Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: PU’en spiller selv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 August 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Har købt en Pro-Ject Debut III med en AT95 PU for en måneds tid siden, og den spiller bare. Men har lige i dag lagt mærke til noget underligt, man
kan høre der kommer musik fra PU'en eller armen!? Er det normalt? Og forstærkeren VAR slukket så det var ikke fra højttalerne. Det er min første
pladespiller så er ret grøn på dette område.

Mvh. Morten
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 August 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Ja det skal den!, det du kan høre er den direkte lyd fra pladen idet nålen bevæger sig henover, dette skaber selvfølgelig svingninger som man kan høre.

Dette var også det man benyttede sig af i gamle dage og satte et stor trompet formet horn foran til forstærkning af denne svage lyd. (altså helt uden elektrisk forstærkning)

Derudover, så er det en ok pladespiller du har dig, men den kan faktisk gøres rigtig god, hvis du tilføjer nogle affjerdrende afkoblingsfødder, og evt, klistre lidt blygummi under bunden på den så bliver den ganske god. Din pu egner sig også godt til modifikation.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hej Per
Tak for dit svar. Så er jeg rolig igen. Jeg er skam også rigtig glad for den. Den spiller med en del flere detaljer end min cdafspiller (NAD C521BEE)
men den halter lidt i bunden, så hvis de tweaks du nævner kan gøre noget ved det ville det være fantastisk. Har du noget imod at uddybe dem lidt?
Hvilke fødder kan bruges og blygummi - skal jeg bare en tur i Silvan efter det? Og hvordan modificerer man en pu?

Mvh. Morten

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
Hej Per
Tak for dit svar. Så er jeg rolig igen. Jeg er skam også rigtig glad for den. Den spiller med en del flere detaljer end min cdafspiller (NAD C521BEE)
men den halter lidt i bunden, så hvis de tweaks du nævner kan gøre noget ved det ville det være fantastisk. Har du noget imod at uddybe dem lidt?
Hvilke fødder kan bruges og blygummi - skal jeg bare en tur i Silvan efter det? Og hvordan modificerer man en pu?

Mvh. Morten

Det blygummi kan du b.la købe i harald nyborg og lign steder.. det går også under navnet volvopap:-)

Evt små kork stykker under pladespilleren(det tager som regel akustisktilbagekobling mm) kan være en ide.. andre bruger nordost´st ska afkoblingfødder men de koster en del... nok lidt overkill her:-) og ja der er mange andre..

Men som per nævner så dæmp din bund plade med det blygummi med et lag eller to.

og husk at få justeret din pu korrekt!! det er nok det største tweak

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Glemte lige at sige at husk nu at hæng den på væggen!!! det er alfa omega!!!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Et enkelt lag blygummi er fint og det kan evt placeres så det ikke kan ses med lidt snilde jo.

Pladespiller hylden giver en del, og fjernelse af plastic låget hvis det er på, og anskaffelse af en afladende pladebørste også.

pu modify'en er beskrevet her ovre: http://www.hifi-musik.dk/?page=visgalleri&id=149 den kræver selvfølgelig en del forsigtighed, men gir godt.

Og som don d. sir så er helt rigtig opsætning af pu'en et kæmpe tweak, der er en god lille guide her: http://www.highend-sound.com/tips_tricks/detail.asp?iType=1& amp; amp; amp;iAd=7 det kan være en ide med en skabelon til opsætningen og evt en test plade med anti skating zone.

Med nye fødder mente jeg dog den skulle afkobles (affjedres) og ikke tilkobles som Nordost pulsar points, spikes osv. gør, kork er en mellem ting lige som sd fødder og de fødder den allerede har, men det er ikke rigtig det der skal til her, erfarede jeg. Solid tech disc of silence er et fint valg, clear audio har nogle mangnet fødder så den svæver på dem de er også en super løsning, eller evt noget cykelslange/andet hjemme bikset luftophæng. Det vil ihvertfald hjælpe på dit bas problem, da det egentlig skyldes en form for resonering i det område. Blygummien hjælper også.

Jeg har selv fået lavet en 3cm tyk granitplade og stille min pladebørge på, med gummi fødder på, det rykker billede: http://www.hifi-musik.dk/mitstereo/640_367_4.jpg

Måden og teste på om du har nået målet med afkoblingen er og sætte pu'en ned på en plade, tallerknen skal holde stille, skrue godt op for anlæget, lige før det går i selvsving gerne, dog slet ikke nødvendig til og starte med da en standard projekt er ret dårlig afkoblet, og slå HÅRDT i gulvet med en hammer, eller trampe hårdt, når du ikke kan høre det i højttaleren mere er målet nået. Før og efter test af dette mellem modifikationerne er ret sjove, sommetider opnår man kæmpe resultater andre gange en Om'er.

Derudover en god clamp kan os give lidt, eller evt. en ny plademåtte, eksempelvis funk firms achromat. He rer vi dog lidt ude i den dyre detalje afdeling. evt kunne man også dæmpe selv pladetallerknen yderligere det nåede jeg aldrig selv, så ingen erfaringer her.

Da jeg havde en project debut fik jeg ihvertfald et ganske hæderligt resultat ud af den til sidst hvor visse ting ikke ville kunne være med på trods af x10 priser. Så der er potentiale for ganske små penge, hvis man har ideerne.

Af de mere freaky så er det faktisk muligt og lave en meget præcis motor styring med 2 tonegeneratorer og en gammel stereoforstærker, men den kan vi gemme til en anden god gang

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. Nu har jeg da lidt at gå i gang med, det skal nok blive sjovt

Morten

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 29 August 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest: Nyd musikken og din nye spille.

Hvis det er din første plov og du bliver grebet af "vinylfeberen" kan du jo altid opgradere til en bedre (og dyrere) pladespiller senere. Debut III spiller ganske fint til de 2K den koster. Jeg ville nok ikke kaste alt for mange penge efter at "tweake" den i hoved og r#v (og da slet ikke begynde at slibe PU'ens nålefane...).

En hylde på væggen er en fin ide - den kan du også få glæde af senere. Korrekt opsætning af arm og pick-up er også et must men det burde forhandleren allerede have klaret for dig (eller hur?).

Brug hellere pengene på vinyl og/eller spar evt. sammen til en rigtig god pladespiller-kombo (inkl. en god RIAA). Det giver nok mere "bang for the buck" i længden frem for at placere hundedyre eksotiske fødder - and what have you - under en pladespiller til 2K (no offense).

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 August 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

De nemmeste tweaks er også dem der giver mest.

De er allerede nævnt, men jeg gør det lige igen.

Op på væggen og af med låget.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 August 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Ja det skal den!, det du kan høre er den direkte lyd fra pladen idet nålen bevæger sig henover, dette skaber selvfølgelig svingninger som man kan høre.

Dette var også det man benyttede sig af i gamle dage og satte et stor trompet formet horn foran til forstærkning af denne svage lyd. (altså helt uden elektrisk forstærkning)

Derudover, så er det en ok pladespiller du har dig, men den kan faktisk gøres rigtig god, hvis du tilføjer nogle affjerdrende afkoblingsfødder, og evt, klistre lidt blygummi under bunden på den så bliver den ganske god. Din pu egner sig også godt til modifikation.

Ang. det her blygummi, men du/I at klistre det op under bunden på pladespilleren eller at stille pladespilleren på blygummiet?

Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg ville nok ikke kaste alt for mange penge efter at "tweake" den i hoved og r#v (og da slet ikke begynde at slibe PU'ens nålefane...).

Mvh.

Alle disse tweak er stort set os gratis De lidt dyrere tweaks tager man jo os gerne med til en kommende opgradering, som plademåtte, clamp, afkoblingsfødder, pick up evt. og pladebørste. Og alle disse tweaksde giver rigtig meget, faktisk truede den lidt min Linn LP12 (standard var den dog)for en periode nu truer den ikke mere. Glæden er også enorm ved og have opnået og lavet noget selv fremfor og bare købe og købe, man kan underholde sig ufattelig mange timer og det jo det en hobby går ud på, man kan jo ikke kun høre musik hele tiden.

Til sidste spørgsmål angående blygummi, ja det skal under pladespilleren for og gøre den tungere og dæmpe resonanser i drevet/plint'en, der sker gode ting når man klistre 2 matrialer sammen med forskellig densitet. og især når det ene er spånplade.

Du må endelige ikke stille den direkte på blygummiet det ville være katastrofalt den skal stadig stå på de originale fødder eller nogle andre hvis du tweaker det os, ellers er den ikke afkoblet fra dit møbel mere, men snarer tilkoblet og alle dine vibrationer fra højttaleren i rummet vil ryge lige op i pick uppen, og lige spille dem en ekstra gang, og det lyder ikke godt men meget skægt og eksperimentrere med det afkobling/tilkobling

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes