Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sløjfedåse uden TV/R filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
eriktoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en sløjfedåse med TV/R filter. Derfra er der til stuen trukket et antenne kabel til TV, men ikke til radio. Da jeg imidlertidig også har brug for radio signalet i stuen har jeg ledt efter en sløjfedåse uden filter, men uden held. Formålet ville være at have TV/R filteret i stuen i stedet for at skulle trække endnu et kabel gennem flere vægge. Er der nogen der ved om man kan få en sådan sløfedåse uden filter?

Eller er jeg nødt til at købe et samlefilter, og derefter skille signalet igen i stuen, og både samlefilter og efterfølgende skillefilter vil vel hvergang forringe signalet?

På forhånd tak.

Til top Vis eriktoft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eriktoft

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har adskillige liggende fra et tidligere liv som antennemontør

Hvilken type sløjfedåse har du nu (hvor stor udkoblingsdæmpning)?

Bemærk dog at den "sløjfedåse" du efterspørger hedder en afgrener, og nok ikke passer i underlaget. Men du kan vel bare montere den over "hullet".

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

eriktoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Ja, jeg har adskillige liggende fra et tidligere liv som antennemontør

Hvilken type sløjfedåse har du nu (hvor stor udkoblingsdæmpning)?

Bemærk dog at den "sløjfedåse" du efterspørger hedder en afgrener, og nok ikke passer i underlaget. Men du kan vel bare montere den over "hullet".

Kender ikke udkoblingsdæmpning.

Er ikke helt sikker på det er en afgrener, idet der på sløjfedåsen ikke er stik til ind og ud (ud går videre til anden lejlighed) i den nuværende sløjfedåse, men en slags 'klemmer'. De eneste stik er så dem til tv og radio. Så mit bud vil være at det faktisk er en sløjfedåse. Jeg har ledt efter afgrenere som du beskriver, men har ikke kunnet finde nogen?

Det med størrelsen på hullet er ikke noget problem.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

eriktoft skrev:
Kender ikke udkoblingsdæmpning.

Står der et typenummer på den? Triax laver (lavede?) f.eks. typerne TD212 med 12dB dæmpning og TD263 med 4dB dæmpning. Kunne du evt. tage et billede, hvis der ikke er et typenummer på den?

Citér:
Er ikke helt sikker på det er en afgrener, idet der på sløjfedåsen ikke er stik til ind og ud (ud går videre til anden lejlighed) i den nuværende sløjfedåse, men en slags 'klemmer'. De eneste stik er så dem til tv og radio. Så mit bud vil være at det faktisk er en sløjfedåse. Jeg har ledt efter afgrenere som du beskriver, men har ikke kunnet finde nogen?

En afgrener og en sløffedåse er det samme kredsløb i forskellige indpakninger - bortset fra radio/tv filteret. Jeg har nogle 15dB og 19dB typer liggende. Hvis du vil betale en 10'er plus porto kan jeg sende dig en...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

eriktoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Tak for det. Jeg vil gerne købe en. Du kan evt. sende mig dit kontonr. til xxx, så overfører jeg fluks nogen penge, eller?

Ang. dæmpningen på den nuværende så antager jeg at det ikke er så vigtigt? Men samtidig at det må være bedst at jeg får den med 15db dæmpning (hvis jeg ellers har forstået tingene rigtigt)? Men du lægger måske op til at jeg evt. skal have en forstærker på, måske især hvis jeg oplyser at jeg 5 m efter afgreneren vil opsætte sløjfedåsen, og både radio og tv vil jeg så igen dele i to med en 'almindelig' billig fordeler med 3 stik (eller vil det være bedre med flere afgrenere fra dig til dette?)

Jeg antager at der på loftet er en forstærker idet signalet går til ialt 5 lejligheder (jeg ligger i midten). Er der nogen måde hvorpå jeg kan måle signalstyrken med et alm. multimeter?

Erik

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

eriktoft skrev:
Ang. dæmpningen på den nuværende så antager jeg at det ikke er så vigtigt?

Hvis den der har installeret anlægget har gjort sit arbejde godt, er det dimentioneret sådan at alle får et signal af ca. samme styrke. Dvs. at de der er tæt på antennen har dåser med stor dæmpning (måske 15-20dB), og de der ligger i enden af kablet har dåser med måske 4dB dæmpning. Hvis du så udskifter en dåse med 20dB dæmpning med en med 10dB dæmpning, kan du risikere at få et signal der er for kraftigt.

Citér:
Men samtidig at det må være bedst at jeg får den med 15db dæmpning (hvis jeg ellers har forstået tingene rigtigt)? Men du lægger måske op til at jeg evt. skal have en forstærker på, måske især hvis jeg oplyser at jeg 5 m efter afgreneren vil opsætte sløjfedåsen, og både radio og tv vil jeg så igen dele i to med en 'almindelig' billig fordeler med 3 stik (eller vil det være bedre med flere afgrenere fra dig til dette?)

Du kan få en afgrener med fire udgange. Men hvis kablerne skal i samme retning, er det nok ikke så praktisk. Du kan dog ikke bruge sløjfedåsen til noget mere. Den vil jo dæmpe signalet med 10-20dB udover det det allerede er dæmpet med i afgreneren. Du skal her bruge en slutdåse (uden dæmpning). Hvis de 3-4 ledninger ikke skal tilsluttes radio og TV alle sammen, kan du jo også bare tilslutte signalet direkte til radio eller fjernsyn.

Citér:
Jeg antager at der på loftet er en forstærker idet signalet går til ialt 5 lejligheder (jeg ligger i midten). Er der nogen måde hvorpå jeg kan måle signalstyrken med et alm. multimeter?

Nej. Du skal nok investere 5-10.000 i en feltstyrkemåler :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes