Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 09:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Beomaster 4400 eller Tandberg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Til mine snart nyrenoverede Onken Focal højttalere leder jeg efter en forstærker/reciever.

Af hensyn til både mig selv og min kæreste skal den være flot og gerne i den gamle stil.

Jeg har forhandlinger i gang om en Luxman L-550 som er min drømmeforstærker, men om den handel glipper har jeg andre gamle sager under overvejelse.

Jeg har bla. kastet min kærlighed på en gammel beomaster 4400 på 2x75 watt i 8 ohm.

Nogle der ved hvordan sådan en lyder?
Jeg går ud fra at de 2x75 watt er rigeligt til at trække mine Onken Focal der har en lav driftseffekt 1 w/96db.
Men hvad med dynamisk formåen og den slags som jeg i øvrigt ikke rigtig ved så meget om?

En af de ting jeg godt kan lide ved min Onken Focaler er netop deres evne til at spille dejligt dynamisk. Et anslag på en lilletromme gengivet via dem lyder som en lilletromme i stuen.
Vil denne åbne dynamiske  lyd gå tabt med sådan en gammel B&O slæde?

Og hvad med f.eks. en Tandberg Sølvsuper 12 eller Tr-220 der har henholdsvis 2 x 22 watt/4 ohm og 2 x 25 watt/4 ohm?

Mvh.

Werner

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

heyckendorff skrev:

Jeg har bla. kastet min kærlighed på en gammel beomaster 4400 på 2x75 watt i 8 ohm.

Jeg går ud fra at de 2x75 watt er rigeligt til at trække mine Onken Focal der har en lav driftseffekt 1 w/96db.
Men hvad med dynamisk formåen og den slags som jeg i øvrigt ikke rigtig ved så meget om?

Sjovt du skulle spørge til sådan en gammel fætter (beomosteren) -  jeg faldt netop i dag over et gammels magasin fra 75 - hvor den blev omtalt

Det hed sig de "afprøvede" den, men det er blot rablerier og en teknisk gennemgang

4400'eren var en naturlig afløser til 4000 - som heller ikke spillede særligt godt - set med hifi øjne

men - drive dine tøjhalere - det kan den ;)

venligst

Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

heyckendorff skrev:
Til mine snart nyrenoverede Onken Focal højttalere leder jeg efter en forstærker/reciever.

Af hensyn til både mig selv og min kæreste skal den være flot og gerne i den gamle stil.

Jeg har forhandlinger i gang om en Luxman L-550 som er min drømmeforstærker, men om den handel glipper har jeg andre gamle sager under overvejelse.

En af de ting jeg godt kan lide ved min Onken Focaler er netop deres evne til at spille dejligt dynamisk. Et anslag på en lilletromme gengivet via dem lyder som en lilletromme i stuen.
Vil denne åbne dynamiske  lyd gå tabt med sådan en gammel B&O slæde?

Og hvad med f.eks. en Tandberg Sølvsuper 12 eller Tr-220 der har henholdsvis 2 x 22 watt/4 ohm og 2 x 25 watt/4 ohm?

Mvh.

Werner

Jeg har selv 2stk Beomaster 4400 den ene er flot som ny,  ikke fordi det betyder så meget,   men den er opgivet til 2 * 50watt 8ohm,  og 2 * 75watt i 4 ohm.

Jeg har selv haft en TR-200 som er en lille god Receiver,  den eneste ved denne TR-200 er effekten,  skulle jeg selv vælge imellem TR-200 & Beomaster 4400 så blev det Beomasteren.

Tandbergen kan suge radiostationer til sig som ingen andre kan,  men da jeg ikke selv høre meget radio var det uden betydning for mig.

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hmmm...det lyder som om i hvert flad 4400´eren ikke er noget at råbe hurra for rent lydmæssigt

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

heyckendorff skrev:
Hmmm...det lyder som om i hvert flad 4400´eren ikke er noget at råbe hurra for rent lydmæssigt

Mon ikke det var en sag du for en sikkerheds skyld burde afgøre ved en prøve ?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 August 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Mon ikke det var en sag du for en sikkerheds skyld burde afgøre ved en prøve ?

Selvfølgelig er der kun en der kan afgøre om lyden er ok - nemlig en selv. 
Og ikke alle kan da forventes at kende til de forskellige stumper lydegenskaber - eller mangel på samme.

Sidst jeg kiggede ned i en 4400, sad der stadig en hob lydmæssigt kedelige lytter i signalvejene, så med mindre man finder en spille, hvor der er rettet op på dette, lyder den som B&o gjorde for 30 år siden -  men - når det så er sagt , man kan trylle med meget.

I mine øjne fortjener hans Oncel/focal bedre ;)   .  igen - set med hifi-øjne !
Selv en gammel A1'er i fin stand, Sudgen, eller en NAD 3020 - er en opdatering

Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

heyckendorff skrev:

Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener,  det er da ikke altid sikkert at en Receiver der kan suge stationer til sig også spiller perfekt,  Beomasteren er også god,  jeg har spillet på både TR-200 & BM4400 og jeg finder ikke at der skulle være den store forskel.

Som jeg før har skrevet i nogle af mine indlæg er jeg ikke god til at lytte,  men jeg har her hørt begge dele på samme sæt højtalere og kan ikke rigtigt høre den store forskel, andet end Beomasteren spiller meget kraftigere igennem da den er væsentligt kraftigere.

Men det er op til dig da som tit skrevet lytter vi alle forskelligt.

En skam at du ikke bor længere vest på som feks. Fyn da jeg selv kommer fra Langeland, så kunne du låne min den ene Beomaster 4400 og så få det afgjort.

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Nu er min forelskelse i 4400´eren som sagt af rent designmæssige årsager. Lyden skal dog også være god...også hi-fi mæssig forstand.

Derfor er Luxman L-550 også den jeg helst ville have min fingre i. Har ikke selv hørt den, men har læst en del rosende ord om dens lydmæssige formåen.

Jeg tror dog det ende med at jeg i morgen tager ud og henter en lidt nyere Luxman LV-105 til 2.000,-.
Den har rør i forforstærkerdelen og skulle så vidt jeg har kunnet læse mig til også lyde udmærket.

Så har jeg ok lyd indtil det helt rigtige retro tilbud fra Luxman eller Accuphase dukker op.

Werner

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

heyckendorff skrev:
Nu er min forelskelse i 4400´eren som sagt af rent designmæssige årsager. Lyden skal dog også være god...også hi-fi mæssig forstand.

Derfor er Luxman L-550 også den jeg helst ville have min fingre i. Har ikke selv hørt den, men har læst en del rosende ord om dens lydmæssige formåen.

Jeg tror dog det ende med at jeg i morgen tager ud og henter en lidt nyere Luxman LV-105 til 2.000,-.
Den har rør i forforstærkerdelen og skulle så vidt jeg har kunnet læse mig til også lyde udmærket.

Så har jeg ok lyd indtil det helt rigtige retro tilbud fra Luxman eller Accuphase dukker op.

Den LV-105 skulle spille utroligt godt efter hvad jeg har læst om den i ældre hifi blade.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes