| Forfatter |
|
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en Image 66i rørforstærker som har kørt upåklageligt i snart et år.
Men i den sidste uges tid er den begyndt at brumme/suse som en gal når man tænder. Dette vedbliver konstant. Desuden er der også en del knas der kommer ud. Det hele er jordet ect. Og det er underordnet hvilken input der er valgt. Selv skruet helt ned suser den som en gal.
Hvad kan der være galt? __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal lige tilføje at det kun er venstre kanal der laver det skidt. Og det støjer helt ulideligt  __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Der kan være flere ting galt, men en oplagt fejlfinding kan du selv foretage. (Dette selvfølgelig forudsat, at garantien er udløbet og ikke kan bortfalde, hvis du selv piller i den).
Ved at tage rørene ud et for et og rense benene på rørene kan have en effekt. Desuden kan du skifte rørene et for et og på den måde ved systematisk fejlfinding måske opdage et defekt rør. Dette gælder både for de små rør (preamp) og de større rør (udgang).
Jeg ville nu også prøve at skifte til andre kabler, da man ikke kan afvise at et kabel til/fra forstærkeren er defekt.
Vær opmærksom på, at du ved at pille i forstærkeren kan udsætte dig selv for større strømstyrker, som kan være særdeles farlige- også når den er slukket. Jeg tænker på, at man jo kan rense rørsokler - og DERnede står spændingerne klar!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
| Hej!
Der kan være flere ting galt, men en oplagt fejlfinding kan du selv foretage. (Dette selvfølgelig forudsat, at garantien er udløbet og ikke kan bortfalde, hvis du selv piller i den).
Ved at tage rørene ud et for et og rense benene på rørene kan have en effekt. Desuden kan du skifte rørene et for et og på den måde ved systematisk fejlfinding måske opdage et defekt rør. Dette gælder både for de små rør (preamp) og de større rør (udgang).
Jeg ville nu også prøve at skifte til andre kabler, da man ikke kan afvise at et kabel til/fra forstærkeren er defekt.
Vær opmærksom på, at du ved at pille i forstærkeren kan udsætte dig selv for større strømstyrker, som kan være særdeles farlige- også når den er slukket. Jeg tænker på, at man jo kan rense rørsokler - og DERnede står spændingerne klar!
Vh
Freddy |
|
|
Ja, kablerne er det ikke. Har prøvet andre og det er det samme. Så må jeg prøve rørene. Har pre rør i reserve men ikke power rør.
Og nej, jeg skal ikke ned og rode i soklerne. Det vil jeg så overlade til en lidt mere proffer end mig (og garantien er udløbet. Er købt brugt). Jeg skal ikke have grillet mine fingre __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige lagt mærke til at power rørene (KT66) har et blåligt lys forneden i røret.
Er det ikke noget med at det er et tegn på at de er ved at være færdige??? __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej - det blå skær behøver absolut ikke at være en indikator på defekt. især ikke, hvis alle rørene har det samme lys - og du kun har problemer i den ene kanal. Derimod vil jeg prøve at flytte lidt rundt på powerrørene - fx bytte til den anden kanal - og se(høre) om problemet flytter med. Hvis rørene har det blå skær, så tyder det på, at rørene har det ok - og forbindelserne til anodestrømmen er OK.
Nogle gange kan det være noget så banalt som at røret ikke sidder rigtig i sin sokkel og så kan man prøve at tage røret op og sætte det i et par gange. Så kan det være at forbindelsen er fin igen? - men jeg ville nok prøve at anskaffe et ekstra slutrør til denne fejlsøgning.
Prøv at bytte ud - også i prerørene -
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den brummer meget, så er der også en mulighed for at elektrolytkondensatorer er defekte. Dette ville jeg overlade til en "proffer" at ordne. Hvis ikke "udskiftningen-af-rør-seancen" bærer frugt og du kan frikende dine signalkilder og kabler, så må du nok på et ordentligt værksted, som har forstand på rør, med den.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rensning af benene på rørene med noget isopropylalkohol på en vatpind *kan* hjælpe.
Det bedste at rense med er Caig's wondercleaner - som jeg zufælligvis har noget af som du kan låne. Dette er også godt til at rense rca stikkene med.
Jeg ville også gerne låne dig nogle rør, men jeg har ikke nogen KT66 rør, kuns 6550 (KT88) ...
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
| Hvis den brummer meget, så er der også en mulighed for at elektrolytkondensatorer er defekte. Dette ville jeg overlade til en "proffer" at ordne. Hvis ikke "udskiftningen-af-rør-seancen" bærer frugt og du kan frikende dine signalkilder og kabler, så må du nok på et ordentligt værksted, som har forstand på rør, med den.
Vh Freddy |
|
|
Ja, det ser ud til et besøg hos en rør doktor (av min pengepung) Har prøvet at flytte rørene rundt og den vedbliver med "mastodont" støjen i ventre kanal og lidt brummen i højre. ØV ØV ØV!!!! __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |