Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad sprænger højtalere - power eller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 August 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej, undskyld jeg poster her, men vidste ikke lige hvor jeg skulle smide den.

Men ja hvad er det der sprænger højtalere 9/10 gange? For meget power eller for lille amp som resultere i forvrængning?

Jeg mener selv det er det er sidst nævnte da, for små amp's bliver skruet for højt op og forvrænger, men en jeg snakker med mener det er fordi at amp'en evig og altid er for stor.

Evt. en der kunne linke til det Hifi-Klubben gjorde for en del år siden hvor de ville se hvor meget et par Dali højtalere kunne holde til?

Hilsen
Philip

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 August 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

For lille amp som resultere i forvrængning er korrekt. Det behøver dog ikke være en lille amp. En stor amp med masser power kan også forvrænge, hvis kvaliteten er dårlig, eller der skrues for højt op, og samtidig kan en lille amp være god kvalitet, således den ikke forvrænger, selvom der skrues op - men det er forvrængningen, der "sprænger" højttaleren. Et potmeter er tit på max, når det står på kl 12.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
For lille amp som resultere i forvrængning er korrekt. Det behøver dog ikke være en lille amp. En stor amp med masser power kan også forvrænge, hvis kvaliteten er dårlig, eller der skrues for højt op. Et potmeter er tit på max, når det står på kl 12.
Ja det er rigtigt nok, men vil du ikke give mig ret i at det oftes skyldes en for lille amp som forvrænger?

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Det kommer helt an på kvaliteten.

Det er ikke et godt stort og kraftigt klasse a anlæg, der "sprænger" højttaleren. Det er en dårligt forstærker - om den så er stor eller lille, gør ingen forskelv.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Det kommer helt an på kvaliteten.

Det er ikke et godt stort og kraftigt klasse a anlæg, der "sprænger" højttaleren. Det er en dårligt forstærker - om den så er stor eller lille, gør ingen forskelv.
Nej okay, men hvis det så er en god amp, så skal der jo ikke meget power til, men helt overdrevet power hvis det skal sprænge af power? Og antag du har et super anlæg så vil forvrængningen da somreglt komme først?

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Det må være meget sjældent at højttalere "sprænger" pga. for meget power. Specielt fordi de personer, som har et anlæg, der spiller rent nok ved meget høj styrke, har nogle meget gode højttalere, som kan tage imod det.

9 ud af 10 eller måske (højst sandsynligt) flere gange er det forvrængning, som er skyld i højttalerens død.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 27 August 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke, at diskussionen leder helt på det rigtige spor - og så dog...., men det der ødelægger højttaleren er varme (effekt)

Hvis forstærkeren afleverer for megen effekt til højttaleren fordi man spiller højt på en stor forstærker som bliver svingspolen i højttaleren for varm - og brænder over.

Hvis fx en for lille forstærker bringes til klipning, hvilket er lettere end med en stor forstærker,(klipning her forstået som en affladning af en sinuskurve), hvor der tilføres effekt til højttaleren, men dette omsættes ikke i bevægelse af membranen, men derimod som varme i svingspolen - og svingspolens tråd brænder over.

Det er ikke forvrængningen i sig selv, som brænder en højttaler af - men derimod varme.

Jeg har et par små højttalere, som jeg en gang i mellem spiller Jimi Hendrix på, og det er jo meget forvrænget musik, men højttalerne klarer det fint!Wink

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes