| Forfatter |
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps. ER den glade nye ejer af en LA-Audio 50 watts rørslæde, med EL34 rør. Der sidder Svetlena rør i nu. Men jeg har fået nogle skøre ideer om, der måske er noget bedre rør på marked?
Hvad med JJ Electronic? Eller andre alternativer? __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efterhånden prøvet en del EL34 rør, men hver gang vender jeg tilbage til TAD's EL34B-STR rør, dette rør leverer soundstage, kraft og musikalitet, som du skal lede længe efter, men det er kun min erfaring.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Hans Branchemedlem

ArtSound
Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu bare jeg ville beholde Svetlana rørene  __________________ Mvh/Hans I
www.artsound.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans skrev:
Jeg tror nu bare jeg ville beholde Svetlana rørene  |
|
|
Ja, de lyder rigtig godt! Der god soundstage og bund i dem  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med, hvad der er det bedste EL34-rør er en stor affære:
Det kommer an på, hvad du skal bruge den til - hvilket klangideal du har - hvilken pengepung - hvilken levetid - hvilken stabilitet osv.
De sidste tre er vel ikke svære at svare på - nemlig så billigt som muligt - og så lang levetid som muligt - så god stabilitet som muligt.
Der er alm. enighed om, at de gamle rør fra Philips - Miniwatt - Valvo - Telefunken - Mullard - RCA (mullard)er de rør, som flest kan lide og som opfylder alle kvalitetskriterier - bortset fra prisen (de bliver hurtigt dyre, hvis man overhovedet kan finde dem).
Hvis vi ser bort fra disse såkaldte NOS-rør (new old stock) eller blot gode brugte rør fra den oprindelige epoke, så kan vi vel kigge på, hvad der er på markedet , som man kan købe fra ny i dag - altså verserende rør.
Der er ikke så mange fabrikker, men der er mange "mærker - brands" - som køber bulk-supplies fra fabrikkerne og brander dem efterfølgende. Så mange af rørene kommer ud af samme maskine - typisk enten fra Kina eller Rusland. (TAD - Groove tubes - EH - Svetlana (ny) - Mullard(ny) - )
Vær opmærksom på, at mange rør-brands i dag markedsfører sig med de samme navne som de gamle fx. men de har INTET i øvrigt at gøre med dem - heller ikke kvalitativt.
I musik-hifianlæg og guitar/basanlæg, som nærmest er de eneste anvendelsesområder i dag er der delte meninger om, hvad der det bedste. Man er nødt til at erkende, at ikke alle EL34'ere lyder ens - og at det i store træk kommer an på, hvilket anlæg rørene skal sidde i - for korrekt "voicing" af anlægget i forhold til indehaverens klangsmag.
Rigtig mange er MEGET glade for de gamle Svetlana-rør (nu med et andet logo og navn, nemlig =C= - et "C" med winger, kaldet Winged "C" - rør (så skulle det vist være forklaret!) - de går for at have en lyd, som lægger sig tæt op ad de gamle højt besungne Mullard EL34'ere. De kan stadig fåes til en fraktion af prisen for originale Philips/Mullardrør - og jeg vil da ydmygt påstå, at det er det rør, hvor man får bedst lyd/holdbarhed for pengene i dag, men vi har alle forskellig smag - behov - og måske religion.
Som Hans skriver - ville jeg også beholde Svetlana-rørene, men kun hvis det er den gamle original-type - og dette kan jeg godt have min tvivl om der dem, som sidder i din forstærker. Ellers må du sætte dig ind i det ved at trawle på nettet og læse løs. Kigge lidt på EBAY - lave nogle smarte søgninger, som giver dig lidt indblik i den verden søg evt. på "winged C" og se lidt på disse rør. Det er faktisk rigtig svært, hvis man ikke er vant til at se på rør - og bruge dem - lytte på dem - og så er der jo en masse røgslør undervejs, som kun er med til at forvirre - ex. dette indlæg.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
willold Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans og Gorm,
har i også er erfaring med JJ's ekvivalent kt77 som erstatning for EL34?
og ikke mindst, i hvilken retning går den erfaring ;-)
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Det med, hvad der er det bedste EL34-rør er en stor affære:
Det kommer an på, hvad du skal bruge den til - hvilket klangideal du har - hvilken pengepung - hvilken levetid - hvilken stabilitet osv.
De sidste tre er vel ikke svære at svare på - nemlig så billigt som muligt - og så lang levetid som muligt - så god stabilitet som muligt.
Der er alm. enighed om, at de gamle rør fra Philips - Miniwatt - Valvo - Telefunken - Mullard - RCA (mullard)er de rør, som flest kan lide og som opfylder alle kvalitetskriterier - bortset fra prisen (de bliver hurtigt dyre, hvis man overhovedet kan finde dem).
Hvis vi ser bort fra disse såkaldte NOS-rør (new old stock) eller blot gode brugte rør fra den oprindelige epoke, så kan vi vel kigge på, hvad der er på markedet , som man kan købe fra ny i dag - altså verserende rør.
Der er ikke så mange fabrikker, men der er mange "mærker - brands" - som køber bulk-supplies fra fabrikkerne og brander dem efterfølgende. Så mange af rørene kommer ud af samme maskine - typisk enten fra Kina eller Rusland. (TAD - Groove tubes - EH - Svetlana (ny) - Mullard(ny) - )
Vær opmærksom på, at mange rør-brands i dag markedsfører sig med de samme navne som de gamle fx. men de har INTET i øvrigt at gøre med dem - heller ikke kvalitativt.
I musik-hifianlæg og guitar/basanlæg, som nærmest er de eneste anvendelsesområder i dag er der delte meninger om, hvad der det bedste. Man er nødt til at erkende, at ikke alle EL34'ere lyder ens - og at det i store træk kommer an på, hvilket anlæg rørene skal sidde i - for korrekt "voicing" af anlægget i forhold til indehaverens klangsmag.
Rigtig mange er MEGET glade for de gamle Svetlana-rør (nu med et andet logo og navn, nemlig =C= - et "C" med winger, kaldet Winged "C" - rør (så skulle det vist være forklaret!) - de går for at have en lyd, som lægger sig tæt op ad de gamle højt besungne Mullard EL34'ere. De kan stadig fåes til en fraktion af prisen for originale Philips/Mullardrør - og jeg vil da ydmygt påstå, at det er det rør, hvor man får bedst lyd/holdbarhed for pengene i dag, men vi har alle forskellig smag - behov - og måske religion.
Som Hans skriver - ville jeg også beholde Svetlana-rørene, men kun hvis det er den gamle original-type - og dette kan jeg godt have min tvivl om der dem, som sidder i din forstærker. Ellers må du sætte dig ind i det ved at trawle på nettet og læse løs. Kigge lidt på EBAY - lave nogle smarte søgninger, som giver dig lidt indblik i den verden søg evt. på "winged C" og se lidt på disse rør. Det er faktisk rigtig svært, hvis man ikke er vant til at se på rør - og bruge dem - lytte på dem - og så er der jo en masse røgslør undervejs, som kun er med til at forvirre - ex. dette indlæg.
Vh
Freddy
|
|
|
Kanont svar. TAK!!!
De rør der sidder i, er de gamle svetlana med "C" vingerne på. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|

__________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det -
og så lige...
De rør, som du så har til at sidde i din forstærker nu - er så de =C=, som jeg omtalte, men det er ikke de gamle Svetlana, men det er det samme rør (så er forvirringen vist total).
Det ligger sådan, at Svetlana's oprindelige fabrik ligger i St.Peterborg og hed Svetlana. De lavede (laver) relativt gode rør. Senere opkøbtes fabrikkens navn, så retten til at kalde rør for "Svetlana" i dag ligger hos et firma, som producerer rør med navnet "Svetlana" på "Reflektor"-fabrikken, som altså laver rør - også i Rusland. Disse rør går normalt for at ligge lavere i kvalitet end de oprindelige Svetlana-rør. Fabrikken, den oprindelige Svetlana-fabrik, ligger stadig i St. Petersborg og laver stadig gode relativt gode rør. De blev så bare nødt til at kalde deres rør noget andet, nemlig "=C=". Derfor er "=C="-rørene basically de samme, som den samme fabrik lavede før navnet "Svetlana" blev købt af det andet firma.
The Bottom-line: De rør, som du har i din forstærker er sikkert fra St.Petersborg, bare af en nyere dato, så de hedder =C=. Jeg ville bare beholde dem, hvis du er glad for dem (måske købe et ekstra sæt og gemme til de nuværende ikke længere yder topperformance). Hvis din forstærker er "god ved" rørene og du ikke spiller megahøjt det meste af tiden - husker at slukke forstærkeren, når du er HELT færdig med at lytte den pågældende dag - så kan du vel regne med en 5000-6000 drifttimer på dem, før et skift måtte være nødvendigt. Hvis du er heldig at kende een, som har en GOD rørtester, så kan du, hvis du er i tvivl, få dem testet hos ham og få et estimat af, hvor langt dine rør endnu kan "køre" før et evt. skift, men ørerne bestemmer.
Hvis du har lyst til at eksperimentere, giver det dig en masse bøvl, såsom at indkøbe forskellige mærker af rør ( evt. matche dem,) indstille bias på din forstærker (hvis muligt), før du kan sætte dig tilbage i din stol og nærlytte.Mange mener desuden, at rør skal have en vis "indbrændingstid" - måske 50 timer - dette vil også være noget, du skal tage i betragtning, før du kan evaluere på de enkelte rørtyper.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en indskydelse:
Hvordan ved du, at det er "Svetlana"-rør, som sidder i nu, når der kun står "=C="?
Har nogen fortalt, eller står der Svetlana et eller andet sted? - man kan vel blive mistænksom?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har 3 sæt af den Svetlana rør og et sæt JJ. Så der er lidt og lege med.
Tak for info´en  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Lige en indskydelse:
Hvordan ved du, at det er "Svetlana"-rør, som sidder i nu, når der kun står "=C="?
Har nogen fortalt, eller står der Svetlana et eller andet sted? - man kan vel blive mistænksom?
Vh
Freddy
|
|
|
Hvis du kigger efter på billedet. Så kan du se der står Svetlana på, lige under "C"´et  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt svært at se på billederne af indmaden, men de ligner hinanden så meget, at jeg kunne fristes til at tro, at det er det samme rør - lavet på fabrikken St. Petersborg (SED). Det, som jeg studsede over var, at man brugte både Svetlana navnet OG =C= logoet, hvilket jeg ikke husker at have set før. Jeg synes dog ikke, at prisen på SED - røret fra Amp-parts er dyrt - tværtimod. Jeg ville kaste mig ud i rørene fra Amp-parts x 4 og HVIS det er det samme, som du allerede har har, ja, så har du da nok gode rør i en rum tid.
Good luck
Freddy
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt SED Winged "=C=", men JJ KT77 er i hvert fald meget bedre end Svetlana "S" EL34...
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svetlana "S" er vel også tilhørende dem fra Reflektor, som ikke er "helt inde i varmen" - Jeg har derimod bl.a. et sæt SED =C=, som lyder meget godt i mit anlæg og passer udmærket til min "klang - smag", når de sidder i mit anlæg og står i min stue. Jeg har så aldrig hørt (eller vidst at jeg har hørt) de omtalte JJ's.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
|
Jeg har ikke hørt SED Winged "=C=", men JJ KT77 er i hvert fald meget bedre end Svetlana "S" EL34...
|
|
|
Ja, men kræver det ik en bias justering........ __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |