Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bump fra anlægget. Forstærkeren død? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej jeg smed det her spørgsmå under "spørgsmål", men tror måske, at det passer bedre her. Er der en, der kan hjælpe.

--------------------

Hej

Jeg har en ældre udgave af en Kenwood forstærker, som jeg har været meget glad for gennem de senste 9 år, men nu er der et problem.

I aftes, da jeg hørte lidt musik, kom der et højt bump fra højttalerne. Altså musik,BUMP, musik. Jeg undrede mig, men troede, at det var den nye cd, men så her i dag gentog det sig, men den her gang slukkede anlægget ned, og jeg kunne først starte det op igen efter nogle sekunder - lidt ligesom overnelastning - senere til aften skete det igen, men her slukkede anlægget ikke.

Er der nogen, der ved, hvad det kan være? Er det højttalerne - det er SA 1750'ere - er det forstærkeren, eller er det cd-afspilleren?

Jeg har en ide, om at det er forstærkeren, hvor udgangene er røget, eller der er overgang - kan det passe? Er der noget at gøre, eller skal jeg hurtigst muligt se mig om efter nyt?

Håber sgu, at der er en, der kan hjælpe - også selvom min beskrivelse måske nok ikke er som at høre det.

/Jean
Til top Vis Jean78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean78

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, uden at være specielt sikker, at det er din forstærker, som har fået en fejl. Måske optræder der forhøjet DC i din forstærker - dette trigger til/frakoblingsrelæet, som sidder der for at beskytte dine højttalere/forstærker mod yderligere overlast. Dette relæ kobler sikkert musikken ind og ud. Hvorfor fejlen opstår kan der være mange grunde til, men jeg vil anbefale dig at sende den på et ordentligt værksted. Jeg tror ikke, at udgangene er "røget" endnu, men jeg ville ikke turde spille videre, før fejlen var rettet. Vi kan gætte meget længe på hvad det er men vi kommer det ikke nærmere, før forstærkeren er blevet checket.

Alt udstyr har en vis levetid før skavankerne begynder at indfinde sig, men hvis du får rettet fejlen kan du sandsynligvis spille på denne forstærker i rigtig mange gode år endnu. Hvis den står varmt med manglende udluftning kan elektrolytkondensatorerne blive trætte og tørre ud - dette vil tit resultere i brum eller træt lyd. Kan også være en enkelt transistor i driversektionen som ikke virker rigtigt mere - der er mange muligheder.

Hvis fejlen skulle ligge et andet sted end i din forstærker, så må det jo være i CD-maskinen, som måske umotiveret afleverer nogle "knald", som forstærkeren reagerer på ved at koble fra.

Hvis fejlen skulle ligge i Højttalerene, kunne det være at der måske skulle være noget i delefiltrene, som belaster forstærkeren så meget at relæet slår fra, måske pga. lav modstand = høj varmeudvikling i forstærkeren?

Ligegyldigt hvad det kunne være, så ville jeg få checket forstærkeren som det første.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes