| Forfatter |
|
den-studerende Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 220
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg var idag i den lokale genbrugsforretning, og fandt denne gamle philips.. jeg så at den var med rør, og uden mange overvejelser købte jeg den for en sum af 150 kroner (en 16 årig knejt som jeg vil vel høre det gamle teknik  ) nu er jeg så kommet hjem, har fået tændt den og kan heldigvis se at den virker.. men nu er det jo så at jeg tænker: hvor f****n er der inputs? jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet, men uden held.. det er jo en lækker gammel sag, og det lader til at det er lidt af et samlerobjekt, så jeg vil meget gerne have den til at virke er der nogen der kan hjælpe mig?
__________________ the one who takes nothing,
gets nothing
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hjemmesiden har jeg været inde på, må indrømme at jeg ikke blev meget klogere af det, andet end at jeg fik lidt specs. 10 watt er dog alligevel mere end jeg havde regnet med i sådan en lille sag...
diagrammet forstår jeg mig ikke meget på, men det lader da til at være noget der virker som det skal (ud fra det der står)
er der en mulighed for at du nærmere kan forklarer mig hvad der er hvad bag på den? der en udgang der mest af alt minder om et strømstik, hvor der oven over står "kun for tilslutning af (D) mærkede 1200 ohms højtalere."
dog er der phono stik bagpå, der dog sidder et stykke fra hinanden
gets nothing
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh, nu har jeg ikke set bagsiden, men udfra diagrammet er der indgang R for en radio (eller CD, båndoptager men det kan være udgangsspændingen fra en CD er for meget.) Q er en pickup indgang, sandsynligvis for en keramisk pickup. Højttaler udgangen hedder sandsynligvis noget med L (Lautsprecher) men hvis det er til en 1200 ohms højttaler er du lidt på den, for de skal også findes brugt. Phillips har lavet nogle selvfølgelig, så det er desværre måske lidt en blindgyde du ender i. Det kan være andre ved mere end mig, held og lykke. Man kan da læse mere om Circlotroner her også: http://www.tubecad.com/december2000/index.html
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den fine receiver (rettet: forstærker) du har fundet der, er en af Philips OTL serie. OTL er Output TransformerLess, altså uden output transformer 'efter' rørene. Den kan som der står kun spille med højohms højttalere, så du må ud og finde sådan én (det bliver desværre ikke nemt). De kan af og til findes på ebay, men løber da op i forholdsvise høje priser. Om det er besværet værd at finde den rigtige højttaler er ikke godt at sige. Jeg har selv en AG9015 philips OTL forstærker og selv om jeg har de rigtige 800 ohms højttalere, har den heldigvis også alm. 8/16 ohms udgange, som trækker mine Jealvox horn. Lyden fra de oprindelige 800 ohms højttalere er mht. top og mellemtone utrolig, men uden meget bund. Angiveligt bør man finde en af philips' højtohms fuldtonehøjttalere og lave en open baffle konstruktion for at få noget særligt ud af OTL udgangen. Send mig bare en PM, hvis du vil vide mere. Vi kan evt. ringe sammen. Peter Q.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kan ikke sige andet, end at der er hurtige svar...
mange tak for info, fra jer begge, men nu tænker jeg så bare..
er det muligt at sætte en form for "transformer" efter rørene, uden at det bliver alt for teknisk? for jeg kunne forestille mig at det bliver svært at finde de rette højtalere, som i jo også selv er inde på...
gets nothing
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kom lige til at tænke på... hvis jeg nu sætter et par normale højtalere til, hvad vil der så ske?
gets nothing
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
den-studerende skrev:
jeg kom lige til at tænke på... hvis jeg nu sætter et par normale højtalere til, hvad vil der så ske?
|
|
|
Mon ikke det (stort set) svarer til at spille på sin rørforstærker uden højttalere og det skulle hvis kunne brænde både det ene og det andet af. Da jeg først fik min AG9015 forstærker troede jeg ikke at 8/16 udgangene virkede (de lød forfærdeligt, men det viste sig at de bare skulle spilles til; de havde aldrig været brugte!) og jeg undersøgte derfor om man kan kunne finde en slags transformer til at sætte bag 800 ohms udgangen, som gjorde at man kunne bruge almindelige højttalere på højohmsudgangen. Jeg fandt en på nettet men den kostede tusindevis af ... dollars og så var den idé droppe. Men slå nu lige lidt koldt vand i blodet og nyd, hvor sej den ser ud. Der er en del gamle Philips radioer ,der har 800 ohms højttalere indbygget (jeg har f.eks. to som jeg indtil videre ikke har nænnet at tage højttalerne ud af) og to af dem i serie så er du kørende!  Peter Q. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved at læse lidt mere om AG 9006 Philips'en på nettet, tror jeg at den kan klarer sig med en 800 ohms højttaler. Sådan her står der ved det ovenstående circlotron-link; "
Philips licensed the Köykkä patent and built a transformerless
Circlotron to drive an 800 Ohm loudspeaker".
Og her på ebay kan du (til en høj startpris; så er du advaret) få et par spritnye legendariske Philips 9710 fuldtonehøjttalere: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&i tem=190159597002&
Happy bidding, som det vist hedder!
Peter q.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
de ser ellers flotte ud, de fuldtoner. det er dog en alt for høj pris for en gymnasieelev som mig uden nogen form for løn eller su... men du siger altså at du har 800 ohms højtalere som du slet ikke bruger? for så må du da meget gerne sende mig en PM hvis du er interesseret i at sælge dem (an på hvad prisen er selvfølgelig  )
gets nothing
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er ikke andre der har noget at indskyde?
gets nothing
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej den-studerende, Der er kun så og så mange vintage-t**ser, der roder med grej fra 50erne. Jeg er vel (næste) alene, men så er der desto mere grej til mig! PQR
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sørgeligt at høre må jeg da nok sige, for flot det er det godt nok (har jo desværre ikke haft mulighed for at høre endnu)
men du er ikke interesseret i at sælge et par 800 ohms højtalere? jeg ser ingen PM i så fald
gets nothing
|
| Til top |
|
| |