| Forfatter |
|
Holmen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg hører DR's netradio, kan jeg vælge mellem 3 forskellige kvalliteter lav (32 kbps), mellem (64 kbps) og høj (128kbps, hvilket jeg i øvrigt mener er ringe kvallitet.). Hvis netradio skal sammenlignes med FM radio, hvilken bitrate ville FM signalet så have? Lad os sige at vi befinder os i nordvest sjælland, og fanger P3 bedst på frekvenz 94,3.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmen skrev:
Hvis netradio skal sammenlignes med FM radio, hvilken bitrate ville FM signalet så have?
|
|
|
Det må vel være uendelig høj bitrate - ligesom en vinlyplade  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er FM jo ikke SÅ fantastisk som nogen mener. der er for at begrænse sidebåndende på bærebølgen indsat et lavpasfilter der fjerner alt over 15Khz inden modulatoren. det er ikke just cd kvalitet!  men MHT kvalitet på netradio. burde de i stedet undersøge nogen bedre codecs
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så CD-kvallietet > FM? Eller er det en smagssag?
|
| Til top |
|
| |
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt synes jeg den "høje" kval. på nettet er ok, til computeren, og de sølle ht'ere der er tilsluttet. Men fm-båndet er KLART at foretrække. Men er dog langt fra uendelig høj kval.
__________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Holmen skrev:
Hvis netradio skal sammenlignes med FM radio, hvilken bitrate ville FM signalet så have?
|
|
|
Det må vel være uendelig høj bitrate - ligesom en vinlyplade  |
|
|
Ja - lige bortset fra at DR sender signalet til senderne i et komprimeret digitalt format (sikkert MP2 som DAB)...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmen skrev:
| Så CD-kvallietet > FM? Eller er det en smagssag?
|
|
|
ja ALT inden for HIFI og lyd er vel en smags sag  men set på specs så er cd kval langt overlegen FM kval. cd klarer vistnok op til 22khz. og som nævnt tidligere er FM begrænset til 15khz. ikke noget der har nogen betydning når man er over 40 år. men der mangler lige det sidste plingeling i FM hvis man stadig kan høre høje toner  om man så vil til at diskutere digital cd lyd VS analog FM lyd, så vil der nok dukke nogle meninger op. jeg ved sgutte rigtig hvad jeg synes. jeg er generelt ikke særlig god til at høre om noget lyder godt eller ej. har af flere fået at vide at mine højtalere derhjemme er noget l**t (ikke fordi de har hørt dem. men mærket, tangent (eltax) er jo per defenition ikke godt) men jeg er så vældig tilfreds  hov det var vist et sidespor
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men ingen bud på "Bitraten" på FM? (ved godt at den ikke kan måles, da det er analog, men hvad med et bud?) Det er klart bedre end de 128 kbps som netradio på DR bliver sendt med, så jeg ville skyde på ca. 164 kbps. Er jeg helt gal på den?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmen skrev:
Men ingen bud på "Bitraten" på FM? (ved godt at den ikke kan måles, da det er analog, men hvad med et bud?)
|
|
|
Eftersom det ikke kan måles, så giver det ikke mening at komme med et bud. Hvad er højest, rundetårnet eller et kanonslag? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Holmen skrev:
Men ingen bud på "Bitraten" på FM? (ved godt at den ikke kan måles, da det er analog, men hvad med et bud?)
|
|
|
Eftersom det ikke kan måles, så giver det ikke mening at komme med et bud. Hvad er højest, rundetårnet eller et kanonslag?
|
|
|
godt svar .
Man kan vel spørge på en anden måde, hvis jeg optog et fm signal, lagde det ind på en computer og konverterede til mp3, ved hvilken bitrate ville det påvirke kvaliteten?
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
AV Precision skrev:
Holmen skrev:
|
|
|
Eftersom det ikke kan måles, så giver det ikke mening at komme med et bud. Hvad er højest, rundetårnet eller et kanonslag?
|
|
|
godt svar .
Man kan vel spørge på en anden måde, hvis jeg optog et fm signal, lagde det ind på en computer og konverterede til mp3, ved hvilken bitrate ville det påvirke kvaliteten? |
|
|
oki ... du optager altså fra din FM radio ind på din computer / hvordan ? jo ser du er du så heldig at din computer er født med en din ingang og et noglelunde lydkort - og du vel og market har sat din computer op regtigt, vil din indspilning være 16 bit 44K, så pakker du den ned til mp3 - her til skal der lige siges til dem der ikke ved det at mp3 ikke er en standart men et variabelt pakkeformart - så ---- kan jeg ikke komme tettere på . __________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |