Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 17:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brokobling eller ej af Cerwin Vega Amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg kører min lyd med mine 2 Serie A PA forstærkere fra Cerwin Vega på henholdsvis 1,5 og 2,6 KW.

Indtil videre har jeg ikke haft dem brokoblet eller parallel forbundet, men jeg overvejer kraftigt ideen, da jeg har en del watt's som skal spilles op.

Jeg ville bare høre hvad I ville anbefale?
Jeg kan ikke helt beslutte mig, om det er smart at at koble de 2 maskiner sammen, og så koble højtalere på, som er 8 OHM's, og derved ender på 4 ved brokobling og evt. 2 højtalere mere henover parallelt de andre højtalere, og så ende på 2,3 OHM eller noget i den stil. ELLER om jeg måske burde parallel forbinde dem, så jeg fx trækker 2 bunde med 2,6'eren og så topkasserne med min 1,5 KW. Jeg ved ikke helt hvordan det spiller sig ud med OHM når det er parallelt. Det er vel stadig mono, og 4 OHM eller hvorledes?

En grund til at jeg også er i tvivl er at maskinen kan klare ned til 2 OHM's enheder.
Men andetstets i vejledningen, står der dog at det ikke er tilrådigt at køre med enheder under 8 OHM i brokoblet tilstand. Øhm.. Er det ude i enhederne, eller den modstand som der ender ned på i forstærkeren. Hvilket vel altid vil blive 4 OHM eller mindre?

Hvis der står den kan klare enheder på 2 OHM. Er det så normalt i alt, eller på pr. kanal?
Og det samme med at det ikke er tilrådigt med enheder under 8 OHM ved brokobling. Er det også i alt eller pr. kanal?

Håber der er nogle som kan give mig nogle informations-rige svar, inden jeg kobler noget sammen :) På forhånd tak.

Mvh. Lasse Jensen

Til top Vis Webweaver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webweaver Besøg Webweaver's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke brokoble 2 forskellige monoforstærkere! Desuden lyder det umiddelbart som om du har watt nok ... 2,6 kW er faktisk tæt på hvad du kan hive ud af netforsyningen. Med dem begge koblet på må det være lige før lyses blinker. 

Hvis du har behov for at spille højere end dine CV højttalere kan klare med så meget effekt, tror jeg snarere du skal kigge dig om efter nogle hornhøjttalere eller måske få undersøgt din hørelse

Med 2,6 kW ind i et par normalt effetive CV højttalere i et lytterum på en 30-35 m2 har du for længst overskredet et lydtryk der kan påføre dig varige skader.

Rent teknisk så vil en brokoblet forstærker "se" den halve impedans. Med andre ord vil en brokoblet (stereo)forstærker se 4 ohm, når højttaleren er 8 ohm. Det kan de fleste klare. Men hvis højttaleren er 4 ohm, vil forstærkeren se ind i 2 ohm, hvilket i de fleste tilfælde vil overbelaste forstærkeren - specielt hvis du spiller så højt, som jeg tror du gør.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "parallelforbinde"? Men du må under ingen omstændigheder forbinde de 2 forstærkeres højttalerudgangen ... så brænder de af!

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Jeg læser "parallelforbinde" som Bi-amping og det kunne være smart nok.

Hvis dine højtalere har 2 plus og 2 minus terminaler er de sikkert forbundet bag på højtaleren i dag.

Fjern denne forbindelse, lad højre kanal på din 2.6KW trække bunden på den højre højtaler og venstre kanal på 2.6KW trække bunden på venstre højtaler - ligesådan med din 1.5KW til toppen.

Dette vil være den optimale måde at udnytte dine forstærkere på (husk at informere naboerne INDEN du gør det...)

Jesper

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hej Janils.

Det er skam heller ikke 2 mono-forstærkere. Det er stereo-forstærkere.
Men når den/de bliver bridged, er det jo en kanal med mono, der kommer ud af forstærkeren, eller har jeg misforstået noget? :)

Nytforsyningen i en almindelig husstand vil typisk være i underkanten til dette. Jeg bruger det selv til min diskotek, hvor forsyningen ikke er noget problem. Hvis man kørte det på en 230 V / 10A sikring, ville lyset formentlig blinke på resten af den installation.

Men som sagt, kører jeg diskotek, og derfor grundet brugen af den høje effekt.
En rettelse til dig Janils. Jeg kører kun med CV forstærkere, og ikke CV højtalere. Der har jeg nogle andre PA højtalere til det formål :) (Med horn ;) )

Angående parallel-forbinding, så har Jesper Bach ret. Det er Bi-Amping.. (På engelsk) ..
Jeg tror nemlig også dette ville være den optimale måde at gøre det på.

Der sidder 2 speakon stik bag på højtalerne, parallelt over hinanden, så ja, vil gå ud fra det betyder 2 minus og 2 plus terminaler. Men dette ville jo så kræve at jeg åbner højtaleren ad, og fyrer bunden over på det ene stik, og toppen over på det andet ?

Det er jo umiddelbart lidt besværligt. Ville det ikke betale sig bare at smide nogle penge på bordet, og så købe 2 seperate bunde/subs, som er passivt beregnede til dette? :)

Udover det, når jeg kører Bi-Amping, er jeg så ikke nødt til at købe mig et dele-filter, hvor jeg har de 2 forstærkere siddende i, og derfra videre op i mixeren og evt. en equalizer? :)

Mvh. Lasse Jensen 

Til top Vis Webweaver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webweaver Besøg Webweaver's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes