Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: RIAA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Selvom man har en forforstæker med pladespillerindgang, er disse vel ikke lige så gode som dem der forefindes af seperate riaa'er som jo feks også kan tage mc pick-up'er eller er jeg helt gal på den??

Til top Vis Lethvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lethvig

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Lethvig skrev:

Hejsa

Selvom man har en forforstæker med pladespillerindgang, er disse vel ikke lige så gode som dem der forefindes af seperate riaa'er som jo feks også kan tage mc pick-up'er eller er jeg helt gal på den??

Det kommer meget an på hva forstærker du har... hva riaa del der sidderi... men jo mange gange er de externe bedre:-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Online
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Halløj lethvig.

Fortæl lidt mere om dit anlæg, så er det meget lettere at sige noget konkret

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej Lethvig, er det riaa delen i denne, har du nok ret i at en ekstern riaa vil være et godt alternativ...

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

hejsa

Det var det men den er solgt....

Har investeret i en audio 04 fra Doxa en lille bitte forforstærker, og har bare en ældre Thorens TD 280 mrkII som jeg kunne få på da værende tidspunkt. Denne pladspiller skal dog udskiftes til noget bedre senere...men rum blev ikke bygget på een dag... 

Effekterne er en gammel sony ta n-55es da mine cyrus ikke kan tage nogle ordenligt tykke kabler, og så har jeg et kappa 90 højttalre, men de står og samler støv, så jeg benytter mig af min små modulus mrk 11 også fra infinity.

som i nok kan se har jeg ikke fået gjort meget nyt på hifi fronten...men det er så det jeg vil til nu...

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

er der riaa i doxa'en?

Mvh

brok

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

ja der er der brok

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

men det er også svært at indkøbe nyt/brugt da jeg er bosiddende på grønland og især pladespillere er vanskelige at få fat på her, og er ikke meget for at få noget sendt fra DK, fra en privat hvis det nu går i stykker på vejen her op. er ikke så bange for at få andre ting sendt her op for er de pakket ind i orignal emballage så skal de nok holde sig......

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Halløj Lethvig.

Jep, grønland ligger jo ligesom en kende uden for Alfarvej .

Men, selv en pladespiller pakket i originalemballage burde overleve turen med Greenland air, eller Maersk.

hvor i Grønland bor du?

mvh

brok

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

hejsa igen brok

jeg bor i nuuk (hovedstaden her)

Jo da original emballage af pladespiller er absolut et must, syntes jeg da også, men når jeg kigger her er der desværre ikke mange der har original emballagen tilbage på nogle sådanne ældre modeller som jeg kunne tænke mig, eller i det hele taget faktisk - fordømmer den dag jeg solgte hele pladesamling og spiller for en slik da jeg troede cd var det lyksagelige...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Der er vejledninger i hvordan man pakker fx. Thorens 160 på nettet således at den stort set kan blive tabt ud af en flyvemaskine uden at gå i stykker
280eren er vel da også en ok pladespiller med en god Pickup

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

hejsa r-l-b

Jo da man kan pakke alt ind på en forsvarlig måde, det er jo heller iikke det jeg som sådan forsværger, jeg gør bare opmærksom på at der her ikke er mange der står som de vil sende den afsted, men at man skal afhente varen hos dem (især når det kommer til pladespillere.)

Jo 280'er er da en fin lille spille men vil nu gerne op i 320, 321 eller noget rega/linn i stedet.  

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hei Lethvig.

Rega Planar 2 eller 3 er der solgt mange af, og er ofte på brugtmarkedet. Det skulle være mulig at få en sånn med original emballasje hvis du sidder å venter lidt.

Ellers er der meget at hænte på en god separat RIAA. Der findes mange billige phonotrin der man får rigtig meget for pængene. 

Edit: Her har du visst det hele: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=38919

Så er det bare å tænne for stearinlysene, snurre i gang pladespilleren og lytte til noe seilig musik

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

der er nogen griner tråde på h4a hvor folk med tårer i øjnene fortæller om deres nye RIAA til 20.000kr. Selv kører jeg - efter mange år med extern RIAA - nu med intern. Den vandt i lyttetest.
Brug pengene på pickup i stedet. Det giver langt, langt mere bonus - med garanti.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hei Jazzman.

Det hadde vært spænnende at høre hvilken intern RIAA du bruger. Jeg mener, det er jo alt i fra den der sidder i en integrert til 1000,- og til den innbygde i EAR sin preamp

Og hvilke for nogle eksterne har du haft som den er bedre end?

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
der er nogen griner tråde på h4a hvor folk med tårer i øjnene fortæller om deres nye RIAA til 20.000kr. Selv kører jeg - efter mange år med extern RIAA - nu med intern. Den vandt i lyttetest.
Brug pengene på pickup i stedet. Det giver langt, langt mere bonus - med garanti.

Det kommer jo så sandelig også an på hvilken intern der er tale om!

Anvender p.t. en AD 2800 i min Accuphase forforstærker. Den koster også en pæn slat penge og er bedre end meget andet jeg har hørt. Men f.eks. den store RIAA/MC fra Rossner & Sohn er da bedre, og den koster nogenlunde det samme.

Umiddelbart vil jeg sige pickup og RIAA skal passe sammen, men rådet med at købe en god pickup kan jeg fuldt ud tilslutte mig.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Janils: "Umiddelbart vil jeg sige pickup og RIAA skal passe sammen"

Ja, hvis/når jeg køber en Kontrapunkt H, opgraderer jeg nok også min RIAA. Men jeg vil helt sikkert hellere skyde 4000kr af på en Kontrapunkt H og beholde min interne RIAA end beholde min nuværende (gode) PU og bruge 4000kr på en extern RIAA. Det handler om, hvor højt man er oppe på kvalitetskurven med de respektive komponenter - og X kroner ekstra giver simpelthen mere basis for forbedring ved en PU end ved en RIAA.

@natpuma: Lyttetesten ligger mange år tilbage. Jeg brugte en Mantra Sound PH1, tror jeg. Den blev så afløst af en NAD PP-1, som er fantastisk god til prisen - og den røg så ud til fordel for Sony´ens interne. (se profil).

Der er sikkert mange på dette forum, der slår sig på lårene over NAD pp-1/pp-2. Jeg har en lumsk mistanke om, at den er alt for billig og grim. Put det samme elektronik i en valnøddekasse med guldbogstaver, giv den et fint navn og gang prisen med 8 - så skal I se drengene falde over hinanden i lovprisning!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Janils: "Umiddelbart vil jeg sige pickup og RIAA skal passe sammen"

Ja, hvis/når jeg køber en Kontrapunkt H, opgraderer jeg nok også min RIAA. Men jeg vil helt sikkert hellere skyde 4000kr af på en Kontrapunkt H og beholde min interne RIAA end beholde min nuværende (gode) PU og bruge 4000kr på en extern RIAA. Det handler om, hvor højt man er oppe på kvalitetskurven med de respektive komponenter - og X kroner ekstra giver simpelthen mere basis for forbedring ved en PU end ved en RIAA.

@natpuma: Lyttetesten ligger mange år tilbage. Jeg brugte en Mantra Sound PH1, tror jeg. Den blev så afløst af en NAD PP-1, som er fantastisk god til prisen - og den røg så ud til fordel for Sony´ens interne. (se profil).

Der er sikkert mange på dette forum, der slår sig på lårene over NAD pp-1/pp-2. Jeg har en lumsk mistanke om, at den er alt for billig og grim. Put det samme elektronik i en valnøddekasse med guldbogstaver, giv den et fint navn og gang prisen med 8 - så skal I se drengene falde over hinanden i lovprisning!

Hei Jazzman.

Jeg følger deg på at Nad pp-1 er meget god til prisen, og sikkert også den innebygde i din Sony siden den spilte bedre enn Nad'en. Jeg tror også du har helt ret i at om man hadde puttet PP-1 i en lækker inpakning ville mange ha lovprist den højt. Det er definitivt en sammenheng mellem hvordan komponenter ser ud, og hvordan man så instiller ørene sine før man lytter.

Om man så vælger at prioritere pænger på RIAA eller PU, synes jeg er en smakssak. Og rigtig meget styrt ud ifra hvad der motiverer en til at bruge pænger på hifi. Jeg personlig elsker Pick-Uper, og da helst de riktig dyre. Så om jeg havde haft 20.000,- i min lomme der skulle bruges på pladespilleren, tror jeg nok jeg havde købt mig et ædelsten af en PU. Når det er sagt, så mener jeg også at om man så sidder med en meget god og dyr kombinasjon af løbeværk, arm og PU, må man simpelthen have en RIAA i den dyre ende af skalaen, eller en rigtig god DIY for at virkelig få udbytte af sit analoge opset.

BTW, jeg ser at jensen har fået in Tron Seven. Noen der har lyttet til en sån? http://www.vassagohifi.com/products/tron/seven.html

Det har vært rigtig meget buzz om den ude på nættet. At den er i klasse med de allere bedste.

Asbjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes