Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan Onkyo M508 drive Kappa 8? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Mellow greetings everyone!

Jeg håber, jeg er i færd med at anskaffe et nyt (brugt) setup at høre Tower of Power på.

Jeg har sat kløerne i et sæt Infinity Kappa 8, og håber så, at det Onkyo P308 / M508 er et godt match sammen med min Marantz CD16 - men nu læser jeg så i forstærkerens manualos, at den ikke bør bruges sammen med højttalere på mindre end 4 ohm. Kappaerne er så vidt jeg husker på 2,4-2,6 ohm over det meste af området men dykker vistnok helt ned omkring 1,3 ohm ved ca 40 Hz.

Nu er det så at jeg gerne vil høre de kloge her i forummet, hvor alvorligt, jeg skal tage dette - skal jeg med andre ord annullere forstærker-handlen og finde noget andet? I givet fald hvad i prisklassen ca. 3.500,-?

Venlig hilsen

Carsten

Til top Vis Sandkassen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandkassen

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Sandkassen skrev:

Mellow greetings everyone!

Jeg håber, jeg er i færd med at anskaffe et nyt (brugt) setup at høre Tower of Power på.

Jeg har sat kløerne i et sæt Infinity Kappa 8, og håber så, at det Onkyo P308 / M508 er et godt match sammen med min Marantz CD16 - men nu læser jeg så i forstærkerens manualos, at den ikke bør bruges sammen med højttalere på mindre end 4 ohm. Kappaerne er så vidt jeg husker på 2,4-2,6 ohm over det meste af området men dykker vistnok helt ned omkring 1,3 ohm ved ca 40 Hz.

Nu er det så at jeg gerne vil høre de kloge her i forummet, hvor alvorligt, jeg skal tage dette - skal jeg med andre ord annullere forstærker-handlen og finde noget andet? I givet fald hvad i prisklassen ca. 3.500,-?

Venlig hilsen

Carsten

En af mine venner har den Onkyo combo som du har i tankerne. Det spiller lækkert og magtfuldt og er ikke noget problem sammen med dine Kappa 8. Mht. til impedans forløb dykker mange højttalere længere ned end den nominelle impedans når energien i musikken kræver det. Udgangstrinnet i M508 er dimensioneret til at arbejde i lave impedanser altså evnen til at levere strøm nok. Er det Kappa 8i modellen vi snakker om med 1 12" bas, 2 mellemtoner og emit diskant ?. Havde 7i i gamle dage. Lækker bas og flot udstrakt mellemtone og diskant.

Vær dog opmærksom på standen af din M508. Har hørt at ældre onkyo forstærkere havde problemer med udtørrede ladelytter. Så undersøg det først som et godt råd, ellers et godt brugt køb.

Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej Music4Life

Det er de første Kappa 8 - dem der kun er 20 cm dybe og med en bånddiskant på bagsiden også. 17 år gamle er de. Men ja - med en 12", en stor og en lille mellemtone og bånddiskant (EMIT).          ;  

Onkyoen er 13 år gammel. Jeg har ikke haft den åben endnu. Den blev prøvelyttet og checket for DC på udgangene.

Hvordan checker jeg nemmest lytterne - andet end optisk?

Venlig hilsen

Carsten

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Sandkassen skrev:

Hej Music4Life

Det er de første Kappa 8 - dem der kun er 20 cm dybe og med en bånddiskant på bagsiden også. 17 år gamle er de. Men ja - med en 12", en stor og en lille mellemtone og bånddiskant (EMIT).          ; ;  

Onkyoen er 13 år gammel. Jeg har ikke haft den åben endnu. Den blev prøvelyttet og checket for DC på udgangene.

Hvordan checker jeg nemmest lytterne - andet end optisk?

Venlig hilsen

Carsten

Nå, det er de helt gamle Kappaer. Ville nok kigge efter 8i modellen istedet, men anyway det eneste du kan gøre er at lytte til forstærkeren. Er der skud nok i den og styrer den bassen som den skal så er der ingen problemer. Hvordan er ophængene iøvrigt på basenhederne ?

Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Ophængene på basserne er fuldstændigt færdige - så de bliver skiftet inden for de kommende uger. Jeg havde ellers forstået det derhen, at det netop er de gamle Kappaer, der er de interessante? Hvordan vil du beskrive forskellen?

Hvis det viser sig, at det vil være bedst at skifte lytter, er der så noget i vejen for at gøre det selv? Og er der i øvrigt noget, jeg skal være særligt opmærksom på?

Men højttaleren impedans skulle altså, som jeg forstår dig, ikke give forstærkeren problemer. Hvordan ville jeg i givet fald opleve det?

Hilsen

Carsten

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Sandkassen skrev:

Hej igen

Ophængene på basserne er fuldstændigt færdige - så de bliver skiftet inden for de kommende uger. Jeg havde ellers forstået det derhen, at det netop er de gamle Kappaer, der er de interessante? Hvordan vil du beskrive forskellen?

Hvis det viser sig, at det vil være bedst at skifte lytter, er der så noget i vejen for at gøre det selv? Og er der i øvrigt noget, jeg skal være særligt opmærksom på?

Men højttaleren impedans skulle altså, som jeg forstår dig, ikke give forstærkeren problemer. Hvordan ville jeg i givet fald opleve det?

Hilsen

Carsten

At sikringskredsløbene forhåbenligt aktiveres inden forstærkeren står af, under alle omstændigheder lyder det ikke godt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Sandkassen skrev:

Hej igen

Ophængene på basserne er fuldstændigt færdige - så de bliver skiftet inden for de kommende uger.

Hilsen

Carsten

Jeg vil ikke anbefale at gøre det selv, medmindre at du er ferm på fingrene og har forstand på elektronik. Så hellere tage kontakt til Highend musikservice.dk

Hvis højttaleren dykker og forstærkeren får problemer ved en kraftig musikudladning vil du opleve at forstærkerens sikringkredsløb vil slå fra eller en form for klipning (forvrængning) som kan skade højttaleren. Tror dog ikke at der vil blive problemer

Held og lykke med det   

Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hej Music4life

Jeg håber, at du har ret i, at det ikke burde gå galt. Jeg er uddannet elektronikmekaniker, så det er ikke fordi, jeg er bange for selve det at svinge loddekolben, men jeg har ikke beskæftiget mig med elektronik på komponentniveau i mange år, så sådan noget med at finde den rigtige lyt eksempelvis, det vil jeg gerne have gode råd angående i givet fald - men så ved jeg jo hvor, jeg kan spørge. (-:

Tak for svarene - også til Bjørn.

Hilsen

Carsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes