| Forfatter |
|
Viktorreddersen Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en NAD 317, som ikke understøtter bi-wire. Men det gør mine højtalere, YAMAHA NS-555, til gengæld. Jeg har ladet mig fortælle af en gut her fra forummet at der er en del diskusion om det giver bedre lyd at efterligne bi-wire systemet, bare med to kabler fra hver udgang i forstærkeren.
Hvad mener I?
Det skal lige siges at jeg ikke er den store hifi-nørd, men dog kender lidt til el-kredsløb osv.
Hilsen Viktor Reddersen __________________ Hilsen Viktor Reddersen
|
| Til top |
|
| |
Contrazione Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din forstaerker kan sagten koerer biwire. Et biwire kabel har et saet stik i forstaerker enden og to saet stik i hoejtaler enden. Dvs. du deler blot signalet fra forstaekeren op i to saet ledere hendholdsvis et til top og et til bund. Haaber dette giver mening
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et eksempel på hvordan et sæt bi-wire kabler kan se ud (det hænger sammen uden for billedet)

|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan sagtens bi-wire med foredel. Giver næsten med garanti noget luft i lydbilledet da påvirkning imellem enheder nedsættes kraftigt.
Køre selv med en bi-amping af en art...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man have sådan et bi-wire kabel, eller kan man køre med alm. kabel og så bare smide to kabler på hver højtaler?
Altså sådan set sætte 2 kabelender i hver udgang på forstærkeren og så til de respektive indgange på højtaleren?
__________________ Hilsen Viktor Reddersen
|
| Til top |
|
| |
Boogieman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Google "bi-wire", så kommer der masser af billeder af hvordan du gøre :-)
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan gøre begge dele... Jeg har et sæt Tara Labs Helix 8, de er fra fabrikken termineret med 2 bananstik i forstærkerenden og 4 i højttalerenden... Som det også er tilfældet med det kabel på billedet...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nu beder jeg så om jeres uforbeholdne mening. Bliver lyden bedre, eller hvad?
Viktor __________________ Hilsen Viktor Reddersen
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart sige ja. Men prøv dig frem.
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil klart sige Måske .
Det er meget forskelligt, hvordan biwiring influerer på forskellige højttalere.
Mine erfaringer er blandt andet: Avance Signature 8 mk II vinder gevaldigt ved biwiring. Bedre opløsning og bedre sammenhæng mellem enhederne. Stik modsatte erfaringer med hhv. Dali Grand Diva og Dali Helicon 300. Her fungerede det bedst med singlewire.
Med mine nuværende Proac Response 2.5 er jeg i tvivl om, hvad jeg foretrækker. Der er forskel, men den er minimal.
Så der er ikke andet at gøre end, at prøve det af, alternativt søge praktiske erfaringer fra brugere med netop din forstærker og højttalere.
mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok:
Det kan du have ret i (at der er forskel), men jeg har endnu ikke haft et sæt højttalere hjemme i stuen, der ikke lød bedst med biwiring, så det er som udgangspunkt være at gøre et forsøg. Det er trods alt en af de billigere måder at give lydkvaliteten et løft.
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gav et plus hos mig... Jeg har Helicon 800
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plus at det har den fordel at, skulle din fx diskant være lidt mager/tilbagelænet/tynd (whatever) kan du smide fx 'sølv'kabler på til toppen og kobber på til bunden. Eller omvendt...
Eller du kan køre singlewire ud til diskant tilslutningerne og sætte en jumper på ned til bassen - evnt med en anden type kabel - eller du kan gøre det omvendt.
Jeg kører selv i øjeblikket med en såkald shotgun konfiguration, som er separate ledninger. Jeg har tidligere kørt med jumper fra bas til diskant, men syntes ikke rigtig om det, så det skal lige prøves at vende det om, så jeg får en pigtail konfiguration (jeg har 1m mellem mine tilslutninger) fra diskant til bas.
Der er iøvrigt meget delte meninger (som med stort set alt andet i hifi) om hvilket, der er det optimale - der er ikke andet for at prøve dig frem med lidt forskellige kabler i forskellige konfigurationer.
Hvem ved, måske 0,75mm2 lysnet ledning af ældre dato, flettet over mors gamle kagerulle og malet lyserød vil gøre underværker, eventuelt kombineret med ringeklokkeledning   
Men lyder bi-wire bedre, som du spørger, i teorien ja, men det kommer også an på hvordan det gøres, og der een og kun een måde at afgøre det på - gæt selv hvilken 
|
| Til top |
|
| |