| Forfatter |
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået sådan en svend og har hørt flere nævne at korrekt nåletryk betyder meget, men hvordan indstiller man det? Og hvad skal det være på en Project Debut 3?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
og det forstår jeg så ikke ret meget af..
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåle trykket er afhængig af den pick-up du bruger. Find data'erne på din pu og du finder anbefalede nåletryk.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er en Ortofon 510 mk. II der følger med, er data for denne:
Tracking force range
1,25-1,75 g (12,5-17,5 mN)
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Men hvordan er det lige man måler det?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke så bekendt med Pro-ject, men er sådan sat op til bare at spille uden at skulle tjekke noget?
Men ellers skal du have fat i en nåletryks vægt, her kan jeg desværre ikke vejlede dig til en billig en af slagsen. Hvad med butikken du købte pladespilleren?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
miibmiib Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den skala der er på kontravægten bag på armen, den skal drejes til den står på det rigtige tal.
Lydbutikken anbefaler til Audio Technica AT-95 1,8 gr (18 på skalaen) og Ortofon OM5e 1,75 gr (17,5 på skalaen)
__________________ Pro-ject Debut 3. Pro-ject Phonobox 2. Grado SR80. ShureE3C. TrekStor Vibez. MeizuM6.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først, så udbalancerer du armen. Det vil sige at du tar' armen ud til siden (højre er nemmest) , og så drejer loddet bagpå, indtil armen svæver i vater. Dernæst drejer du den lille ring med tallene, så nul er ud for den hvide streg lige foran den. Dette skal du gøre uden at dreje kontravægten med. Så drejer du ved at tage i kontravægten, og indstiller nåletrykket på det ønskede. 10 er et gram, 20 to osv - tror du har fanget den nu  . Det er faktisk ikke ret svært, hvilket jo er herligt når man er vinyl-begynder! -tunghør
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcist & enkelt.
Hvis din PU har anbefalet VTF på 1.25-1.75g., så hold dig til den højere ende af skalaen. D.v.s.: 1.5-1.75g.
Du kan også overveje en Shure SFG-2. Anti-skating skal være på "0" og der skal ikke være en LP på tallerkenen mens man indstiller med sådan en.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Ja, nu er det jo ikke mere end en uge siden, at du og Seansmiller agerede støttepædagoger for undertegnede, med det selvsamme dilemma, på selvsamme plov  . Men man lærer jo hurtigt, og i dag tjekkede jeg lige - og klarede hele proceduren på to minutter. Det er jo pærenemt, og jeg fastholder at denne plov er et rigtig godt sted at starte på vinyl. Jeg trænger dog til at blive ligeså sikker på antiskating - er målet at armen skal sænke sig til nøjagtig samme sted som man hæver den fra, eller skal den egentlig helst modvirke lidt træk fra pladen, eller noget mekanik, og helst gå en smule til en af siderne? Er det nemmest at tjekke på det inderste af pladen, eller hvordan? -Det kan godt være det er en billig plov, men den skal ihvertfald nok blive top-optimeret  ! -tunghør
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 04:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært at udtale sig kategorisk om anti-skating.
Prøv som udgangspunkt at sætte AS til samme værdi som VTF. Hvis dette giver problemer som at armen sejler udad skal AS naturligvis mindskes.
Det er meget forskelligt hvad "folk" anbefaler når snakken falder på AS. Det kommer også an på armen & PU'en.
Nogle foretrækker at køre med noget lavere AS som f.eks. ½-delen af VTF eller så lidt som 1/3-del. Men prøv med 1:1 & lyt dig frem. Lyt efter om der generelt er mere støj, knas & måske i visse tilfælde forvrængning (kvindestemmer, klaver) i den ene kanal frem for den anden. Lyt over noget tid & finjustér hen ad vejen.
Men knas & forvrængning kan jo også stamme fra pladen hvis den er købt brugt & tidligere har været udsat for en ikke alt for heldig opsætning.
Hvis PU'en generelt sporer lidt ringere i venstre kanal skal der mindre AS til & omvendt. Kvindesang & klaver inde mod slutningen af pladen er udfordrende. Hvis man har et problem (& det ikke er fra pladen) kan det også være at man kører med for lavt VTF.
En PU som AT-440MLa der sammenlignet med din AT-95E er blødere, har en mere avanceret slibning & kører med lavere VTF vil nok kunne klare sig med mindre relativ AS (i forhold til VTF) i forhold til din nuværende.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Krenzler! Super med den forklaring du gir' - jeg tænkte slet ikke på at man skal lytte til hver enkelt kanal, og ikke bare sættet. Fedt at du også lige kommer med nogle konkrete eksempler på, hvor problemerne tydeligst kommer til udtryk - det er lige noget jeg kan bruge  ! Det vil jeg prøve at eksperimentere lidt med, selvom det nu ikke er så voldsomt hvad man har af indstillingsmuligheder på antiskatingen, på sådan en Debut 3  -tunghør
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
| jeg tænkte slet ikke på at man skal lytte til hver enkelt kanal, og ikke bare sættet. |
|
|
Jo men du lytter bare til anlægget som du plejer. Du er bare bevidst omkring om der er en forskel samtidig.
Men det var måske også det du mente?
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mente at jeg ikke lige havde tænkt på, at det ikke nødvendigvis var begge kanaler der udviser problemer, men at man kan lytte til dem enkeltvis, og høre hvad for en eksempelvis forvrængningen, kommer fra. - Og så kan man bruge den viden til at justere ind. Jeg er jo vinyl-begynder, så det tænkte jeg slet ikke på  .. - Håber det gav mening  -tunghør
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aye Aye Captain. 10-4!
|
| Til top |
|
| |
Juhl Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg har netop købt en Por-ject Debut III
Er der en af jer der gider gider mig gennem samlingen, evt. over MSN?
Jeg er meget i tvivl omkring påsætningen af det lille lod?
Venlig hilsen Lasse Juhl
MSN: Juhl@makalay.dk www.makalay.dk
|
| Til top |
|
| |