKT88

Ang. KT66 i Zeus, så tåler KT66 kun 500V på anoden og 450V på gitteret, så det kunne tyde på at dine M-150 heller ikke kører med særlig høj anodespænding? I så fald er der mulighed for at køre en del flere mA pr. rør...

Spændende!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Men jeg vil da lige i farten nævne, at de ikke bliver særlig varme. Man kan sagtens røre ved rørene.
Ikke som da jeg havde Audio Research M300 mk.II, de blev meget varme, men der var selvfølgelig også dobbelt så mange rør pr. side!

Mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger så lige hr Solvin: Dobbelt-trioder i katodefølge; er det "rigtig" single-ended?

(Min MingDa MC34 AII er med 6AS7(G). 2 X 6,5 watt er så lig de ratede 13 watt?)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg spørger så lige hr Solvin: Dobbelt-trioder i katodefølge; er det "rigtig" single-ended?

(Min MingDa MC34 AII er med 6AS7(G). 2 X 6,5 watt er så lig de ratede 13 watt?)

Det spørgsmål forstår jeg ikke lige, men mener du, at man kan lave en katodefølger med et triode rør, så  er svaret ja. Et 6AS7G er en dobbeltriode hvor hver sektion har et anodetab på 13 watt altså 26 watt for et enkel rør. Din MingDa MC34 AII kører push pull med et enkelt 6AS7G for hver kanal, så max output ligger omkring 2 * 10 watt

Mvh

Torben

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2007 kl. 05:35 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Men jeg vil da lige i farten nævne, at de ikke bliver særlig varme. Man kan sagtens røre ved rørene.
Ikke som da jeg havde Audio Research M300 mk.II, de blev meget varme, men der var selvfølgelig også dobbelt så mange rør pr. side!

Mvh.

Så vidt jeg har forstået, så satser Rogue på lang levetid, og der ved bliver rørene bias'et lavt. Hvis dine M-150 også har under 500V anodespænding, og de kører med 35mA bias pr. rør, er de sådan ca. 17W kl. A pr. rør, resten er A/B...

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Februar 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Milu skrev:
David: Ahemm nu begynder det jo at blive svært! Men ifølge manual, skal de stilles ved 40 mA, men som King nævner har jeg hørt det ikke er noget problem med 45 mA. Tak for tips om de sider du henviser til. Mvh.

Valve Art 6500 og KT88

Shuguang KT88-98

Shuguang GEKT88

David, nu nævner du alle disse rør, men hvad gør de bedre end EH? Mere rør agtige, bedre bund/mltone/diskant etc.?

Mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Takker hr. Solvin. Spørgsmålet gik mere på, om hvorvidt man stadig kan kalde det for single-ended, hvis man bruger begge triodehalvdele som katodefølge? Det må vel virke nogenlunde som darlingtons i transistorverdenen?!

Hvis dyret ALTID bruger 120-130 watt fra nettet, underordnet om der spilles musik på max lydstyrke, eller den bare står klar til 1, 2, 3 og spil!? Effektforbruget med forstærkeren og en CD-afspiller ligger "konstant" på 0,13-0,14Kw ifølge min ydmyge 50 kr´s energimåler. Kan jeg deraf udlede at dyret kører i Klasse A, om ikke til 100%, men så 90% af vejen?  

Milu; moderne rør ligger tættere på transistor-lyden end de gamle NOS-typer, mere "korrekte", men langt kedeligere! Måske det her er noget, altså måske?!: http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?manufacturers_id=&a mp;products_id=157  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Februar 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Takker hr. Solvin. Spørgsmålet gik mere på, om hvorvidt man stadig kan kalde det for single-ended, hvis man bruger begge triodehalvdele som katodefølge? Det må vel virke nogenlunde som darlingtons i transistorverdenen?!

Hvis dyret ALTID bruger 120-130 watt fra nettet, underordnet om der spilles musik på max lydstyrke, eller den bare står klar til 1, 2, 3 og spil!? Effektforbruget med forstærkeren og en CD-afspiller ligger "konstant" på 0,13-0,14Kw ifølge min ydmyge 50 kr´s energimåler. Kan jeg deraf udlede at dyret kører i Klasse A, om ikke til 100%, men så 90% af vejen?  

Milu; moderne rør ligger tættere på transistor-lyden end de gamle NOS-typer, mere "korrekte", men langt kedeligere! Måske det her er noget, altså måske?!: http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?manufacturers_id=&a mp;products_id=157  

Hmm, ja så er det måske bare hvad man vil have...
De rør du har fundet dér er da vist uhyggeligt dyre, 930,- kr. for et par! Eller har jeg læst forkert, er det 2 par?? Så vil prisen da passe bedre...

Mvh.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum