| Forfatter |
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Har et spørgsmål, er det normalt at en forstærker, efter at have været slukket lidt tid, begynder at summe en smule. Det er ret lavfrekvent, og det er kun mig der kan høre det, min kæreste kan ikke  Ved at der er forskel på hørelse, men ville fandme gerne IKKE kunne høre den summen..
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Summer forstærkeren, eller summer den ud i højttalerne? Prøv evt. at tage overdelen af og se hvor trafoen er, for derefter at tage overdelen på igen og lyt dig så frem til om lyden kommer fra trafoen. En forstærker kan godt brumme fra trafoen, nogen mere end andre, og nogen slet ikke, om det er ok, ja det kommer jo an på om det er noget du kan leve med. Du kunne evt. få den byttet hvis du har garantien endnu, så kan du jo se om det er modellen eller den forstærker du har pt. der har det problem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den summer ikke ud af højtalerne, vil gætte på det kommer fra trafoen, ville bare høre om det er okay, altså at det ikke er skadeligt for forstærkeren. Forstærkeren er kun 2 dage gammel derfor jeg spørger, og spørger nok også fordi den gamle ikke gjorde det, og denne gør...
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sagtens være trafoen der sætter kabinettet i svingninger. Kabinettet kan dæmpes billigt, med den type dæmpeplader man dæmper bilkarosserier med. Det er denne type du skal bruge.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Det kan sagtens være trafoen der sætter kabinettet i svingninger. Kabinettet kan dæmpes billigt, med den type dæmpeplader man dæmper bilkarosserier med.
Det er denne type du skal bruge.
|
|
|
Hvordan vil sådan en måtte kunne dæmpe en summen/brummen?? Undskyld jeg spørger dumt, men er ikke lige haj inden for den slags  Er det små vibrationer i hele kabinettet der gør at denne brummen opstår?
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune|WildChild skrev:
Spencer skrev:
Det kan sagtens være trafoen der sætter kabinettet i svingninger. Kabinettet kan dæmpes billigt, med den type dæmpeplader man dæmper bilkarosserier med.
Det er denne type du skal bruge.
|
|
|
Hvordan vil sådan en måtte kunne dæmpe en summen/brummen?? Undskyld jeg spørger dumt, men er ikke lige haj inden for den slags Er det små vibrationer i hele kabinettet der gør at denne brummen opstår?
|
|
|
Trafoen vil stadig brumme, men ikke sætte kabinettet i svingninger. Kabinettet forstærker brummelyden op, og spiller med, som en højttalermembran, hvis kabinetpladerne er lavet af for tyndt materiale. Brummelyden starter ved trafoen, men kommer altså ikke videre, hvis kabinettet er dæmpet korrekt. Er der lufthuller i kabinettet, må de naturligvis ikke blokeres, og der kan slippe lidt brum ud der. Du kan montere lidt dæmpemateriale ovenpå selve trafoen også.
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rune.
Hvis du har fjernet strømmen helt fra forstærkeren skal den helst ikke brumme . Hvis den er på stand-by kan en (ringkerne)trafo dog godt brumme lidt. Du kan prøve at vende netstikket om. Det lyder åndsvagt, men kan hjælpe. Brummet kommer som regel fordi der er DC (jævnstrøm) på dine netledninger pga. et gammelt TV, køleskab ell. lign. Du kan også prøve en anden stikkontakt længere væk fra andre ting.
Mange hilsener
Rolf
p.s. Den ultimative løsning er en "line conditioner" (strømforsyning) til anlægget og/eller dedikerede netgrupper og/eller skilletrafo. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
Hej Rune.
Hvis du har fjernet strømmen helt fra forstærkeren skal den helst ikke brumme . Hvis den er på stand-by kan en (ringkerne)trafo dog godt brumme lidt. Du kan prøve at vende netstikket om. Det lyder åndsvagt, men kan hjælpe. Brummet kommer som regel fordi der er DC (jævnstrøm) på dine netledninger pga. et gammelt TV, køleskab ell. lign. Du kan også prøve en anden stikkontakt længere væk fra andre ting.
Mange hilsener
Rolf
p.s. Den ultimative løsning er en "line conditioner" (strømforsyning) til anlægget og/eller dedikerede netgrupper og/eller skilletrafo. |
|
|
Altså hvis jeg helt tager strømmen i væggen brummer den selvfølgelig ikke. Kan det have noget at gøre med at jeg har forstærker, cd-afspiller og en router, siddende på en billig ikea stikdåse? Vil prøve at vende stikket om, ville det måske kunne hjælpe at fjerne routeren og evt. købe en ordentlig stikdåse til anlægget?
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rune.
Jeg synes du skal prøve at vende forstærkerens netstik om først. Hvis det ikke hjælper så prøv at frakoble de andre ting en efter en. Hjælper det heller ikke, så prøv at hive køleskabet ud at stikket (bare kort - det sker der ikke noget ved) og fortsæt med resten af dit elektriske isenkram. Jeg vil tro du kan lokalisere DC-kilden på den måde.
Men, hvis det er din nabo eller noget andet, som "snasker" din strøm, så må du have en skille-trafo og/eller noget net-konditionering på banen, eller leve med brummen. Det er ikke farligt. Endnu en mulighed kunne være jording af anlægget. Altså et decideret jordspyd i haven og ordentlig jording. I nogle tilfælde kan det også afhjælpe brum, da anlægget så får en rigtig jord-reference. Men, det er noget en elektriker skal rode med.
Mange hilsener
Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
Hej Rune.
Jeg synes du skal prøve at vende forstærkerens netstik om først. Hvis det ikke hjælper så prøv at frakoble de andre ting en efter en. Hjælper det heller ikke, så prøv at hive køleskabet ud at stikket (bare kort - det sker der ikke noget ved) og fortsæt med resten af dit elektriske isenkram. Jeg vil tro du kan lokalisere DC-kilden på den måde.
Men, hvis det er din nabo eller noget andet, som "snasker" din strøm, så må du have en skille-trafo og/eller noget net-konditionering på banen, eller leve med brummen. Det er ikke farligt. Endnu en mulighed kunne være jording af anlægget. Altså et decideret jordspyd i haven og ordentlig jording. I nogle tilfælde kan det også afhjælpe brum, da anlægget så får en rigtig jord-reference. Men, det er noget en elektriker skal rode med.
Mange hilsener
Rolf |
|
|
Jeg takker mange gange for hjælpen, vil selvfølgelig prøve at vende stiket da det er det nemmeste, jeg bor i en kollegielejlighed på 2 værelser uden køkken, så har ikke køleskab, og da jeg bor på ottende har jeg nok svært ved at lave den med jordspydet  Men jeg havde det sjovt med at sidde og forestille mig en jording fra ottende og ned i gården.. Sådan en skille trafo, hvor får man fat i sådan en, og er det ikk p*sse dyrt??
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En skille-trafo er blot en 1:1 trafo med specifikation > summen af maximalt effekttræk. Helst ikke en ringkerne . Check hos en elektronikforhandler eller på nettet.
Hvis du har et multimeter kan du jo måle på din stikkontakt, om der er DC på. Det tyder så på fejl et eller andet sted. Måske din nabo har et dårligt apparat. Der er nok ikke så meget at gøre ved det. Har du checket, om der er forskel på brummen mellem dag og aften/nat? Typisk er trækket på nettet mindre om natten. Hvis der er forskel, så er det næsten 100% sikkert, at det et "snask" i strømmen.
Hilsen Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
En skille-trafo er blot en 1:1 trafo med specifikation > summen af maximalt effekttræk. Helst ikke en ringkerne . Check hos en elektronikforhandler eller på nettet.
Hvis du har et multimeter kan du jo måle på din stikkontakt, om der er DC på. Det tyder så på fejl et eller andet sted. Måske din nabo har et dårligt apparat. Der er nok ikke så meget at gøre ved det. Har du checket, om der er forskel på brummen mellem dag og aften/nat? Typisk er trækket på nettet mindre om natten. Hvis der er forskel, så er det næsten 100% sikkert, at det et "snask" i strømmen.
Hilsen Rolf |
|
|
Der er forskel på dag og nat, men i perioder henover dagen kan det også godt forsvinde  Hvilket jo godt kunne tyde på et eller andet apparat der bliver sat til eller taget fra.. Den nemmeste(billigste?) måde at gardere sig på er det ved at købe sådan en skille trafo? __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Det lyder måske som om din nabos køleskab er noget gammelt l***. Du må overveje, hvad der kan svare sig økonomisk - skilletrafo, line-conditioner, eller måske en ny forstærker . Endnu en mulighed kunne være at afkoble selve trafo'en i din forstærker. Altså montere noget dæmpemateriale direkte under trafoen. Den er som regel monteret med en bolt ned igennem hullet i midten og en stor skive oven på. Noget dæmpemateriale over og under kan måske klare det.
Mange hilsener
Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
Hej igen.
Det lyder måske som om din nabos køleskab er noget gammelt l***. Du må overveje, hvad der kan svare sig økonomisk - skilletrafo, line-conditioner, eller måske en ny forstærker . Endnu en mulighed kunne være at afkoble selve trafo'en i din forstærker. Altså montere noget dæmpemateriale direkte under trafoen. Den er som regel monteret med en bolt ned igennem hullet i midten og en stor skive oven på. Noget dæmpemateriale over og under kan måske klare det.
Mange hilsener
Rolf |
|
|
Den med forstærkeren er jeg ikke glad for, har lige fået den i onsdags  Kan godt være jeg skal prøve at gå derned og høre om det er noget der vil forsvinde hvis jeg får den byttet, købte det hele i onsdags, og har allerede været nede og bytte cd'en, han må tro jeg er ondssvag.. Det er bare synd synes jeg at den gør det, for den spiller f*nden f*semig dejligt den forstærker.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |