Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 02:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tuner og FM-modtagelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 04 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg savner at kunne lytte til radio på mit anlæg, og er begyndt at kigge mig om efter en fornuftig tuner. Jeg har fundet frem til en Vincent tuner, som umiddelbart virker rigtig lækker. Men jeg har lige nogle enkelte spørgsmål til fm-modtagelse, som jeg håber gavede folk kan hjælpe mig med.

Først, fremtiden for FM-båndet? Personligt er jeg af den overbevisning at det stadig kan betale sig at købe en tuner, der måske ikke kan modtage DAB. Er det korrekt? Eller lukker de FM ned om et par år - det kan de vel ikke..??

Her hvor jeg bor har vi mulighed radio via kabelnettet. Men den bedste måde at modtage fm på, er vel via en antenne. Jeg har ikke mulighed for at få en husantenne på loftet eller noget i den stil, men vil en almindelig stueantene give samme gode radio-kvalitet? Og vil en stueantenne stadig generelt give en bedre radiokvalitet end over kabelnet?

Til top Vis Søren84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren84

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 November 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg vil klart råde dig til at købe en gammel kvalitets FM-tuner fra 70'erne (fx Pioneer/Kenwood/Marantz/Sansui el. lign.) Disse tunere er solidt byggede og lyder decideret fedt efter min mening - selvfølgelig forudsat, at de er i orden (og det er de for det meste)De kan erhverves, hvis man er lidt heldig, for ganske få hundrede kroner) - selvom de har lyd - og byggekvalitet til helt andre priser.

Jeg tror ikke, at FM-båndet sådan lige bliver nedlagt (jeg håber det i det mindste ikke) de første mange år. Hvis de nedlægger FM-båndet (Gud forbyde dette) - så har du, hvis du køber een af de førnævnte tunere, ikke tabt det store.

Den højst tænkelige lyd/modtagekvalitet får du via den udendørs højt placerede antenne, som er rettet lige mod senderen i et ikke alt for bebygget område. Kabel er ikke optimalt af flere årsager vistnok noget med compression/manglende plads på båndbredde? - men dette er der forhåbentlig nogle andre her på forum, som ved noget mere om.) Den indendørs stueantenne KAN være god nok, hvis senderen ikke ligger langt væk - op til ca. 20 km. Nogle af de gamle tunere kunne faktisk lyde fortræffeligt bare med en ledning stukket ind i antenneindgangen, hvis modtageforholdene i øvrigt var gode.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Hej!

Jeg vil klart råde dig til at købe en gammel kvalitets FM-tuner fra 70'erne (fx Pioneer/Kenwood/Marantz/Sansui el. lign.) Disse tunere er solidt byggede og lyder decideret fedt efter min mening - selvfølgelig forudsat, at de er i orden (og det er de for det meste)De kan erhverves, hvis man er lidt heldig, for ganske få hundrede kroner) - selvom de har lyd - og byggekvalitet til helt andre priser.

Jeg tror ikke, at FM-båndet sådan lige bliver nedlagt (jeg håber det i det mindste ikke) de første mange år. Hvis de nedlægger FM-båndet (Gud forbyde dette) - så har du, hvis du køber een af de førnævnte tunere, ikke tabt det store.

Den højst tænkelige lyd/modtagekvalitet får du via den udendørs højt placerede antenne, som er rettet lige mod senderen i et ikke alt for bebygget område. Kabel er ikke optimalt af flere årsager vistnok noget med compression/manglende plads på båndbredde? - men dette er der forhåbentlig nogle andre her på forum, som ved noget mere om.) Den indendørs stueantenne KAN være god nok, hvis senderen ikke ligger langt væk - op til ca. 20 km. Nogle af de gamle tunere kunne faktisk lyde fortræffeligt bare med en ledning stukket ind i antenneindgangen, hvis modtageforholdene i øvrigt var gode.

Vh

Freddy

Lav research på Internettet. Køb en gammel velanskrevet tuner. Den vil lyde bedre end en ny (billig) tuner. Navnet betyder ikke det store. Personligt kan jeg dog (f.eks) anbefale Accuphase, Tandberg, Luxman, Sansui, Kenwood...

Undgå at bruge det antennestik du muligvis har i stuen, hvis signalet er via fællesantenne/hybridnet eller lignende. Det giver mange kanaler og ringe lyd. Egen antenne* giver (som regel) færre kanaler, men meget bedre lyd. I sjældne tilfælde bedre end både CD og LP! (P2).

Drop DAB! Det er intet værd mht. lydkvalitet. Forhåbentlig kaster den danske Stat ikke flere penge i dét projekt. Men det er nok for meget at håbe på!

MVH.

Niels L.

* Med "egen antenne" mener jeg ikke et par kabelstumper hængende på væggen, men derimod en rigtig antenne, som kan sidde på eller under taget. (Gælder ikke ved skifertag!). Antennen kan fås fra omkring 100 kroner.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Bach4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hej Søren84 - jeg vil nu ikke råde dig til at købe tunere, som har mere end 30 år på bagen. Selv har jeg en Kenwood L-1000T fra 1997, som gør det glimrende endnuTandberg samt Denon har også lavet nogle udmærkede tunere. Denon er noget overset her, så her kan du sikkert gøre et røverkøb brugt.

Pt. er lyden ikke så god på  DAB, da DR har presset for mange kanaler ind:
Kvantitet frem for kvalitet. 
Og nej: FM lukkes ikke de første mange år. Dertil går udbygningen af DAB alt for langsom og mange anser DAB-teknologien for forældet allerede i dag.

FM-lyden på TDC KabelTV (nu YouSee) er halvdårlig. Det er ikke bare signal/støj-forholdet - de gør et eller andet meget grimt ved lyden - en form for komprimering?  I hvertfald har jeg langt bedre lyd ved brug af 2 elementers FM-antenne på loftet. Stue-antenner vil ofte give problemer med reflektioner  især i betonbyggeri.

Mange hilsner

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2007 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Hej med jer, og tak for jeres svar.

Jeg vil lige undersøge mulighederne for at få en antenne smidt op under loftet. Det burde kunne lade sig gøre.

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

En rundstråle antenne i denne størrelse, kan jeg få plads til i skunken under taget. Men kan se den har en forstærkning på -2db. Den dæmper altså signalet fremfor at forstærke det? Og er det et problem?

Bach4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:

En rundstråle antenne i denne størrelse, kan jeg få plads til i skunken under taget. Men kan se den har en forstærkning på -2db. Den dæmper altså signalet fremfor at forstærke det? Og er det et problem?

Ja - det kan det være. Du skal bo rimelig tæt på dine foretrukne FM-sendere, for at få en støjfri modtagelse med den antenne. Men det afhænger også af din tuner, kabellængden og de lokale forhold i øvrigt. Du kan ikke få plads til en enkelt lige dipol i stedet for?

Mange hilsner

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 November 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Bach4life skrev:

Søren84 skrev:

Ja - det kan det være. Du skal bo rimelig tæt på dine foretrukne FM-sendere, for at få en støjfri modtagelse med den antenne. Men det afhænger også af din tuner, kabellængden og de lokale forhold i øvrigt. Du kan ikke få plads til en enkelt lige dipol i stedet for?

Mange hilsner

Det kan være den ikke er meget bedre end en stueantenne?

------------------------------------------------------------ -------------

Så er det sådan en her du mener jeg skal have istedet?
Den bør jeg også kunne få plads til.

Er den retningsbestemt?

Bach4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:

Det kan være den ikke er meget bedre end en stueantenne?

------------------------------------------------------------ -------------

Så er det sådan en her du mener jeg skal have istedet?
Den bør jeg også kunne få plads til.

Er den retningsbestemt?

Hej - ja det er den, men det er ikke voldsomt og den modtager ligegodt forfra og bagfra. Hvorlagt har du til den nærmeste FM-sender med f.eks. DR?

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 November 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg har en 40-50km til senderen i Rangstrup. Og omkring det samme til en anden hovedsender i Vejle.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 November 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:
Ok, jeg har en 40-50km til senderen i Rangstrup. Og omkring det samme til en anden hovedsender i Vejle.

Så får du brug for en noget større antenne. Find en rigtig antennemand/forretning i lokalområdet, de plejer at vide hvad der skal til lokalt. Pas på med FM tunere fra slut 70'erne og frem, mange af dem lyder ganske skrækkligt da det blev almindeligt at fylde dem med tvivlsomme IC'er

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 November 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Søren84 skrev:

Så får du brug for en noget større antenne. Find en rigtig antennemand/forretning i lokalområdet, de plejer at vide hvad der skal til lokalt. Pas på med FM tunere fra slut 70'erne og frem, mange af dem lyder ganske skrækkligt da det blev almindeligt at fylde dem med tvivlsomme IC'er

Hej bjørn
Det lyder som en god idé. Det er nok det bedste at snakke med en der kender området.

Edit:
Tak for svarene til jer alle. Jeg er blevet lidt klogere på emnet, og det var også min forhåbning. Nu vil jeg i første omgang have fat i en tuner, ellers er det hele jo egentlig ligemeget

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 November 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg en tuner. En Luxman T-353 i rigtig fin stand. Nogle der kender noget til den?

Jeg er meget godt tilfreds, meget afslappet og lækker lyd, der ikke giver lyttetræthed som den Shanling tuner, jeg havde engang. Shanling F-330 tror jeg den hed.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Det er det analoge TV-sendernet, som (vist nok) lukker til oktober 2008. Så går de over til DVB-T (vist nok) MPEG4 mod nu MPEG2.

FM-nettet overlever nok et par år ekstra, mange lokalradioer har ikke råd til at gå over til DAB.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Bach4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Det er det analoge TV-sendernet, som (vist nok) lukker til oktober 2008. Så går de over til DVB-T (vist nok) MPEG4 mod nu MPEG2.
FM-nettet overlever nok et par år ekstra, mange lokalradioer har ikke råd til at gå over til DAB.

Hej. Det er ultimo oktober 2009, at det analoge TV-sendenet lukkes ned (ifølge www.digi-tv.dk).
Der er mig bekendt ingen aktuelle planer om lukning af FM-sendenettet. Dels er det ret nyt og mange lokalradioer har som nævnt ikke råd til at overgå til DAB. www.mediesekretariatet.dk nævner heller ikke noget pt. Så vores gode gamle FM-tunere må heldigvis levere vellyd en del år endnu.

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 November 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hørte tilfældigt en regional radioudsendelse i det sønderjyske her til morgen. En teknisk direktør anbefaler varmt at man anskaffer sig en DAB tuner. FM sendenettet vil blive lukket ned - formentlig omkring 2015, omend der ikke er eksakt dato endnu og "...LYDKVALITETEN PÅ DAB ER MEGET BEDRE...."

Disse ord var til citat. Gad vide om manden også synes MP3 lyder bedre end vinylplader...

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 November 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Al den megen snak om egen antenne kontra kabelradio. Er der nogen som kan beskrive lydmæssige forskelle, f.eks. som ved test af diverse audio udstyr.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 November 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Tuner Information Center er et sted man kan starte hvis man er på udkig efter en vintage tuner.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 November 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:

Hørte tilfældigt en regional radioudsendelse i det sønderjyske her til morgen. En teknisk direktør anbefaler varmt at man anskaffer sig en DAB tuner. FM sendenettet vil blive lukket ned - formentlig omkring 2015, omend der ikke er eksakt dato endnu og "...LYDKVALITETEN PÅ DAB ER MEGET BEDRE...."

Disse ord var til citat. Gad vide om manden også synes MP3 lyder bedre end vinylplader...

Det er bare så deprimerende. Hvordan går det til? DAB lyder simpelthen så umådelig skidt, hvordan kan man få sig selv til det?

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 November 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

beta skrev:

Al den megen snak om egen antenne kontra kabelradio. Er der nogen som kan beskrive lydmæssige forskelle, f.eks. som ved test af diverse audio udstyr.

Med venlig hilsen

Som regel foregår kabelradio/TV ved at signalet afkodes og så moduleres igen på nogle frekvenser, der passer ind på kabelnettet - sådan så der er plads til alle programmer. I den proces lykkes det i reglen de fleste antenneforeninger at smadre lyden fuldkommen. Oftest er der ikke megen succes ved at bruge fællesantenne, hvis det skal være rigtig hifi. Det kunne da være meget interessant, hvis der er nogen, der kender til undtagelser?

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes