Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Debut III Vs. TD 190 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej derude bag skærmene.

Jeg går og leger lidt med tanken om at begive mig ind i vinylens verden, jeg kikker både nyt og brugt men lige denne her tråd handler kun om det nye.

Jeg har kikket lidt rundt og har fundet 2 der fra nye ikke skyder over hvad jeg maximalt vil give og som samtidig virker til at være nogenlunde kvalitet.

1) Pro-Ject Debut III til 1.895,- - http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=5&sub=0& amp; amp; amp; amp;page=1

Her monteret med en Ortofon OM-5 e aner ikke arm, TapeConnection har den med en uspecifiseret Audio Tecnica til 100kr mere. Kan vist "kun" tage 33 og 45 rpm.

2) Thorens TD 190 1.999,- - http://www.sunaudio.dk/grafik/TILBUD%20MAJ%202007%20red.mht (Scroll ned og virker kun i IE og IE baserede browsere)

Monteret med en Ortofon OM 10 og en TP 19 arm(?), er fuldautomatisk (det er debut'en vist ikke?). Kan tage 33, 45 og 78 rpm.

Spørgsmålet er nu: hvis jeg skulle vælge en af dem istedet for en brugt, hvad vil så give mig den bedst mulige indgang til vinyl som medie. Fanger det mig er det selvfølgelig tænkeligt at der skal opgraderes og leges lidt med den det nu engang bliver.

Selvom brugt tiltaler mig mest skal det her alligevel lige undersøges.

På forhånd tak.

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Du har ikke mod på den nye Rega pladespiller. Rega har både lavet en P2 og P3. De er ret så gode.
Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Elkjær skrev:
Du har ikke mod på den nye Rega pladespiller. Rega har både lavet en P2 og P3. De er ret så gode.

De er for dyre, min smertegrænse ligger ved 2000kr og så gør det _virkelig_ ondt i budgettet.

Jeg har kikket lidt på P1 der koster 2000kr men har ikke rigtig kunnet finde så meget om den...
De brugte jeg har kik på er blandt andet Rega Planar 2/3 så Rega skræmmer mig skam ikke.

Mit Setup

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 04:13 | IP-adresse registreret  

med det budget bør du også kigge på brugte pladespiller+ 1 ny pick-up

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
med det budget bør du også kigge på brugte pladespiller+ 1 ny pick-up

Yep, som jeg skriver i første indlæg så har jeg kigget på både nye og brugte - Den her tråd værende om de nye jeg har kig på fordi jeg synes der er god info om diverse brugte til under 2000kr i andre tråde herinde.

Mit Setup

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hej frølår

Har haft flere Project gennem tiderne. De er rigtig gode. Dem jeg har haft, har dog været dyrere end det du vil ofre.

Så er der Thorens. Har jo en sådan (320MkIII) i dag. Og den spiller bareeeeee

Skulle jeg vælge ville jeg tage Thorens. Jeg vil mene der er mere musikalsk glæde i den end i Debut´en. ) omend at Project er mere simpelt opbygget ift. Thorens.

Men ellers brugt. F.eks. Rega som foreslået. Ellers kan en Luxman være et godt indgangsvinkel til vinyl lyt. PD-290 eller lign. Burde kunne fås for under en plov uden PU. Og så en let PU. (OM10 eller lign.)

(har en Luxman PD-290 m/Ortofon OM10 stående. Er blevet 22 år men spiller sq stadig en vis lemensdel ud af bukserne)

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Hej frølår

Har haft flere Project gennem tiderne. De er rigtig gode. Dem jeg har haft, har dog været dyrere end det du vil ofre.

Så er der Thorens. Har jo en sådan (320MkIII) i dag. Og den spiller bareeeeee

Skulle jeg vælge ville jeg tage Thorens. Jeg vil mene der er mere musikalsk glæde i den end i Debut´en. ) omend at Project er mere simpelt opbygget ift. Thorens.

Men ellers brugt. F.eks. Rega som foreslået. Ellers kan en Luxman være et godt indgangsvinkel til vinyl lyt. PD-290 eller lign. Burde kunne fås for under en plov uden PU. Og så en let PU. (OM10 eller lign.)

(har en Luxman PD-290 m/Ortofon OM10 stående. Er blevet 22 år men spiller sq stadig en vis lemensdel ud af bukserne)

Jeg har faktisk også kikket lidt på Luxman, men der er ikke så mange til salg så er ikke noget jeg har kikket nærmere på.
Jeg kan godt lide udseendet på Thorens, stilet ligesom debut'en og regaerne men samtidig ser de kraftigere bygget og noget mere "muskuløse" ud... Luxman har lidt det samme udtryk som Thorens, så det tæller jo opad i min bog - Eftersom jeg ikke har erfaring med lyden på rillefræsere må jeg jo gå efter øjet.

Det med designet selvfølgelig med et par forbehold ved de forskellige producenter.

Mit Setup

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

thorens'en ,er den på tilbud? jeg synes at se at listeprisen er 2.995

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
thorens'en ,er den på tilbud? jeg synes at se at listeprisen er 2.995

Yeps, linket til den er også til sunaudios tilbudsside.

Mit Setup

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Lige en kommentar: Den billige Thorens er identisk med Pro-ject'en. De bliver lavet på samme fabrik men får forskellige badges på. Så det er i princippet ét fedt. Men du bør glemme alt om at købe nyt til 2k. Find dig en god brugt f.eks en Thorens 160. Så bliver du glad for vinyl og har noget at bygge på.

Men nyt Thorens (den nye TD160 HD MÅSKE undtaget) er altså ikke noget at skrive hjem om.

/Mirland

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Lige en kommentar: Den billige Thorens er identisk med Pro-ject'en. De bliver lavet på samme fabrik men får forskellige badges på. Så det er i princippet ét fedt. Men du bør glemme alt om at købe nyt til 2k. Find dig en god brugt f.eks en Thorens 160. Så bliver du glad for vinyl og har noget at bygge på.

Men nyt Thorens (den nye TD160 HD MÅSKE undtaget) er altså ikke noget at skrive hjem om.

/Mirland

Ja, jeg har jo kigget mig lidt mere omkring og det ender nok mere eller mindre med et brugtkøb når jeg falder over "det rigtige" :)
Man får mere for brugtkøb, det kan man ikke komme uden om - Men er nu meget "sjovt" at kigge på nyt også når det er.

Mit Setup

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Pro-ject 6.1
Rega Planar 3
Thorens TD126 MKII

Alle tre ovennævnte falder indenfor dit budget og vil alle give dig en god oplevelse med vinyl. Personligt ville jeg prioritere dem: Thorens, Pro-ject, Rega. Thorensen er en klassiker og den ser ud til at være i god stand og som sådan er prisen helt rimelig. Pro-ject 6.1 fik virkelig gode anmeldelser da den kom og ser også seriøs ud. Regaen er en Rega som Rega nu er - idiotsikker med en af de mest anvendte arme på markedet.

Det er bare med at komme igang!

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give Mirland ret, de nye billige Thorens er altså noget braller-værk... Det er kun navnet til fælles med fortiden.
Så hellere gå eften en ældre brugt pladespiller, som Mirland linker til.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

vi har da glemt SYSTEMDEK IIX.den lyder bedre end en thorens 318. (har haft begge to i mange år selv).det negative ved Systemdek efter min
mening er betjening.Det flydende ophæng er godt nok flydende,samt motoren virker ikke så kraftfuld.
Thorens virker mere solid ,men også lidt uinspirerende/tung i lyden

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kiggede kun på hvad der var tilgængeligt lige nu  Men du har da ret i at en 'dek er finfin. Jeg hadede den godt nok intenst da den var sat til her. En hoppegynge med en dårlig motor. MEN den lyder godt når den er sat op.

Jeg ville imidlertid ikke anbefale hverken en Systemdek IIX, Linn LP12, Ariston RD11, Thorens 160 og andre flydende subchassis-baserede pladespillere til en nybegynder. Der er for meget fedteri. Grunden til at jeg skrev en 160 ovenfor var at det er godt køb og den er knap så irriterende som de andre

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Jeg kiggede kun på hvad der var tilgængeligt lige nu  Men du har da ret i at en 'dek er finfin. Jeg hadede den godt nok intenst
da den var sat til her. En hoppegynge med en dårlig motor. MEN den lyder godt når den er sat op.Jeg ville imidlertid ikke anbefale hverken en
Systemdek IIX, Linn LP12, Ariston RD11, Thorens 160 og andre flydende subchassis-baserede pladespillere til en nybegynder. Der er for meget
fedteri. Grunden til at jeg skrev en 160 ovenfor var at det er godt køb og den er knap så irriterende som de andre

Tilad mig at være dybt uenig med den sidste påstand,min gode mand.
De bedste pladespiller jeg har hørt og haft var flydende ,mens dens værste plov var Le Tallec med fast ophæng.
For at forvirringen komplet så er jeg jo ved bygge en fast plinth til min Garrard 401,sååååå

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Med irriterende refererer jeg til opsætning - ikke lyd. De lyder allesammen fremragende i det rette system og sat rigtig op. Men for en nybegynder er opsætningen af et flydende subchassis altså ikke fordrende for forelskelse i vinyl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes