Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Philips miniwatt ecc 81 og 6201 rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan.bas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis man skal købe Ecc81 Philips Miniwatt, og kan vælge mellem Hollansk og Engelsk fabrikat.Hvilket har den bedste lyd..

Og hvilket 6201 er det bedste, nået bestemt man skal kikke efter når man køber 6201?

mvh jan

Til top Vis jan.bas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan.bas

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Hej Jan!

I fare for at lyde lidt "vrissen" -  så må jeg sige, at spørgsmålet for mig lyder lidt underligt - sorry.

Hvordan i alverden vil du have nogen til at fortælle, hvad der har "den bedste lyd"? Det er et personligt anliggende og er dybt afhængigt af, hvad du skal bruge disse rør til - og hvilke apparater de skal køre i osv. Jeg må sige, at det for mig er umuligt at svare på.

Af fakta kan jeg derimod nævne, at ECC81 fra Philips produktionen i enten Holland eller England i 50'erne og 60'erne er af meget god kvalitet og fremstillet på nærmest identiske maskiner efter samme opskrift og derfor burde lyde meget ens - hvad de sandsynligvis også gør - hvis de er "nye" = NOS. Begge er  meget fine og holder meget længe -

Jeg ville være totalt ligeglad med, om de var fra Blackburn - England - eller Heerlen (Holland).

Blackburn - rørene er lidt hypede i forhold til den Hollandske , men det er det samme rør.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

åh - ja

Glemte lige det med 6201-røret, som er et low noise rør. Dette er også nærmest umuligt at svare på - hvad angår det lydmæssige.

Men du kan da kigge her https://www.tubeworld.com/12at7.htm  og erfare, at det er en jungle uden lige. Hvis du holder dig til philips-valvo-mullard-Telefunken-GE-RCA-Sylvania -altså de gamle klassiske typer, så går du ikke galt i byen. Du kan blot høre, at de ikke lyder helt ens, men det er jo kun godt, for så har du jo muligheden for at matche lyden til din smag.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan nu godt høre forskel på Heerlen og Blackburn. Heerlen er mere ordinært, hvor Blackburn er mere "hygge". (ECC83 og ECC88!)

Men jeg er til Siemens (i øjeblikket); det er sårn en slags fattigmands-Telefunkenlyd, omend et Siemens-rør godt kan koste 400kr.

Tubeworld´s beskrivelse af de enkelte rørs lydkarakteristika er lige i skabet; det kunne jeg ikke have formuleret ret meget anderledes!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes