| Forfatter |
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ville hører om nogen af jer har kendskab til ovenstående step up?? den er aktiv?? er det godt eller skidt??
og kan jeg bruge alle typer mc pick upper på denne??
og hvordan spiller den.. kan kun læse at den er rost pænt i udlandet!?
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Hej.
Ville hører om nogen af jer har kendskab til ovenstående step up?? den er aktiv?? er det godt eller skidt??
MVH
Don |
|
|
tjo... jeg har haft en. Jeg har også set de der rapporter om at den er så og så god. Bedre er den altså ikke. Jeg husker den ikke som decideret dårlig, men den var ikke bedre end MC-RIAA indgangen i min NAD 1155 (som jeg heller ikke har mere)
Jeg fik vist en 800-900 kr for den på eBay. Jeg husker det som at den røg til Taiwan.
Den passer, logisk nok, fint til Ortofons gamle MC'ere. Jeg havde en MC20Super. Men også Audio Technica OC9 spillede gennem den.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Hej.
MVH Don |
|
|
Jeg mindes at have set måle-resultater i et gammel High-Fi blad, forvrængningen var vildt høj, nær 100% ved max input.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
don dario skrev:
Hej.
MVH
Don |
|
|
tjo... jeg har haft en. Jeg har også set de der rapporter om at den er så og så god. Bedre er den altså ikke. Jeg husker den ikke som decideret dårlig, men den var ikke bedre end MC-RIAA indgangen i min NAD 1155 (som jeg heller ikke har mere)
Jeg fik vist en 800-900 kr for den på eBay. Jeg husker det som at den røg til Taiwan.
Den passer, logisk nok, fint til Ortofons gamle MC'ere. Jeg havde en MC20Super. Men også Audio Technica OC9 spillede gennem den.
/vilmann |
|
|
Ok .. men du kan ikk kører fra plov direkte ned i den uden riaa vel??
ok.. har nemlig en rørriaa Cayin ps-2 mm riaa jeg ville prøve at kører den over.. men den ortofon vil ikk "ødelægge" lyden fra den cayin??
Kan du huske hva de to knapper i fronten er til?? aner intet om den men har bare bestilt en:-)
på forhånd tak
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
don dario skrev:
| Hej. Ville hører om nogen af jer har kendskab til ovenstående step up?? den er aktiv?? er det godt eller skidt?? og kan jeg bruge alle typer mc pick upper på denne?? og hvordan spiller den.. kan kun læse at den er rost pænt i udlandet!? MVH Don |
|
|
Jeg mindes at have set måle-resultater i et gammel High-Fi blad, forvrængningen var vildt høj, nær 100% ved max input.
Mvh
Torben |
|
|
Ok det var da kedeligt.. hva ligger forvrængningen normalt på på en step up ca??
MVH
don
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
vilmann skrev:
don dario skrev:
Hej.
MVH
Don |
|
|
/vilmann |
|
|
|
|
|
Jeg mener MCA76 er en step-up. Dvs der skal RIAA-korrektion efter den.
Citér:
ok.. har nemlig en rørriaa Cayin ps-2 mm riaa jeg ville prøve at kører den over.. men den ortofon vil ikk "ødelægge" lyden fra den cayin??
|
|
|
Det ved jeg jo ikke, for jeg kender ikke den Cayin-ting
Citér:
Kan du huske hva de to knapper i fronten er til?? aner intet om den men har bare bestilt en:-)
|
|
|
Den ene er tænd/sluk.
Den hedder vist CD-4. Noget quadrofoni-ting så vidt jeg husker. Kræver en speciel PU. Grado lavede nogle en gang, men om da passer på MCA'eren ved jeg ikke.
Jeg har billedet fra annoncen endnu:
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
don dario skrev:
vilmann skrev:
don dario skrev:
Hej.
MVH
Don |
|
|
/vilmann |
|
|
|
|
|
Jeg mener MCA76 er en step-up. Dvs der skal RIAA-korrektion efter den.
Citér:
|
|
|
Det ved jeg jo ikke, for jeg kender ikke den Cayin-ting
Citér:
|
|
|
Den ene er tænd/sluk.
Den hedder vist CD-4. Noget quadrofoni-ting så vidt jeg husker. Kræver en speciel PU. Grado lavede nogle en gang, men om da passer på MCA'eren ved jeg ikke.
Jeg har billedet fra annoncen endnu:
/vilmann |
|
|
ok takker for de infoer.. men du mener altså ikk at den var dårlig??
Hva riaa brugte du til?
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
MCA-76 er rigtigt nok en aktiv stepup (headamp).
Her er nogle data sakset fra Vinyl Asylum:
Ortofon MCA-76 pre-pre-amp:
Freq.response: 20Hz-50kHz within 0.5dB
Gain: 34dB
Input impendance: 75 ohm
Output impendance: < 140 ohm
Max input: 6 mV RMS
Channel sep.: > 60 dB
%THD (1 kHz, max input): 2' harmonic - 0.04%
3' harmonic - 0.01%
Input noise: < 0.05 uV
hum level: 120 dB below max. input
S/N ratio (used with Ortofon MC20; SL20E; 10 cm/s): > 69 dB
subsonic filter: -20 dB at 2 Hz
Price was 500 guilders in '78. This is around US$250.
Med dens høje gain (34dB - 1:50) er den som vilmann nævner primært tiltænkt MC'ere med pænt lavt output. MC20 & SL20E som nævnes har/havde begge et output på 0.07mV.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Hva riaa brugte du til?
MVH
Don |
|
|
Jeg brugte den ikke. Derfor blev den solgt. Men den spillede fint sammen med NAD 1155, men jeg synes ikke at erindre at den skulle være bedre end 1155'erens RIAA.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
SAXO Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Don.
Så vidt jeg husker er MCA 76 fra 70'erne. Jeg mener, at den blev efterfulgt af den oprindelige T20. (den med børstet alu. front) omkring 1980.
MCA 76 er ganske rigtigt en aktiv step up forstærker så den skal efterfølges af en riaa.
Om den blev lavet til den oprindelige MC 20 (var den ikke med blåt hus) kan jeg ikke huske men den er nok lidt tidligere da der er mulighed for CD 4 afspiling
Det er også rigigt at CD 4 var et quadrofoni format som krævede ikke kun en spec. pick up men også specielle plader.
Mener også at ortofon lavede en mindre aktiv step up forstærker som var batteri drevet (iøvrigt som min første Lentek step up) På denne lille ortofon step up var der et lille viser instrument på fronten til at vise hvor meget der var tilbage på batteriet.
Håber dette gav lidt indput.
Hilsen
Kim
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
MCA-76 er rigtigt nok en aktiv stepup (headamp).
Her er nogle data sakset fra Vinyl Asylum:
Ortofon MCA-76 pre-pre-amp:
Freq.response: 20Hz-50kHz within 0.5dB
Gain: 34dB
Input impendance: 75 ohm
Output impendance: < 140 ohm
Max input: 6 mV RMS
Channel sep.: > 60 dB
%THD (1 kHz, max input): 2' harmonic - 0.04%
3' harmonic - 0.01%
Input noise: < 0.05 uV
hum level: 120 dB below max. input
S/N ratio (used with Ortofon MC20; SL20E; 10 cm/s): > 69 dB
subsonic filter: -20 dB at 2 Hz
Price was 500 guilders in '78. This is around US$250.
Med dens høje gain (34dB - 1:50) er den som vilmann nævner primært tiltænkt MC'ere med pænt lavt output. MC20 & SL20E som nævnes har/havde begge et output på 0.07mV.
|
|
|
Tak for info.
Jeg har en o.3 mv pu.. og kører med en rør cayin riaa mm så det var lige derfor jeg sku bruge en step up.. men den kan vel godt bruges til det formål.
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
SAXO skrev:
Hej Don.
Så vidt jeg husker er MCA 76 fra 70'erne. Jeg mener, at den blev efterfulgt af den oprindelige T20. (den med børstet alu. front) omkring 1980.
MCA 76 er ganske rigtigt en aktiv step up forstærker så den skal efterfølges af en riaa.
Om den blev lavet til den oprindelige MC 20 (var den ikke med blåt hus) kan jeg ikke huske men den er nok lidt tidligere da der er mulighed for CD 4 afspiling
Det er også rigigt at CD 4 var et quadrofoni format som krævede ikke kun en spec. pick up men også specielle plader.
Mener også at ortofon lavede en mindre aktiv step up forstærker som var batteri drevet (iøvrigt som min første Lentek step up) På denne lille ortofon step up var der et lille viser instrument på fronten til at vise hvor meget der var tilbage på batteriet.
Håber dette gav lidt indput.
Hilsen
Kim
|
|
|
Hej.
også her tak for info.. den kom i 1976... derfor dens navn:-) ok det cd-4 får jeg så ikk brug for.. ville bare vide om den var ok og ikk "ødelagde" lyden fra den riaa jeg har!?
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
don dario skrev:
Hva riaa brugte du til?
MVH
Don |
|
|
Jeg brugte den ikke. Derfor blev den solgt. Men den spillede fint sammen med NAD 1155, men jeg synes ikke at erindre at den skulle være bedre end 1155'erens RIAA.
/vilmann |
|
|
ok... hva fik du for sådan en??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
|
|
|
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
SAXO skrev:
| Mener også at ortofon lavede en mindre aktiv step up forstærker som var batteri drevet (iøvrigt som min første Lentek step up) På denne lille ortofon step up var der et lille viser instrument på fronten til at vise hvor meget der var tilbage på batteriet. |
|
|
Den hed MCA-10.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
| Jeg har en o.3 mv pu.. og kører med en rør cayin riaa mm så det var lige derfor jeg sku bruge en step up.. men den kan vel godt bruges til det formål. |
|
|
Jeg ved ikke om der er risiko for overstyring af din MM RIAA? 34dB hvilket svarer til x50 er ret meget. Men OK: Hvis vilmann kunne bruge sin OC9 uden problemer bør det vel gå an?
Der er en T-20MkII i k/s/b by the way (kan jo være solgt). Den er utvivlsomt noget bedre lydende. 28dB/1:25.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
don dario skrev:
| Jeg har en o.3 mv pu.. og kører med en rør cayin riaa mm så det var lige derfor jeg sku bruge en step up.. men den kan vel godt bruges til det formål. |
|
|
Jeg ved ikke om der er risiko for overstyring af din MM RIAA? 34dB hvilket svarer til x50 er ret meget. Men OK: Hvis vilmann kunne bruge sin OC9 uden problemer bør det vel gå an?
Der er en T-20MkII i k/s/b by the way (kan jo være solgt). Den er utvivlsomt noget bedre lydende. 28dB/1:25.
|
|
|
Ok... men hva mener du med overstyrende?? for meget gain?? eller?
Tak igen:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
vilmann skrev:
|
|
|
/vilmann |
|
|
Ups havde læst det som om at det gav du for den.-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 15 August 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Jeg har haft en MCA 76, dog uden CD4 knappen. Den er markant ringere end T-20 mk II. Grov og udetaljeret. . .
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
..Jeg har haft en MCA 76, dog uden CD4 knappen. Den er markant ringere end T-20 mk II. Grov og udetaljeret...
|
|
|
ok det var da en kedelig nyhed når den er bestilt:-( nå nu må jeg se hvordan den er..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |