| Forfatter |
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Så lige denne Musical Fidelity A1 til salg som defekt på QXL: http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=515638486&Listin gType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=10451&Ar ticleType=0&LanguageNr=12&ArticleCondition=-1 med følgende fejlbeskrivelse: "Legendarisk klasse A forstærker, men med en eller anden form for fejl i
outputtet - den spiller, men det er som om der mangler noget bas. Den
skal repareres - derfor den lave startpris." Min laver præcis det samme nummer, og så nogle gange kommer bassen tilbage. Er det en kendt fejl, og hvad er det, der er galt? Jeg har aldrig nænnet at skille mig af med den, fordi jeg godt kan lide designet. Men det ville være nemmere med en rep, end at bygge noget andet ind i kassen. Generelt er byggekvaliteten elendig. Den brugte f.eks. oprindeligt 25 volt kondensatore til en 2 x 24 volts forsyning. Det er lige lidt tæt på..................
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontakter og potmeter har det med at korrodere ekstra hurtigt, på den model, grundet varmen. De bør skiftes - vil jeg mene. Det kan sagtens stjæle noget output i bunden, hvis potmeteret er slidt op.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender den godt, men det er et stykke tid siden jeg har været der sidst kan jeg se. @Spencer: Den har fået nyt potmeter og nye lytter på et tidspunkt, så det er nok ikke lige det, men du har bestemt en pointe der. Det pudsige er at ca. 1 ud af 4 gange sidste jeg havde den fremme, var bassen der. De andre gange var bassen så væk og lød lidt "underlig". Den er lidt svær at sætte et oscilloscop på, da låget jo er kølepladen..................... Rigtig Service Venligt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Jeg kender den godt, men det er et stykke tid siden jeg har været der sidst kan jeg se.
@Spencer: Den har fået nyt potmeter og nye lytter på et tidspunkt, så det er nok ikke lige det, men du har bestemt en pointe der. Det pudsige er at ca. 1 ud af 4 gange sidste jeg havde den fremme, var bassen der. De andre gange var bassen så væk og lød lidt "underlig". Den er lidt svær at sætte et oscilloscop på, da låget jo er kølepladen..................... Rigtig Service Venligt
|
|
|
En periodisk fejl, lyder meget som en dårlig/løs forbindelse. Er det hverken kontakter eller potmeter, er der nok ingen vej udenom, at genlodde alle lodninger på printet. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Jeg kender den godt, men det er et stykke tid siden jeg har været der sidst kan jeg se.
@Spencer: Den har fået nyt potmeter og nye lytter på et tidspunkt, så det er nok ikke lige det, men du har bestemt en pointe der. Det pudsige er at ca. 1 ud af 4 gange sidste jeg havde den fremme, var bassen der. De andre gange var bassen så væk og lød lidt "underlig". Den er lidt svær at sætte et oscilloscop på, da låget jo er kølepladen..................... Rigtig Service Venligt
|
|
|
Er alle elektrolytter udskiftet ? Ofte er det kun de store elektrolytter i strømforsyningen man tænker på, når man siger at en forstærker har fået nye "lytter". Der sidder mange mindre elektrolytter i forstærkeren og det kunne godt være en af dem der laver den fejl du beskriver.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Stanley: Det har du naturligvis ret i, det var kun de fire store lytter der blev skiftet. Eftersom den laver "basfejlen" både med CD og LP kunne det være en mindre lyt, der fungere for begge kanaler. @Spencer: Aagrh, og bagefter er det måske noget andet. Måske ville det være smart at sætte tomgangsstrømmen rigtig langt ned, så jeg kunne få et oscilloskop ned i forstærkeren i stedet for. Det nemmeste ville jo bare være hvis det havde været en kendt fejl, med en let løsning  Omtalte side fra Krenzler har også nogle nøgenbilleder af en ATC SCM20SL. Den omtalte A1 forstærker skulle kunne trække dem, hvilket er lidt overraskende: http://www.mhennessy1.f9.co.uk/atc/index.htmÆrgeligt at en A1 ikke har samme byggekvalitet som en ATC højttaler
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kunne du lave en hjemmelavet køleplade, designet kun til brug ved måling ? Den behøver jo ikke være køn at se på.  EDIT: Måske kunne vi herefter lave en prisuddeling, i kategorien 'grimmeste køleplade'.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |