| Forfatter |
|
TechnoFrede Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heey... Vil gerne købe en køler til min forstærker da jeg synes den
bliver mega varm, når jeg så åbner og ser så er der allerade en køler..
Men den køler ikke :S.. Så skal lige have snakket med cableman.dk men ellers så ville jeg gerne vide hvor man kan købe nogen kølere til deen. Stikket til strøm ser sådan her ud : http://peecee.dk/?id=51110og http://peecee.dk/?id=51111og der hvor det skal sættes i ser sådan her ud: http://peecee.dk/?id=51112og http://peecee.dk/?id=51113ved godt det er meget utydeligt men håber i kan se det? og hjælpe mig med hvor man kan købe en køler med den slags stik?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
en forstærker bliver varm, er du sikker på den slet ikke køler? Ellers er der nok en funktion der slår den fra når den bliver for varm, så hvis det ikke er noget problem ville jeg ikke gøre noget ved det
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
TechnoFrede skrev:
Heey... Vil gerne købe en køler til min forstærker da jeg synes den bliver mega varm, når jeg så åbner og ser så er der allerade en køler.. Men den køler ikke :S..
|
|
|
Er du sikker på at den ikke kører når du spiller højt ? I nogle forstærkere er det lavet med et lille kredsløb der føler på signalet, så blæseren først starter når man spiller højt. Det har den fordel at man ikke kan høre når den kører, hvilket ellers kunne være generende ved lav styrke. Prøv evt. at skrue højt op uden højttalere tilsluttet, så skulle du kunne høre den hvis den virker.
|
| Til top |
|
| |
TechnoFrede Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om den slår til og fra når den bliver varm, det er noget jeg vil teste imorgen, hvis den så ikke tænder når den er varm, så må jeg lige ringe ind. Stanley> Prøvede af tage højtalerne fra og skrue helt op den begyndte ikke af blæse?.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
TechnoFrede skrev:
|
Stanley> Prøvede af tage højtalerne fra og skrue helt op den begyndte ikke af blæse?.
|
|
|
Okay, jeg glemte at skrive at du skal have signal på imens. Læg en cd på med noget kraftig musik ( techno vil være glimrende ) og skru op uden højttalere tilsluttet. Hvis den stadig ikke kører og den heller ikke gør det når den bliver varm, må der være en fejl i apparatet.
|
| Til top |
|
| |
Kuchenmeister Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pasiv køling FWT, det har lidt sværre ved at gå i stykker
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
TechnoFrede skrev:
|
Stanley> Prøvede af tage højtalerne fra og skrue helt op den begyndte ikke af blæse?.
|
|
|
Okay, jeg glemte at skrive at du skal have signal på imens. Læg en cd på med noget kraftig musik ( techno vil være glimrende ) og skru op uden højttalere tilsluttet. Hvis den stadig ikke kører og den heller ikke gør det når den bliver varm, må der være en fejl i apparatet.
|
|
|
Stanley har ret, der skal signal på, ellers har forstærkeren jo ikke noget at lave, og bliver ikke så varm - blæsere i forstærkere er normalt koblet til en eller anden form for termostat, når forstærkeren over en vis temperatur går den igang, meget simpelt.
Afhængig af model kan man dog godt risikere at den kan blive temmelig varm før der sker noget - men hvis den helt udebliver kan det da godt være den er stået af.
|
| Til top |
|
| |
TechnoFrede Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ved af prøve det der med af skrue helt op på computeren og på forstærkeren, så spiller den en techno sang, så nu får vi se hvad der sker?. Nogen der har andelse om hvor langtid? det evt. tager ?
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Forstærker kan da ikke bruge effekt hvis man kobler højttalerne FRA.
Det hænger ikke sammen 
|
| Til top |
|
| |
TechnoFrede Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey> Jo den kan, den er allerade blevet varmere end før.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
TechnoFrede skrev:
| osprey> Jo den kan, den er allerade blevet varmere end før. |
|
|
I så fald må det være en tilfældighed eller også er det bare fordi forstærkere altid bliver lidt varmere efter noget tid (tomgangsstrøm).
Så længe der ikke er belastning på udgangen kan der ikke trækkes strøm og så bliver forstærkeren ikke varm. Det svarer til at du hæver en bil 20 cm op i luften og begynder at taler om hvor godt den ligger på vejen, samt hvor ubesværet motoren trækker.
Noget helt andet er det at en forstærker skal og må blive varm. Mange store forstærkere når 50 grader eller mere på kølepladerne. Det er nok til at man ikke sådan lige kan holde hænderne på dem uden at brænde sig. Jeg har oplevet enkelte der blev varmere end det og de spille udmærket i flere år. Tror du bekymret dig unødigt - nyd musikken i sted.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
TechnoFrede skrev:
Heey... Vil gerne købe en køler til min forstærker da jeg synes den bliver mega varm, når jeg så åbner og ser så er der allerade en køler.. Men den køler ikke :S..
|
|
|
Er du sikker på at den ikke kører når du spiller højt ? I nogle forstærkere er det lavet med et lille kredsløb der føler på signalet, så blæseren først starter når man spiller højt. Det har den fordel at man ikke kan høre når den kører, hvilket ellers kunne være generende ved lav styrke. Prøv evt. at skrue højt op uden højttalere tilsluttet, så skulle du kunne høre den hvis den virker.
|
|
|
Hvis der ikke er højtalere tilsluttet afsættes der ikke effekt - når der ikke afsættes effekt bliver ting ikke varme - når ting ikke bliver varme vil kølingen ikke sætte igang!
Hvad i alverden er det da for et råd at give???
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Stanley skrev:
TechnoFrede skrev:
|
|
|
|
|
|
Hvis der ikke er højtalere tilsluttet afsættes der ikke effekt - når der ikke afsættes effekt bliver ting ikke varme - når ting ikke bliver varme vil kølingen ikke sætte igang!
Hvad i alverden er det da for et råd at give??? |
|
|
ganske udemærket råd hvis den tænder for blæseren når udagene når over et bestemt niveau. det havde jeg en technics forstrker dder gjorde.. den startede blæseren når vu metrene kom over -10. uanset temp og uanset belastning. der er så at sige to måder en blæser kan blive styret. enten temperatur. der skal den testes med højtalere og høj musik. eller volumen niveau på udgangen. der kan man nemmere teste den uden højtalere på.. under alle omstændigheder skal forstærkere blive varme. og bliver tit meget varme. og som skrevet tidligere, tit så varme at man ikke kan holde på dem. transistore virker fint op til og over 100 grader. så som også skrevet tidligere. prøv at måle temp og er den under 65 grader så bare nyd musikken. desuden sidder de fleste blæsere i forstærkere som en slags nød foranstaltning der kun skal gå igang hvis den bliver overdrevet varm
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Stanley skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Rådet er skam godt nok. Du skal bare læse og forstå det du citerer mig for at skrive. Jeg skriver jo netop at kredsløbet føler på signalet. Hvis forstærkeren er konstrueret på den måde, vil blæseren starte omgående når signalet bliver kraftigt nok altså inden forstærkeren bliver varm. Vi kan jo kalde det forebyggelse fremfor helbredelse. Her er det meget nemmere at høre når blæseren starter, hvis man ikke har et par larmende højttalere tilsluttet.
I andre forstærkere kan det være lavet så det er temperaturen der bestemmer hvornår blæseren starter, og der bliver den selvfølgelig varmere hvis man har højttalerne tilsluttet, men det har ikke noget at gøre med det jeg skrev.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 10 Juni 2007 kl. 04:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Mercury skrev:
| [QUOTE=Stanley]
|
|
|
|
|
|
Rådet er skam godt nok. Du skal bare læse og forstå det du citerer mig for at skrive. Jeg skriver jo netop at kredsløbet føler på signalet. Hvis forstærkeren er konstrueret på den måde, vil blæseren starte omgående når signalet bliver kraftigt nok altså inden forstærkeren bliver varm. Vi kan jo kalde det forebyggelse fremfor helbredelse. Her er det meget nemmere at høre når blæseren starter, hvis man ikke har et par larmende højttalere tilsluttet.
I andre forstærkere kan det være lavet så det er temperaturen der bestemmer hvornår blæseren starter, og der bliver den selvfølgelig varmere hvis man har højttalerne tilsluttet, men det har ikke noget at gøre med det jeg skrev.
[/QUOTE
Synes det lyder skummelt og ulogisk at lave blæser start-stop, - eller variabel hastighed - sensor styring volumen-niveau afhængig, i stedet for temperatur afhængig. Det vil funke i eks.v. 8 Ohm's belastning, men ikke 4 Ohm eller 2.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke afgøre om det er skummelt, men blot konstatere at det ofte er lavet på den måde. Som andersena skriver, er det kun en slags nødforanstaltning. De fleste forstærkere kører fint uden blæsere. Blæseren betyder vel at man kan spille lidt højere i lidt længere tid end man kunne hvis der ikke var nogen blæser. Det er altså nærmest som kompensation for en for lille køleplade eller for lidt luft i kabinettet. Da alle blæsere larmer, mere eller mindre, er man ikke interresseret i at de kører ved lavt lydniveau. Derfor laver man det så de først starter ved høj styrke eller høj varme. Begge principper virker ved både 4 ohm og 8 ohm. Der er nok ikke ret mange af disse forstærkere der kan køre med 2 ohm.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 10 Juni 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Stanley skrev:
Mercury skrev:
| [QUOTE=Stanley]
|
|
|
|
|
|
[/QUOTE
Synes det lyder skummelt og ulogisk at lave blæser start-stop, - eller variabel hastighed - sensor styring volumen-niveau afhængig, i stedet for temperatur afhængig. Det vil funke i eks.v. 8 Ohm's belastning, men ikke 4 Ohm eller 2.
|
|
|
det kan jo være at der er integreret begge dele, hvis det endelig er. Det er smart nok den begynder at køre når man rammer et lydniveau hvor man alligevel ikke kan høre det, til gengæld vil det også være dumt at den stopper hvis man skruer ned efter længere tid med høj musik __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 11 Juni 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
det kan jo være at der er integreret begge dele, hvis det endelig er. Det er smart nok den begynder at køre når man rammer et lydniveau hvor man alligevel ikke kan høre det, til gengæld vil det også være dumt at den stopper hvis man skruer ned efter længere tid med høj musik |
|
|
hvorvidt det er dumt eller ej kan vel diskuteres. det er dog underiordnet når det rent faktisk er lavet sådan på nogle forstærkere   __________________
|
| Til top |
|
| |