| Forfatter |
|
malau84 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Håber jeg har placeret mit indlæg i den rette kategori - jeg er ny her i forummet  Jeg har en plan om at jeg skal ud og købe et nyt stereoanlæg når Hi-Fi Klubben åbner i Holstebro på fredag. Jeg er temmelig meget i tvivl om, hvad jeg skal have da det bliver mit første rigtige stereoanlæg. Jeg har 5000-7000 kr til rådighed (er på SU 2 år endnu), og vha. dem skal jeg have en forstærker og 2 gulvhøjttalere...jeg regner med at bruge min pc og min mp3-afspiller som lydkilde i første omgang (og så selvfølgelig mit gamle tv). Anlægget skal placeres i min stue som er lige over 20 kvm. så vidt jeg kan regne ud. Jeg hører meget blandet musik, men nok mest rock som DAD, Rolling Stones og Guns'n'Roses. Ind imellem sniger The Beatles eller Daft Punk sig dog også på playlisten. Jeg har kigget på flere forskellige forstærkere fra NAD på HFK's hjemmeside. De har 3 forskellige i prisklassen fra 2000 til 3000 kr. Jeg er mest tiltalt af den største model, da det er den kraftigste og nyeste og så vidt jeg kan læse her i forummet, kan man aldrig få for mange watt  Er der i øvrigt andre forstærkere i samme prisklasse (eller billigere) som er et bedre valg? Mht. højttalere tiltaler Dali Concept 6 mig mest. Jeg synes dog også Argons 7240 ser fine ud, men jeg er lidt tilhænger af at vælge et dansk produkt, med en velkendt historie/ry. Desværre er B&W højttalerne lidt for dyre for mig  Tror I højttalere og forstærker passer godt sammen eller er der noget jeg skal være opmærksom på her? Og vil det være smartere at kigge på noget brugt udstyr? Jeg har kigget lidt på denne sides brugtbørs og i den blå avis, men jeg synes det er meget svært at vurdere, om priserne er fornuftige på de forskellige varer, da jeg ikke har meget Hi-Fi-erfaring... Sidst men ikke mindst: skal jeg til et anlæg i denne billige ende bruge mange penge på højttalerkabel eller er det "over-kill"??? Det var vist de spørgsmål jeg havde - håber der er nogle kloge hoveder derude der kan give mig nogle svar. Jeg har i hvert fald allerede haft megen glæde af at læse indlæg her i forummet På forhånd tak!mvh. Mads
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal være i hifi-klubben tror jeg ikke du går helt galt i byen med den NAD du tænker på, regner med at det er denne: NAD C325BEEDen er ganske fornuftig. Dog vil jeg måske råde dig til at købe Dali Ikon 2 end Concept 6. Har selv haft Concept 6, og været rigtig glad for dem, men Ikon 2 giver bare en del mere for pengene, den har Ikon's serien diskantmodul som er en del bedre en Concept'ens og meget mere detaljeret. Dog skal man lige afgøre med sig selv om man kan lide lyden eller ej. Det er forskelligt fra person til person. De vil give dig en meget bedre og fuldent lydoplevelse end Concept 6'eren, og lad være med at afskrive den, bare fordi det er standerhøjtaler og ikke en gulvhøjtaler.. Man skal ikke undervurdere de små sataner
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål men nogen af dem kan jeg da
jeg tror NAD og Dali passer rigtig godt samen. Dali Concept 6 er en rigtig fin hter til prisen (har jeg hørt). om man kan få for mange watt... der er jo ikke nogen grund til at købe en forstærker der har flere kræfter end man har brug for.... mht. til forstærker du kunne jo også kikke på disse mærker: Harman Kardon, Marantz, Denon. hvis du køber brugt tror jeg godt at du kan få råd til en cd/dvd afspiller det tror jeg er meget bedre en at bruge pc en til afspiller.
|
| Til top |
|
| |
malau84 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og tak for svaret. Ja det var bl.a. den der NAD forstærker jeg havde kig på. Hvad tror I forskellen er i forhold til C320? http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c320bee_forstaerker_nad_graa.htm Jeg kan se man kan få en Denon PMA-700AE til næsten samme pris. Er der nogen grunde til at vælge Denon frem for NAD eller omvendt? I foråret var jeg på rundvisning hos Dali, og der kan jeg godt huske de
snakkede vældig godt om den der Ikon 2 med bånddiskant  Hvis jeg vælger sådan en bette højttaler kan jeg så få ligeså meget lyd? Det har vel noget at sige at Ikon 2 kun har én bas/mellemtone ift. Concept 6 som har to og et større kabinet eller hvad? Puh jeg har mange spørgsmål. Jeg må jo hellere komme ned i en HFK og lytte én dag  Edit: svar til #2...hvilke butikker sælger eksempelvis Harman Kardon? Kan ikke finde nogle på Hi-Fi-klubbens hjemmeside. Jeg har ikke rigtig brug for en cd/dvd-afspiller, da jeg ikke har så mange cd'er + jeg har en harddiskoptager med dvd-afspiller, som jeg altid kan bruge, hvis det bliver nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
malau84 skrev:
Hej og tak for svaret. Ja det var bl.a. den der NAD forstærker jeg havde kig på. Hvad tror I forskellen er i forhold til C320? http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c320bee_forstaerker_nad_graa.htm
Jeg kan se man kan få en Denon PMA-700AE til næsten samme pris. Er der nogen grunde til at vælge Denon frem for NAD eller omvendt?
I foråret var jeg på rundvisning hos Dali, og der kan jeg godt huske de
snakkede vældig godt om den der Ikon 2 med bånddiskant  Hvis jeg vælger sådan en bette højttaler kan jeg så få ligeså meget lyd? Det har vel noget at sige at Ikon 2 kun har én bas/mellemtone ift. Concept 6 som har to og et større kabinet eller hvad?
Puh jeg har mange spørgsmål. Jeg må jo hellere komme ned i en HFK og lytte én dag 
|
|
|
Jeg ved ikke hvad forskellen er på 320'eren og 325'eren, det må du lytte dig til.. Men ville ikke anbefale PMA700 fra Denon, der er slet ikk muller nok i den og så bliver den ALT for lys sammen med en Dali højtaler, især Ikon, som i forvejen er lys i klangen.. NAD er mere mørk og vil være et godt match.. Ligesom Harman / Kardon og Marantz også vil være.. Men vil sige at Ikon 2 og en NAD 320/325 er et ganske seriøst afsæt for en første gangs køber.. Og du vil på INGEN måde mangle lyd i Ikon 2, den spiller med meget mere perspektiv og detalje, så du vil opleve at Concept 6 på ingen måde "fylder" rummet med lyd som Ikon gør.. Der er ingen konkurrence mellem de to højtalere, Ikon er suveræn vinder.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
malau84 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og endnu engang tak for de fine svar. Jeg må sige at du lyder meget overbevisende omkring Ikon 2  Eneste hage er jo at den er endnu dyrere end Concept 6...jeg havde i første omgang besluttet mig for at 2000 kr var max pris per højttaler, men hvis du virkelig mener der er så stor forskel, kan det da godt være jeg skal ofre de sidste 500 kr. Men det finder jeg nok nemmest ud af ved at smutte ned i butikken.
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er et par forhandlere af h/k
Nr 1. Nr 2.
de er bægge E mærket så det skulle være godt nok
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
malau84 skrev:
Hej igen og endnu engang tak for de fine svar.
Jeg må sige at du lyder meget overbevisende omkring Ikon 2 Eneste hage er jo at den er endnu dyrere end Concept 6...jeg havde i første omgang besluttet mig for at 2000 kr var max pris per højttaler, men hvis du virkelig mener der er så stor forskel, kan det da godt være jeg skal ofre de sidste 500 kr. Men det finder jeg nok nemmest ud af ved at smutte ned i butikken.
|
|
|
Ja du skal selvfølgelig selv ned og høre, men det er en fin højt til prisen og de 500 ekstra pr. højtaler er godt givet ud.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
malau84 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tog jeg lige et kig på de links du gav og kan det virkelig passe at denne her h/k giver 2x120 watt til kun 2800 kr??? HK 3480 http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=710787
Den har endda en FM receiver, hvilket er det eneste jeg savner hos NAD'erne...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
malau84 skrev:
Nu tog jeg lige et kig på de links du gav og kan det virkelig passe at denne her h/k giver 2x120 watt til kun 2800 kr??? HK 3480 http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=710787
Den har endda en FM receiver, hvilket er det eneste jeg savner hos NAD'erne...
|
|
|
Den burde kunne levere det, H/K plejer at være rimelig konservative med deres effektopgivelser, men vil dog mene at det lyder lidt sjovt med sådan en effekt i den, dog kan du også se at den har en spidsstrøm på "kun" 45 ampere og en strømforsyning på kun 280 watt.. Nu ved jeg ikke lige hvor meget de NAD'er har, men kunne forestille mig det var en smule mere... Ellers kan jeg se at SHG og så har HK 970 som jeg selv har og den koster kun 3k, det er ret billigt, normalprisen er ca 4,5k og den har en spidsstrøm på 75 ampere og en strømforsyning på 450 watt.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det kan godt passe. men man skal huske at NAD måler deres Watt efter en langt strengere standard end de fleste
|
| Til top |
|
| |
malau84 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver jeg godt nok helt i tvivl - det er også lidt svært, når man ikke kan komme til at høre begge forstærkere og sammenligne dem direkte
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
malau84 skrev:
Nu bliver jeg godt nok helt i tvivl - det er også lidt svært, når man ikke kan komme til at høre begge forstærkere og sammenligne dem direkte
|
|
|
 Der er ingen der siger at det er nemt at vælge hifi, men tag du ned i hfk her på fredag og hør nad'en sammen med dalierne, så kan du jo tage den derfra.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville gå efter standerhøjtalere frem for gulvhøjtalere, du får mere for pengene, og en standerhøjtaler kan sagtens spille et rum på 20km op. Desuden kan du senere bruge dem som baghøjtalere.
Jeg vil ikke råde angående brugt udover at forlange at høre dem får du køber, og at se en kvittering, når jeg ser nogen der sælger højtalere, men som ikke har originalindpakningen, kan jeg ikke lade være med at tænke, om det er fordi, det er hælervarer.
Med det budget ville jeg investere i et sæt Pioneer S-F80 og en Pioneer A-307R, koster ca 6000 tilsammen. Hvad kabel angår så ville jeg ikke bruge mere end 50kr pr meter.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
| ---snip---Jeg vil ikke råde angående brugt udover at forlange at høre dem får du køber, og at se en kvittering, når jeg ser nogen der sælger højtalere, men som ikke har originalindpakningen, kan jeg ikke lade være med at tænke, om det er fordi, det er hælervarer.---snip--- |
|
|
Jeg tror nu ikke du kan generalisere mht ingen kvittering og kasse og så hælervarer. Har man fx selv købt brugt, ønsker man måske ikke at oplyse hvormeget man selv har givet. På den anden side kan man jo sagtens skrive en ulæselig dags-dato kvittering.
Selv har jeg ikke alle kvitteringer på mit hifi udstyr, ikke det brugte, købt privat, ihvertald. Og med tiden smutter ting jo i det lodrette arkiv 
Desforuden er højttalerkasser ofte nogle store skrumler, og ikke alle har plads til dem på loftet, i garagen, eller andet steds. Derfor ender de tit i pap-containeren på nærmeste genbrugsplads.
Jeg smed da også indpakningen ud til mit 42" fladskærmstv - dumt måske, men jeg havde ikke lige plads til at opbevare det.
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
malau84 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle for svarene! Jeg tror nok jeg holder mig fra at købe brugt. Synes det er lidt for bøvlet, da jeg ikke har bil og som nogle af jer nævner er det en god ide at høre udstyret inden man køber. Jeg sad lige og kiggede lidt mere på den H/k receiver...har lidt svært ved at tro på de 2x120 W. Men nu hvor jeg tænker over det vil det egentlig være meget rart med en FM receiver. På HFKs hjemmeside fandt jeg en lille DAB adaptor fra Argon: http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab_radio/argon_dab_a daptor_dab_tuner_sort.htm Er der nogen der har erfaring med den? Jeg synes personligt det virker ret smart  Jeg glæder mig allerede nu til at komme ud at høre de forskellige Dali-højttalere... Hurin du nævner at Ikon 2 kan bruges som baghøjttalere senere hen - Concept 6 kan vel bruges som fronthøjttalere?  Jeg har ikke lige fået kigget på de der Pioneer forslag endnu, men det vil jeg til i aften.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
malau84 skrev:
Tak til alle for svarene!
Jeg tror nok jeg holder mig fra at købe brugt. Synes det er lidt for bøvlet, da jeg ikke har bil og som nogle af jer nævner er det en god ide at høre udstyret inden man køber.
Jeg sad lige og kiggede lidt mere på den H/k receiver...har lidt svært ved at tro på de 2x120 W. Men nu hvor jeg tænker over det vil det egentlig være meget rart med en FM receiver. På HFKs hjemmeside fandt jeg en lille DAB adaptor fra Argon: http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab_radio/argon_dab_a daptor_dab_tuner_sort.htm
Er der nogen der har erfaring med den? Jeg synes personligt det virker ret smart 
Jeg glæder mig allerede nu til at komme ud at høre de forskellige Dali-højttalere...Hurin du nævner at Ikon 2 kan bruges som baghøjttalere senere hen - Concept 6 kan vel bruges som fronthøjttalere? Jeg har ikke lige fået kigget på de der Pioneer forslag endnu, men det vil jeg til i aften.
|
|
|
Igen Concept 6 og Ikon 2 tåler ikke sammenligning, at sætte Ikon 2 som baghøjt og Concept 6 som front er i hvert fald hul i hovedet, så ville jeg i hvert fald konstant sidde med ryggen til fronten.. Du skal tænke ud over at stander højtalere kun dur som baghøjtalere, det er en eller anden psykisk barriere som mange har  __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
malau84 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heh ja det er nok en eller anden underlig ide jeg deler med mange andre, som ikke ved noget om det  I dag har jeg lige modtaget åbningstilbuddene fra HFK i Holstebro, og jeg kan se de sælger en B&W DM602.5S3 højttaler til 1499. Den er sat ned fra 2499 - hvordan er den så i forhold til Ikon 2, som jo koster det samme? I øvrigt har de også tilbud på et Cambridge stereosæt som består af 640 A forstærker og 540c v2 cd-afspiller til 3499. Hvordan er den forstærker rent kvalitetsmæssigt mon i forhold til NAD'erne? Jeg kan se den leverer 2x75 watt, hvilket jo er meget pænt... Edit: Ikon 2 skal jo stå på en stander kan jeg se. Den eneste de linker til hos HFK koster 1700 kr!!! Findes der nogle alternativer?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
malau84 skrev:
Heh ja det er nok en eller anden underlig ide jeg deler med mange andre, som ikke ved noget om det 
I dag har jeg lige modtaget �bningstilbuddene fra HFK i Holstebro, og jeg kan se de s�lger en B&W DM602.5S3 h�jttaler til 1499. Den er sat ned fra 2499 - hvordan er den s� i forhold til Ikon 2, som jo koster det samme?
I �vrigt har de ogs� tilbud p� et Cambridge stereos�t som best�r af 640 A forst�rker og 540c v2 cd-afspiller til 3499. Hvordan er den forst�rker rent kvalitetsm�ssigt mon i forhold til NAD'erne? Jeg kan se den leverer 2x75 watt, hvilket jo er meget p�nt...
Edit: Ikon 2 skal jo st� p� en stander kan jeg se. Den eneste de linker til hos HFK koster 1700 kr!!! Findes der nogle alternativer?
|
|
|
Grunden til den B&W højtaler er sat ned er fordi det er en udgået serie, det gør dog ikke højtaleren dårligere, men den er en generation ældre end ikon, kan man sige, sådan groft. Mht. om den er bedre end Ikon, er en smagssag, de lyder ret forskelligt de to højtalere.. Jeg har aldrig været til B&W's mellemtone, som de ellers er ret berømte for, så jeg er nok ikke den rette at spørge vedr. B&W højtalere.. Mht. Cambridge udstyret er det ganske ok, men synes ikke de har ligeså godt styr på højtalerne som NAD har.. Ikke i den prisklasse i hvert fald.. Så ska man op i cambridgen til 9k.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |