Forfatter |
|
TheisK Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 17 April 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er turen kommet til at investere i en pladespiller. Jeg har
kigget lidt rundt her på forummet for at se, om jeg kunne blive lidt
klogere, men jeg er ærlig talt blevet mere forvirret af at læse her.
At købe en pladespiller virker langt fra simpelt, eftersom man
tilsyneladende skal tage højde for både pick-up, "armen" og RIAA (hvad
er det?)
Men for at begrænse det hele til noget, der er temmelig overskueligt
for både mig og jer, søger jeg en pladespiller, der kan matche mit
nuværende anlæg ganske godt.
Pt. er systemet som følger:
Atoll IN 200 forstærker
DLS R55 MK II gulvhøjtalere
Hvis tilfælder er, at I ikke kan anbefale en specifik én, håber jeg, at
I i det mindste kan give mig nogen retningslinier, jeg kan forholde mig
til.
Budgettet ligger på ca. 2500,-
På forhånd tak for hjælpen :)
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 17 April 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med det budget kan du kun tænke på brugt.
Jeg ville gå efter en af Dual's gode modeller, købe en af Ortofons bedre OM-pickupper, de passer til armen og så se efter en brugt RIAA.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 17 April 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller købe en brugt Thorens 118 til 1000, en high output mc fra dennon til 800 og en phonobox riaa forstærker fra project til 600 ialt 2400 kr.
Det er vigtigt at su ikke sparer på pickuppen når du ikke har mere at rutte med - en skod PU vil ødelægge hele glæden ved at have en pladespiller
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 17 April 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller en af de mindre direkte drevne Luxman (f.eks en 282 eller 291) så slipper du for ballade med rem og ujævn hastighed, smid en Denon DL-110 på og førnævnte Phonobox. Jeg garanterer dig at du så er solgt til vinyl - og at du indenfor et år får upgrade-itis  /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 18 April 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også denne Thorens monteret med en rigtig fin high-output MC fra Ortofon.
RIAA kunne være denne Creek (kun til MM & high-output MC).
Mvh.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2007 kl. 06:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt foruroligende at den også hedder OBH
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2158
|
Sendt: 19 April 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når der investeres i pladespiller skal du passe på at investere i noget der også er til at betjene. I disse tider hvor selv os med pladespiller hører CD langt størstedelen af tiden, er det som minimum nødvendigt at en pladespiller er halvautomatisk. Selv har jeg en Denon DP 47, som virker glimrende.
I 90'erne købte jeg en brugt rega 3 med den dyre pick up, da de var rigtig billige som brugt. Jeg gav 300 kr, men jeg fik den aldrig brugt da betjeningen var så åndssvag at jeg opgav i irritation. den røg derfor ud. Tænk på om du kan acceptere manuelle pladespillere inden du køber, for hvis du ikke kan, har du spildt pengene. Køb f.eks en brugt Denon, de virker og har en betjening som er iorden, derfor får du den sandsynligvis brugt meget mere, den skal jo nok stadig konkurrere med CD afspilleren, og det er der i mit tilfælde ingen manuelle pladespillere der kan.
Men det er svært det er dine personlige præferencer der er afgørende.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Når der investeres i pladespiller skal du passe på at investere i noget der også er til at betjene. I disse tider hvor selv os med pladespiller hører CD langt størstedelen af tiden, er det som minimum nødvendigt at en pladespiller er halvautomatisk. Selv har jeg en Denon DP 47, som virker glimrende.
I 90'erne købte jeg en brugt rega 3 med den dyre pick up, da de var rigtig billige som brugt. Jeg gav 300 kr, men jeg fik den aldrig brugt da betjeningen var så åndssvag at jeg opgav i irritation. den røg derfor ud. Tænk på om du kan acceptere manuelle pladespillere inden du køber, for hvis du ikke kan, har du spildt pengene. Køb f.eks en brugt Denon, de virker og har en betjening som er iorden, derfor får du den sandsynligvis brugt meget mere, den skal jo nok stadig konkurrere med CD afspilleren, og det er der i mit tilfælde ingen manuelle pladespillere der kan.
Men det er svært det er dine personlige præferencer der er afgørende. |
|
|
Der skal selvfølgelig være en først gang men her kan jeg da ikke holde mig tilbage VOR HERRE BEVARES EN GANG VÅS Der er en grund til at gode pladespillere ikke er udstyret med hel og halv automatik ! Er man for doven til at bruge en pladespiller skal man lade - være men at bruge midlerne der kunne gå til en bedre arm eller værk til automatik er spild af penge __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 19 April 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må give dig ret r-l-b: Jeg plejer heller ikke at sige noget i de her foraer hvis ikke det ikke kan gøres nogenlunde pænt, men det der er dog det værste gang ævl jeg har hørt. Hvis ikke man er til ANALOG betjening så er man sgu heller ikke moden til ANALOG lyd  Nejnejnej. /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 19 April 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ældre direkte dreven pladespiller med en masse elektronik indeni & servostyret arm f.eks. kan vise sig at være knapt så sjov hvis der pludselig skulle opstå bøvl med elektronikken (7-9-13)...
Det samme gælder de gamle mellemhjulere fra Dual: De er proppet med mekanik der (potentielt) kan skabe problemer der måske/sandsynligvis overstiger en nybegynders formåen.
At en Rega ligefrem skulle være bøvlet at betjene har jeg ikke hørt før.  Godt nok er det irriterende at armen ikke har mulighed for højdejustering men det klares rimeligt let med nogle dertilhørende spacers (plastikringe). Men derudover...?
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 19 April 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, min project er vel nærmest ligesom en rega at betjene - lidt skræmmende, hvis der er nogen der ikke magter at finde rundt i sådan een. Den har samfulde tre funktioner.. Jeg var selv helt grøn på pladespillere for bare et år siden, og er vist ikke så meget klogere endnu, men da lidt  . Start ud med noget simpelt - rega, project - et eller andet med en fast plint, og en hæderlig arm og pickup. Lad være med at gå amok - man skal alligevel lige hærge pickuppen lidt, inden man lærer at omgås dyret fornuftigt  . Pladespillere kan være noget kompliceret noget, og det er da vist på ingen måde skidt at have rundet en med fast plint, og det er en nem begynder-maskine. Så har man en pladespiller der er nem at justere ind, og man får en god reference for hvordan sådan noget kan lyde, og man drukner ikke i justering. Kan godt være man taber 500-1000 kroner når man skyder den af efter et år, men jeg tror det er penge godt givet ud. Om ikke andet, så ved man derefter hvad man taler om, og som sagt er det en god reference. -tunghør
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 19 April 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hadde kjøpt en brukt Project eller Rega. Rega P3 spiller godt til prisen, har antakeligvis en av de beste armene i prisklassen, enkel å betjene/reparere osv, osv. Med en rimelig MM-pickup bør dette funke fint.
|
Til top |
|
|