Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: misset impedans tilpasning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
deis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

hej. jeg har et problem med min forskærker og højtaler... min forstærker som er af mærket jvc tilpasser sig fra 8-16 ohm, men min subwoffer + højtalere har jeg målt til kun at køre 4 ohm. det resultere i jeg ikke syntes det kan spille ret højt ´før forstærkeren går i overload

tænkte på om man kan få et eller andet at koble imellem så det køre samme ohm. evt. 8-8 eller 4-4 alt efter hvad der er bedst.

har ikke så meget forstand på det, så håber der nogle der har mere styr på det der kan hjælpe mig.

på forhånd tak.
Til top Vis deis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af deis

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 December 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hvis din forstærker ikke kan arbejde under 8 ohm, bør du udskifte den med en der "sundere" dimensioneret. Det er temmelig svagt.

Du kan ikke gøre dine højtalere en lettere opgave for forstærkeren... og der findes stort set ikke hifi-højtalere på over 8 ohm (4-8 er normalt).

... desværre

deis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

okay... det er jeg da rimelig træt af.. havde håbet på at der ville være en nemmere og billigere løsning på problemet...

men mange tak for hjælpen og den hurtige respons.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 December 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Du kan ikke gøre dine højtalere en lettere opgave for forstærkeren... og der findes stort set ikke hifi-højtalere på over 8 ohm (4-8 er normalt).

... desværre

Det er direkte forkert, det kan man sagtens, det kræver bare en transformator i de tilfælde hvor forstærkeren ikke kan levere strøm nok eksempelvis i 4 ohm. Der findes færdige produkter som dette http://www.zeroimpedance.com/products.html

Ligeledes kan man kompensere for højttalere impedans pukler med et filter hvis det er dem, den ikke skulle kunne klare da det måske lyder lidt ude i hampen den ikke kan trække 4 ohm. -eller hvis det er tilfældet så find en ny forstærker.

deis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

mange tak for svaret... men syntes godtnok det er lidt dyrt... så kan det vist bedre svare sig at købe en ny forstærker.... men mange tak for hjælpen.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 December 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Frede1977 skrev:

... desværre

Det er direkte forkert, det kan man sagtens, det kræver bare en transformator i de tilfælde hvor forstærkeren ikke kan levere strøm nok eksempelvis i 4 ohm. Der findes færdige produkter som dette http://www.zeroimpedance.com/products.html

Ligeledes kan man kompensere for højttalere impedans pukler med et filter hvis det er dem, den ikke skulle kunne klare da det måske lyder lidt ude i hampen den ikke kan trække 4 ohm. -eller hvis det er tilfældet så find en ny forstærker.

Hvis højttalerne dykker under de 4 ohm i et område med store impedansvariationer så vil mange forstærkere få problemer. Uden at kende højttalersystemets impedanskurve er det svært at sige præcist hvilke krav forstærkeren skal opfylde

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 December 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Ja køb evt en forstærker med flere kræfter. At begynde at eksperimentere med transformatorer og lign bliver bare lynhurtigt dyrt.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 December 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

deis skrev:

hej. jeg har et problem med min forskærker og højtaler... min forstærker som er af mærket jvc tilpasser sig fra 8-16 ohm, men min subwoffer + højtalere har jeg målt til kun at køre 4 ohm. det resultere i jeg ikke syntes det kan spille ret højt ´før forstærkeren går i overload

Hvordan har du målt dine højttalere?
Du kan ikke måle impedansen med et alm. multimeter, da det måler modstanden overfor DC og impedansen er modstanden overfor AC.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 December 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Frede1977 skrev:

... desværre

Javel. Skulle måske have startet sætningen anderledes. Forsøgte bare at holde tråden nede på jorden.

At koble en stor trafo i signalvejen er næppe en relevant løsning på budget-systemer... og slet ikke i High-End systemer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes