Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: renæssance til rørene....? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Da jeg startede op med at skulle have nyt "spilleværk" for 6 år siden, synes jeg at det var meget småt med rørbestykkede ting og sager, i alle tilfælde til menig mand, og det er først efter jeg er begyndt at komme herinde at jeg har fundet ud af, at det ikke bare er "noget gammel l**t" eller noget som nogle få audiophile med pengene i orden stædigt hænger ved... Hvad mener i

Er der sket en masse indenfor rørprodukter de sidste 5-6 år på det danske marked, eller er det bare mig som ikke havde ørene og øjenene med mig i tidernes morgen?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Var det ikke en ide at skrive i den tråd om rør. der allerede er oprettet?
"Rørguf fra Cayin" hedder den?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo skrev:
Var det ikke en ide at skrive i den tråd om rør. der allerede er oprettet?
"Rørguf fra Cayin" hedder den?

Det ved jeg ikke om man kan sige det var, nu omhandler denne tråd jo ikke lige frem "Cayin" !

Men det står dig jo frit for at svare!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Ja, hvad mener I?

Pathos Logos? Så har du taget fat på rørene, og jeg er fuldogsåstændigt sikker på, at dine højttalere synger som i himlen, og da især når du så også bruger Arcam CD-afspiller.

Jeg har selv allehånde Arcam Alpha og Delta, MingDa forstærker (og hovedtelefonforstærker) med rør. Mine højttalere er Mission´s 752 Freedom. Og jeg er ovenud tilfreds, når det gælder lysten til at høre mere musik, meget mere musik. Mere kræver jeg ikke af et folke-hifi!

Er det blevet bedre de sidste 5-6 år? Øh måske; det er 10hver10fald kommet frem igen. En renæssance jeg har ventet på siden midt-70´erne hvor jeg første (og anden) gang hørte rør, uden at vide en prut om det. Første gang var endda i mono via et kæmpe væghorn (ikke hjørnehorn), måske Tannoy, måske noget helt andet. (Nah; onkel Poul og tante Olga havde da en damp-radio, men jeg var vist ikke klar over, at opvarmningstiden var på grund af radiorørene, bare at den lød hammergodt!)

Jeg har på en eller anden måde fundet hifi-gnisten igen, efter at jeg sidste forår anskaffede mig førnævnte MingDa´er, og hurtigt skiftede rørene til amerikansk/europæisk NOS.

Gammel teknik; det er det. Stædig audiophil vil jeg ikke kalde mig. Og stinkende rig? Det må blive i et andet liv.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Ja, hvad mener I?

Pathos Logos? Så har du taget fat på rørene, og jeg er fuldogsåstændigt sikker på, at dine højttalere synger som i himlen, og da især når du så også bruger Arcam CD-afspiller.

Jeg har selv allehånde Arcam Alpha og Delta, MingDa forstærker (og hovedtelefonforstærker) med rør. Mine højttalere er Mission´s 752 Freedom. Og jeg er ovenud tilfreds, når det gælder lysten til at høre mere musik, meget mere musik. Mere kræver jeg ikke af et folke-hifi!

Er det blevet bedre de sidste 5-6 år? Øh måske; det er 10hver10fald kommet frem igen. En renæssance jeg har ventet på siden midt-70´erne hvor jeg første (og anden) gang hørte rør, uden at vide en prut om det. Første gang var endda i mono via et kæmpe væghorn (ikke hjørnehorn), måske Tannoy, måske noget helt andet. (Nah; onkel Poul og tante Olga havde da en damp-radio, men jeg var vist ikke klar over, at opvarmningstiden var på grund af radiorørene, bare at den lød hammergodt!)

Jeg har på en eller anden måde fundet hifi-gnisten igen, efter at jeg sidste forår anskaffede mig førnævnte MingDa´er, og hurtigt skiftede rørene til amerikansk/europæisk NOS.

Gammel teknik; det er det. Stædig audiophil vil jeg ikke kalde mig. Og stinkende rig? Det må blive i et andet liv.

Du har ret, er også godt tilfreds idag, omend man aldrig bliver "færdig"... Først havde jeg arcams avr 100, god spille, men lidt kedelig, så den skiftede jeg til pathos´n for ikke så længe siden, sikke et "løft". Men mener bare med indlægget, at da jeg var ude og se på grej for 6-7 år siden og endte med avr´n så jeg ikke ret meget med rør, det er lige som om det først er kommet frem igen senere... til menneske penge i alle tilfælde.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Helt enig i den fornyede, man fristes til at sige glødende, interesse for rør. Generelt tror jeg ikke det skyldes, at der er sket utrolige landvindinger rent konstruktionsmæssigt.

Jeg tror nærmere, at opblomstringen skyldes, at der også kommer nye designere / mærker på banen, som måske har nogle lidt andre lydidealer end de gamle ''dinosauers'', som designede med den typisk gammeldaws bløde rørlyd. Nu om stunder er langt de fleste rørkonstruktioner langt mere neutrale, dynamiske og åbne i spillestilen.

For de af jer med hang til selvbyg er her en link til nogle meget spændende rørkonstruktioner. Også meget seriøse og gennemarbejdede på trods af det lidt spøjse navn    www.triodedick.com

Jeg er selv i gang med en high end selvbyg udgave af ''Cleo6'' forforstærkeren og ''Phonodude'' RIAA forstærkeren, som jeg forventer mig rigtig meget af!

Hilsen,
Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Den langt mere neutrale og åbne spillestil, hænger også sammen med brugen af langt bedre komponenter; kondensatorer, udgangstrafo´er og potentiometre. Lyden af Mullard 1956 (eksempelvis) slåes ikke af Golden Dragon og sårn!

"Jeg er træt af nutidens lydideal, og det bliver vist ikke bedre i den nærmeste fremtid; så jeg vælger hifi fra gamle dage." Det kunne være en bevæggrund. Og joh; den deler jeg langt hen ad vejen!

Rør for "folket" er først kommet frem for 2-3 år siden. Lige tids nok for mig!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes