Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller spørgsmål? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu læst div. artikler/ anmeldelser om pladespillere og ser at de fleste sælges uden arm og pigup, men koster stadigvæk mange penge og det undre mig lidt for er det ikke kun arm med pigup og riia der har indflydelse på lyden? Selve drejeskiven kan da ikke have den store indflydelse, selvfølgelig er der ophænget men der er vel kun til rystelser. Jeg tager nok fejl, men er der ikke nogle som vil gøre en uvidende lidt mere vidende

Pierre

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Jeg har nu læst div. artikler/ anmeldelser om pladespillere og ser at de fleste sælges uden arm og pigup, men koster stadigvæk mange penge og det undre mig lidt for er det ikke kun arm med pigup og riia der har indflydelse på lyden? Selve drejeskiven kan da ikke have den store indflydelse, selvfølgelig er der ophænget men der er vel kun til rystelser. Jeg tager nok fejl, men er der ikke nogle som vil gøre en uvidende lidt mere vidende

Pierre

Værket har meget at sige på lydsiden også... noget med stabalisering, resonanser osv osv at gører:-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Der findtes mange typer af f.eks plinte:

Alu
Træ
Acryl
Metal

osv.

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Her er en anmeldelse af det bedste værk penge kan købe.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Selve værket har til opgave at isolere pladen fra ydre vibrationer, samt fra de vibrationer som selve aftastningen giver.

Derudover er værkets fornemmeste opgave at dreje pladetallerkenen med de 33 1/3 eller 45 omd i minuttet - og det er ikke så let som det lyder. Selv de mindste "urenheder" i strømmen til motoren har betydning for lyden, selvom pladetallerkenen drejes via en drivrem.

Så jo, værket har mindst ligeså meget at sige, for det endelige resultat som tonearm, pickup og riaa.

mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hei

Det er mange forskællige meninger om hvad der er viktigst af  løbeværk, arm eller pick-up. Men det man alltid må huske på når man taler om vinyl, er at det er matching av løbeværk, arm, PU og RIAA der er det vigtigste af alt.

Og jeg tror det er meget ud ifra hvad der er hver enkelts personlige mål med sit opsæt. Om man vil have et velspillende billig analogt anlæg er det måske best at vælge nogenlunde balanseret. F.eks en Raga Planar 3 med Rega arm, en god men billig PU og en velspillende billig RIAA. Da er hvert enkelt element omtrent like viktig.

Mit perspektiv er at gengivelse af LP er modsætning til CD uden lydmessige begrensinger. Dvs at det er ingen grænser for hvor fantastisk et analogt anlæg kan spille. Så hvis man er er ude på at bygge sig det absolutt vildeste, er det IMO mest konstruktivt at begynne med at finde sig et løbeværk i referanseklassen som man virkelig føler sig tiltrukket af. Derefter kan man finde den eller de arm og PU kombinasjon man er mest tilfreds med.

Jeg ser det slik at løbeværket er selve grunmuren i et all out analogt anlæg.

Hvis du vil blive ennu klogere, kan du læse her hos våre noske venner: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi2;action=display;num=1171559278

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes