Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Accuphase AC-3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Accuphase AC-3 pick-up, en gammel svend fra firserne, som har været gemt væk i en del år. Nu er den kommet til ære og værdighed igen på en Rega P2 + SAT phonofix RIAA. Det spiller ganske glimrende og overgår lyden fra CD'en i min Linn Classik.

Nu har jeg virkelig fået blod på tanden og spekulerer på hvor denne AC-3 ligger ifht. nyere modeller som Dynavektor 10x5, Denon 103r, de nye MC fra Ortofon eller noget andet? Måske ville det være vejen frem med et bedre værk? Kom med dine meninger og erfaringer, jeg glæder mig til at høre om der er nogen derude der også spiller med sådan en gammel dreng af en PU

Mvh

Bjarne

Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kender den ikke selv men jeg er ret overbevist om (ud fra hvad jeg har kunnet opsnuse på nettet) at AC-3 i frisk og fejlfri stand er en bedre PU end nye MC'ere der koster ca. 2000 i dag. Men da den har mere end 20 år på bagen er det svært at vide om den stadig yder optimalt...

Hvis den er i god skik ville den helt sikkert have gavn af en bedre platform end Rega P2/RB250. Man kunne også overveje at sende den til Van den Hul hvis man skulle ønske at give den fornyet liv. Det er vist bare lidt bekosteligt. Så længe at pladespilleren ikke er bedre kan det dog nok ikke betale sig. Opsætning og justering af pick-up'en er også ret så kritisk når det nu drejer sig om en dyrere model med en fin nåleslibning.

AC-3 (pdf).

Tekniske data.

Jeg kan forstå at der var et vist slægskab mellem Accuphase's modeller og nogle af dem fra Monster Cable - tjek Cartridge Database.

Desværre har jeg ingen first-hand erfaring at tilbyde. Der må da være nogle derude der kender den?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for dit svar. Jeg skulle mene at nålen er fin, jeg købte den brugt for mange år siden som let brugt, men det er selvfølgelig et godt spørgsmål om ophænget er i god form.

Det er nok svært at låne en PU hos en forhandler for sammenligning, men måske en pakkeløsning kan hjemlånes. Jeg har haft en Ortofon MC20 super, monteret på en Michell Gyrodec, lånt af en venlig kollega - god lyd men ikke med samme luft og detaljer som AC-3 og P2. Desværre fik jeg ikke prøvet AC-3 på Gyrodec'en. Jeg spekulerer en del over hvad et bedre værk vil gøre for lyden, mere luft, bedre bas eller noget andet - nogen der har nogle farverige beskrivelser af denslags upgrade?

Mvh

Bjarne

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

nå ja, glemte lige at sige at jeg stadig venter i spænding på at høre fra andre AC-3 brugere.

Mvh Bjarne

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 September 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft nogen stykker af den, og det er en fremragende pu.

Den ville sagtens kunne stå distancen mod det meste af i dag hvis den er i form.

En af grundende er at den har en nålefane af boron, som er et mægtig godt materiale til det.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobbeltprofil: Slowon

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 12 September 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

alt er bedre end rega 2..og alt (lyden,bas,mellemtone,diskant,rum,nærvær,detaljering,dynamik osv) bliver bedre og bedre jo bedre værk,arm og riaa du anvender - stik modsat cd,hvor intet bliver bedre ved stigende investeringer!

din ac3 er en stiv børste,som kræver meget af armen der gerne må være tung og veldæmpet.til gengæld er det en meget vellydende pickup,som overgår mc20 superskod med flere lydår.

gratulerer med din hørelse der tillader dig at overhøre fornuftens kor som messer cd-cd-cd-etc

Til top Vis trapez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trapez

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 September 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

AC-3 kræver ikke andet end en god arm, som fx. den den sidder i lige nu. Den kan spille i et ret bredt spektrum af arme, jeg har prøvet en FR64, Ma505 MKIII, med lige rør plus et par mere og så længe det ikke bliver for let går det fint,bare men justerer tingene ordentligt ind. 

Og resten af din kombi er nu heller ikke så tosset, men den kan jo altid opgraderes, Rega laver jo bedre spillere end 2'eren.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Tak for gode input.

Indtil videre vil jeg glæde mig over AC-3'en. Men jeg kan næsten ikke vente med at prøve et bedre værk og evt. arm.  Det jeg egentlig godt kan lide ved Rega'en er at den er nem at betjene, ikke noget gyngeri i fjederophæng eller elastikker. Måske en ny Pro-ject, Rega eller noget andet brugt. 

Er der nogen af jer der ved om man ved optisk inspektion kan afgøre om nålen er i form? Jeg har kigget i et mikroskop med 50 gange forstørrelse og den ser sådan set meget fin ud. Men når man ikke har en ny at sammenligne med er det jo svært. Ved lidt hovedregning vil jeg skønne den har spillet 500 timer så mon ikke den kan lidt endnu.

Nu skal jeg hen og vende skiven... men det er der nu noget hyggeligt ved

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes