Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bi-wire på single-wire-forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Viktorreddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har en NAD 317, som ikke understøtter bi-wire. Men det gør mine højtalere, YAMAHA NS-555, til gengæld. Jeg har ladet mig fortælle af en gut her fra forummet at der er en del diskusion om det giver bedre lyd at efterligne bi-wire systemet, bare med to kabler fra hver udgang i forstærkeren.

Hvad mener I?

Det skal lige siges at jeg ikke er den store hifi-nørd, men dog kender lidt til el-kredsløb osv.

Hilsen Viktor Reddersen

Contrazione
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Din forstaerker kan sagten koerer biwire. Et biwire kabel har et saet stik i forstaerker enden og to saet stik i hoejtaler enden. Dvs. du deler blot signalet fra forstaekeren op i to saet ledere hendholdsvis et til top og et til bund. Haaber dette giver mening
Til top Vis Contrazione's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Contrazione

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Et eksempel på hvordan et sæt bi-wire kabler kan se ud (det hænger sammen uden for billedet)

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens bi-wire med foredel. Giver næsten med garanti noget luft i lydbilledet da påvirkning imellem enheder nedsættes kraftigt.

Køre selv med en bi-amping af en art...

Til top Vis Tusindfryd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tusindfryd

Viktorreddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Skal man have sådan et bi-wire kabel, eller kan man køre med alm. kabel og så bare smide to kabler på hver højtaler?

Altså sådan set sætte 2 kabelender i hver udgang på forstærkeren og så til de respektive indgange på højtaleren?

Boogieman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Google "bi-wire", så kommer der masser af billeder af hvordan du gøre :-)
Til top Vis Boogieman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boogieman

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Du kan gøre begge dele... Jeg har et sæt Tara Labs Helix 8, de er fra fabrikken termineret med 2 bananstik i forstærkerenden og 4 i højttalerenden... Som det også er tilfældet med det kabel på billedet...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Viktorreddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Og nu beder jeg så om jeres uforbeholdne mening. Bliver lyden bedre, eller hvad?

Viktor

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart sige ja. Men prøv dig frem.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

jeg vil klart sige Måske.

Det er meget forskelligt, hvordan biwiring influerer på forskellige højttalere.

Mine erfaringer er blandt andet: Avance Signature 8 mk II vinder gevaldigt ved biwiring. Bedre opløsning og bedre sammenhæng mellem enhederne. Stik modsatte erfaringer med hhv. Dali Grand Diva og Dali Helicon 300. Her fungerede det bedst med singlewire.

Med mine nuværende Proac Response 2.5 er jeg i tvivl om, hvad jeg foretrækker. Der er forskel, men den er minimal.

Så der er ikke andet at gøre end, at prøve det af, alternativt søge praktiske erfaringer fra brugere med netop din forstærker og højttalere.

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Brok:

Det kan du have ret i (at der er forskel), men jeg har endnu ikke haft et sæt højttalere hjemme i stuen, der ikke lød bedst med biwiring, så det er som udgangspunkt være at gøre et forsøg. Det er trods alt en af de billigere måder at give lydkvaliteten et løft.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Det gav et plus hos mig... Jeg har Helicon 800
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Plus at det har den fordel at, skulle din fx diskant være lidt mager/tilbagelænet/tynd (whatever) kan du smide fx 'sølv'kabler på til toppen og kobber på til bunden. Eller omvendt...

Eller du kan køre singlewire ud til diskant tilslutningerne og sætte en jumper på ned til bassen - evnt med en anden type kabel - eller du kan gøre det omvendt.

Jeg kører selv i øjeblikket med en såkald shotgun konfiguration, som er separate ledninger. Jeg har tidligere kørt med jumper fra bas til diskant, men syntes ikke rigtig om det, så det skal lige prøves at vende det om, så jeg får en pigtail konfiguration (jeg har 1m mellem mine tilslutninger) fra diskant til bas.

Der er iøvrigt meget delte meninger (som med stort set alt andet i hifi) om hvilket, der er det optimale - der er ikke andet for at prøve dig frem med lidt forskellige kabler i forskellige konfigurationer.

Hvem ved, måske 0,75mm2 lysnet ledning af ældre dato, flettet over mors gamle kagerulle og malet lyserød vil gøre underværker, eventuelt kombineret med ringeklokkeledning 

Men lyder bi-wire bedre, som du spørger, i teorien ja, men det kommer også an på hvordan det gøres, og der een og kun een måde at afgøre det på - gæt selv hvilken

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes