| Forfatter |
|
deis Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej. jeg har et problem med min forskærker og højtaler... min forstærker som er af mærket jvc tilpasser sig fra 8-16 ohm, men min subwoffer + højtalere har jeg målt til kun at køre 4 ohm. det resultere i jeg ikke syntes det kan spille ret højt ´før forstærkeren går i overload
tænkte på om man kan få et eller andet at koble imellem så det køre samme ohm. evt. 8-8 eller 4-4 alt efter hvad der er bedst.
har ikke så meget forstand på det, så håber der nogle der har mere styr på det der kan hjælpe mig.
på forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din forstærker ikke kan arbejde under 8 ohm, bør du udskifte den med en der "sundere" dimensioneret. Det er temmelig svagt.
Du kan ikke gøre dine højtalere en lettere opgave for forstærkeren... og der findes stort set ikke hifi-højtalere på over 8 ohm (4-8 er normalt).
... desværre  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
deis Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay... det er jeg da rimelig træt af.. havde håbet på at der ville være en nemmere og billigere løsning på problemet...
men mange tak for hjælpen og den hurtige respons.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Du kan ikke gøre dine højtalere en lettere opgave for forstærkeren... og der findes stort set ikke hifi-højtalere på over 8 ohm (4-8 er normalt).
... desværre 
|
|
|
Det er direkte forkert, det kan man sagtens, det kræver bare en transformator i de tilfælde hvor forstærkeren ikke kan levere strøm nok eksempelvis i 4 ohm. Der findes færdige produkter som dette http://www.zeroimpedance.com/products.html
Ligeledes kan man kompensere for højttalere impedans pukler med et filter hvis det er dem, den ikke skulle kunne klare da det måske lyder lidt ude i hampen den ikke kan trække 4 ohm. -eller hvis det er tilfældet så find en ny forstærker. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
deis Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for svaret... men syntes godtnok det er lidt dyrt... så kan det vist bedre svare sig at købe en ny forstærker.... men mange tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Frede1977 skrev:
|
... desværre 
|
|
|
Det er direkte forkert, det kan man sagtens, det kræver bare en transformator i de tilfælde hvor forstærkeren ikke kan levere strøm nok eksempelvis i 4 ohm. Der findes færdige produkter som dette http://www.zeroimpedance.com/products.html
Ligeledes kan man kompensere for højttalere impedans pukler med et filter hvis det er dem, den ikke skulle kunne klare da det måske lyder lidt ude i hampen den ikke kan trække 4 ohm. -eller hvis det er tilfældet så find en ny forstærker.
|
|
|
Hvis højttalerne dykker under de 4 ohm i et område med store impedansvariationer så vil mange forstærkere få problemer. Uden at kende højttalersystemets impedanskurve er det svært at sige præcist hvilke krav forstærkeren skal opfylde
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja køb evt en forstærker med flere kræfter. At begynde at eksperimentere med transformatorer og lign bliver bare lynhurtigt dyrt.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
deis skrev:
|
hej. jeg har et problem med min forskærker og højtaler... min forstærker som er af mærket jvc tilpasser sig fra 8-16 ohm, men min subwoffer + højtalere har jeg målt til kun at køre 4 ohm. det resultere i jeg ikke syntes det kan spille ret højt ´før forstærkeren går i overload
|
|
|
Hvordan har du målt dine højttalere? Du kan ikke måle impedansen med et alm. multimeter, da det måler modstanden overfor DC og impedansen er modstanden overfor AC.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Frede1977 skrev:
|
... desværre 
|
|
|
|
|
|
Javel. Skulle måske have startet sætningen anderledes. Forsøgte bare at holde tråden nede på jorden.
At koble en stor trafo i signalvejen er næppe en relevant løsning på budget-systemer... og slet ikke i High-End systemer. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |