| Forfatter |
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hep hep 
Hvis man bare vil have sig en loddekolbe, som skal bruges sådan til hobbybrug. Hvor meget skal man så ofre på sådan en? Der er vel et mindstekrav, hvis man skal kunne lave en ordenlig lodning??
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem der lodder en del sværger til Weller. En ny loddestation fra dem koster dog 2000,-. Du kan sikkert finde en ældre udgave brugt på dba?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Link rettet.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dangke sjøøn  Flere bud  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Weller er godt, men det behøver ikke at være en rigtig loddestation, en af deres almindelige 24V-kolbe kan sagtens gøre det. Kig evt. på
brugtgrej.dk.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke meget til den Biltema-loddestation, men fordelen ved en Weller er at du altid kan få nye spidser til den og der er mange at vælge i
mellem.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Jeg kender ikke meget til den Biltema-loddestation, men fordelen ved en Weller er at du altid kan få nye spidser til den og der er mange at vælge i mellem.
/U. |
|
|
Hei.
Ja jeg er helt enig. Om man vil batele det en Weller koster, eller finde en brugt, så er nok den bedre. Jeg har selv en Weller, og det er kvalitet tvers igennem. Biltema-kolben er meget god til prisen for å si det slik, og som sagt så god at jeg ved om flere professionelle elektronikk reperatører der bruger den.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle forslag. Jeg har bestilt en billig sag (med tinsuger) for 120,- Hvis så jeg for blod på loddetanden, så kan man jo altid opgradere 
Jeg starter snart på et 4 ugers lodde/elektronik kursus Så skal min gamle Tandberg være forsøgskanin  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der biltema loddestation er så vidt jeg ved magen til Wellers (ikke at forveksle med wellmann). Så dem burde man kunne få spidser til i f.eks. brinck elektronik. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenrikW skrev:
|
Den der biltema loddestation er så vidt jeg ved magen til Wellers (ikke at forveksle med wellmann). Så dem burde man kunne få spidser til i f.eks. brinck elektronik.
|
|
|
Øhh... Mener du ikke omvendt..? Den der hos biltema ligner bestemt ikke en Weller...
Og som andre har sagt i denne tråd, skaf en Weller! Nu må man jeg ikke generalisere, men jeg har prøvet meget, og Weller dur, og de andre dur ikke!
Sådan en billig loddekolbe er ca. ligeså god som et rustent bøjet søm du varmer over et sterinlys... Men det kan da være at tinsugeren virker, og den kan godt være pengene værd...
Men find en brugt Weller, og nej, den behøver ikke være med temperatur regulering på stationen... Man kan købe de her magnet spidser der holder nogle rimelige temperaturer inden for det de er opgivet til...
Problemet med de billige er at de ikke kan holde temperaturen bare nogenlunde stabil... Og så er det så godt som umuligt at lodde med... Så det kursus er lidt spildt uden det rigtige værktøj... Som at ta' kørekort og så købe en flint stone bil...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Storbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
En weller er en rigtig fin loddekolbe. På min arbejds plads har vi flere modeller men den foretrukne er WCD 80 mener jeg den hedder det er en ret dyr sag. ca. 2 k. vi har også Metcal som nok er det bedste jeg har prøvet at lodde med det er en super maskine. den fylder bare meget og så er den svine dyr. 5-10 k med diverse spidser og tilbehør. men så har du også hva du skal bruge :)
|
| Til top |
|
| |
Morten Fog Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu snakker i om weller, hvad så med sådan en her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5882&Grp= &n=10&KundeID=
ja det er i HN, men er den helt håbløs?
__________________ mvh Morten Fog
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Metcal ja okay, men med en spids pris på omkring 300,- pr. stk netto kan det som nævnt hurtigt blive kostbart. Jeg anbefaler stadig den gode gamle Weller type TCP 50W / 24V(magnet switch), og med brugtpriser på 300-500 er valget enkelt.
Min første Weller af denne type er omkring 25 år gammel, og den virker stadig perfekt. Den bruges i dag med en fastmontet bred 7'er spids, og er et godt valg til tykke HT kabler mv. i denne konfiguration.
Omkring loddesvampen til at rense spidsen med skal man huske at den ikke må være drivende våd, kun fugtig. Da det chock spidsoverfladen bliver udsat for i kontakt med vand nedsætter levetiden væsentligt... .
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Weller TCP kan også sagtens bruges uden basestationen (loddekolben kan købes "løst"). Alt der skal til er en 24V 2A trafo...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anyway.... En kolbe på 25-50W med en eller anden form for temperatur-styring kan gøre det. Weller er super, og kan for en 50Watter anskaffes brugt for omkring 500 kr. En loddekolbe for livet.
Ps. Er selv Certificeret super lodder fra tagrende og ned til SMD-0102, men så er det andre loddekolber vi taler om 
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 17 December 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
PINK skrev:
Jeg anbefaler stadig den gode gamle Weller type TCP 50W / 24V(magnet switch), og med brugtpriser på 300-500 er valget enkelt. |
|
|
Jeg overvejer at gå i gang med at bygge et dantimax forforstærker kit. Jeg er derfor på udkig efter en loddekolbe, og vil gerne købe brugt. Er der nogen der har et tip til hvor man kan finde sådan brugt værktøj? Selv kender jeg kun til dba.dk og brugtgrej.dk P.S. Hvad siger i til denne ERSA 60W fra dba? Er den skidt til mit formål?
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 17 December 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kender den ikke, men ser da ok ud, men husk at sikrer dig at du kan få nye spidsre til den, ellers er den ikke meget værd
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 17 December 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
tossi skrev:
kender den ikke, men ser da ok ud, men husk at sikrer dig at du kan få nye spidsre til den, ellers er den ikke meget værd |
|
|
Så det er måske ikke så skidt et køb? Der er flere butikker på nettet der sælges Ersa spidser, og man kan vel godt gå ud fra at de passer på ovenstående?
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 17 December 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt jeg kender den ikke...men det kommer jo også an på hvad du skal lodde, om det er SMD, alm leaded komponeter eller delefilter/kabler, sidst nævnte er jo ikke så kritiske, men det er jo med det som med alt andet, det kan jo mange gange godt betale til at investere i noget ordenligt
|
| Til top |
|
| |