Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vinyl-Starthjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 December 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej HiFi4All, og god jul !

Som mere eller mindre ramt af euforisk julestemning, har jeg rodet med tanken om, at min julegave til mig selv i år skulle være muligheden for at spille nogle af alle de lækre plader, som genbrugsbutikkerne her i Middelfart langer over disken til stort set ingen penge.

Ser I, jeg er simpelthen så grøn på området, at jeg dårligt kan overskue de nærmest utallige kombinationsmuligheder.
Det jeg er på udkig efter er altså: En pladespiller med alt der kræves for at fungere. Altså tonearm, pickup, riaa osv.

Da projektet i første omgang mest er en kombination af "Hold da op, hvor er de pæne og fremvisningsværdige" og "Det kunne nu altså være lækkert at udvide musikudvalget med det gamle, der kun eksisterer på dette medie" skal indkøbet ikke tages alt for seriøst og jeg indrømmer gerne, at jeg gerne ofrer en smule af lyden for noget, der "bare fungerer" eller ser ekstra godt ud.

En prisidé er omkring 5000 kr., hvor jeg straks tager mig det forbehold, at jeg ikke aner, hvad noget i den begyndende fornuftige kvalitetsende koster.

Mvh
Julian Stengaard
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 December 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv ikke haft pladespiller i flere år og så fået det igen. Mit råd er klart: Køb en stabil fuldautomatisk pladespiller, der har en hel eller halvuautomatisk betjening, så du også i praksis bruger den når nyhedens interesse har lagt sig. Jeg har p.t en denon DP 47f med dl160 pick up. Den er glimrende og spiller rigtig godt. Jeg har tidligere haft bla. REGA Planar 3, der også spiller godt, men ikke helt så godt som Denon'en. Problemet med REGAen er bare den fuldkommen åndssvage betjening, der er så umulig at det resulterer i at pladespilleren ikke bruges i praksis.

Derfor køb en minimum halvautomatisk solid pladespiller, gerne en brugt som f.eks. mange af de tunge DENON'er, de kan fåes brugt fra ca 1200,- + evt en ny pickup. gå langt uden om manuelle pladespillere, for resultatet er at de samler støv.

Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 04 December 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg fik afbrudt mit sidste indlæg.

Hvis du mangler RIAA, så har jeg hørt at Cambridge Audio har en glimrende model for ca. 500 kr. Jeg har ikke selv haft problemet, da de fleste forstærkere stadig har indbygget RIAA. Min er en Denon PMA 1500r, de fleste andre har også stadig en indbygget

Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 December 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

tjaa hvis jeg stod med 5.000 til pladespiller og tilbehør, faldt valget nok på en 1210'er (3700 hos thomann.de)  med en denon dl-103 (1300 hos klubben) og cambridge riaa'en (500 hos klubben). det samlede beløb vil blive 5500, men så vil du også have et pladespiller setup der tæver stort set alle andre under 10.000.

pladespilleren vil desuden, medmindre du taber den, stadig snurre om 20 år

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 04 December 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:

pladespilleren vil desuden, medmindre du taber den, stadig snurre om 20 år ( om Technics SL1200 / 1210... )

- Hvad er dog det for en påstand... - 20 år kan ikke gøre det, det skulle da være med hver-dags-voldtægt på et diskotetk eller på landevejen!!

Vi har lige siden jeg begyndte som grøn RadioMand sidst i firserne serviceret et lille lokalt værtshus i Viborg, der dengang havde 2 af ovennævnte. De var grimme og ødelagte da jeg så dem første gang, vi havde dem inde til opvaskemanskinetur + smøring en gang om året. Ny ejer på værtshuset, så ville man ikke bruge dem mere, og vi fik lov og få dem...

Den ene kører stadig herhjemme kan ikke huske hvad vi gjorde med den anden, har ellers drukket ØL og BOLSCHE-SPRIT nok til at gøre den samlede alkoholikerskare i hele danmark misundelig, i ca. 15 år inden _JEG_ overtog den.

Den kører stadig, engang imellem skal pæren til CUE-lampen skiftes, ellers har jeg kun ofret et nyt låg. Fantastisk spille...!! - Fremfor Denon PickUp'en ville jeg nok snuppe en Ortofon OM20, OM30 eller Night Club. En del vil nok sige, at du kan få mere "hifi-rigtige" pladespiller end denne prof. maskine, men den er stadig et godt bud...!!

Forskellen på 1200 og 1210 er forøvrigt farven. Den ene er "prof. brun-sort", den anden er "sølv-grå". Derudover findes en "rigtig" HiFi-version af dem, så hedder de 1600 / 1610...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

okay, den vil stadig snurre UFORTRØDENT om 20 år

selv bruger jeg 1210 med ortofon nightclub og nad PP2 riaa, og det spiller bare

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 December 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

SL1200/SL1210 kan endvidere moddes til det uendelige - det er en fantastisk spille.

Kan varmt anbefales...

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 04 December 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil godt tilslutte mig anbefalingen af Technics SL1210 (mk2) - min kører upåklageligt på 21. år uden andre problemer end det ovenfor nævnte med cue pæren (min blev skiftet for 1. gang for et lille år siden).

Bruger Denon DL110 PU og herligheden er pt koblet til min pc via et EMU 1820 lydkort med hardware riaa - og lyden er fremragende!  

lyngermann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 December 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Køb dig en god brugt Pladespiller, som en foreslog Denon 47 eller lign . Jeg købte sidste år en brugt JVC QL 5 en stor flot fanden i ægte trækabinet, men det er jo smagen der bestemmer ligeså meget. Den spiller godt , virker også som den skal. ( støvsuger engang imellem ved betjeningspanelet samt giver den en gang kontaktrens ) de er følsomme over for støv ! har lige lagt et stykke tyndt klar plast henover trykknapperne for at beskytte kontakterne lidt. Købte en brugt ( fejlkøb ? ) Denon DL 110 for 400 kr og det virker ( anbefaler en større model dl 160 f.eks.) HiFi Klubben har billige-enkle nye Pladespilere. Riia, samt pick-uper . Kig lige lidt på de brugte Thorens også , en kanon spille og billige på brugtmarkedet, se på Den Blå Avis. en god spille og brugt Riia ( der en Ortofon tilsalg i Køge for 600 kr. ) det er helt vanvittigt som priserne er nede lige nu ! får du snilt det hele for under 2000 kr hilsen Torben         og god jagt!

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

lyngermann skrev:
Køb dig en god brugt Pladespiller, som en foreslog Denon 47 eller lign . Jeg købte sidste år en brugt JVC QL 5 en stor flot fanden i ægte trækabinet, men det er jo smagen der bestemmer ligeså meget. Den spiller godt , virker også som den skal. ( støvsuger engang imellem ved betjeningspanelet samt giver den en gang kontaktrens ) de er følsomme over for støv ! har lige lagt et stykke tyndt klar plast henover trykknapperne for at beskytte kontakterne lidt.

noget af det fede ved 1210 er jo at man kan flå og banke i den uden der sker noget 

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 December 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:

lyngermann skrev:
Køb dig en god brugt Pladespiller, som en foreslog Denon 47 eller lign . Jeg købte sidste år en brugt JVC QL 5 en stor flot fanden i ægte trækabinet, men det er jo smagen der bestemmer ligeså meget. Den spiller godt , virker også som den skal. ( støvsuger engang imellem ved betjeningspanelet samt giver den en gang kontaktrens ) de er følsomme over for støv ! har lige lagt et stykke tyndt klar plast henover trykknapperne for at beskytte kontakterne lidt.

noget af det fede ved 1210 er jo at man kan flå og banke i den uden der sker noget 

Ja plus at mange af de silde-trækasser man kan købe er de rene resonansfælder.

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 04 December 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:

lyngermann skrev:

- Gæt hvor mange skruer man skal fjerne for at skille den så meget ad, at de mekaniske dele går i opvaskeren, når den skal renses for et værtshus...!!

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 December 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:
djaan skrev:

lyngermann skrev:

- Gæt hvor mange skruer man skal fjerne for at skille den så meget ad, at de mekaniske dele går i opvaskeren, når den skal renses for et værtshus...!!

Lars / Viborg

Jeg mener at jeg tog i nærheden af 26 skruer ud da jeg skulle sætte min RB-300 arm på.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 December 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

Lars / Viborg

hvis man sidder med et par på bordet, talte man forkert

Kan kun tilslutte mig de foreslåede, med svag preference for Denon'en.

En QL-Y3, eller 5 - er nu ej heller noget ringe valg, men der er uhyre langt mellem dem - min QL-Y3 er tudsegammel, nok 30år +/- et par stykker, den kører stadig fint, men kontakterne til at styre arm-liften er vidt gået kødet's gang

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

hør nu HER drenge.Det eneste der fungerer er CLEARAUDIO STATMENT OG ORTOFON WINFELDT MED EN AUDIO NOTE M9
RIAA.MOTöRHEAD FOREVER

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
hør nu HER drenge.Det eneste der fungerer er CLEARAUDIO STATMENT OG ORTOFON WINFELDT MED EN AUDIO NOTE M9
RIAA.MOTöRHEAD FOREVER

ja sig til hvis du finder det til 5000.

er det noget du rent faktisk har hørt?

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Sendt: 05 December 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Tak for de allerede rigtig mange indlæg. Der synes at være en rigtig stor støtten op omkring den Technics der, og det lyder som en holdbar sag. Desværre er den så også lidt "DJ-agtig".

Jeg skal lige have en lille forklaring:

Hermann. skrev:
Derfor køb en minimum halvautomatisk solid pladespiller, gerne en brugt som f.eks. mange af de tunge DENON'er, de kan fåes brugt fra ca 1200,- + evt en ny pickup. gå langt uden om manuelle pladespillere, for resultatet er at de samler støv.

Med halv-/helautomatisk og manuel menes der så, om den selv går i gang osv.? Hvorledes skal de forskellige forstås?

Endnu en gang tak for alle indlæggene allerede!

Mvh

Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 05 December 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Stengaard skrev:
Der synes at være en rigtig stor støtten op omkring den Technics der, og det lyder som en holdbar sag. Desværre er den så også lidt "DJ-agtig".
Det er rigtigt at Technics'en er en DJ pladespiller - og det udtrykker sig også i designet.

Men ved et sært lykketræf har de formået at bygge (efter min mening) en af de bedste og mest robuste/stabile pladespillere til "normale" mennesker (læs: dem der ikke vil lægge 10.000+ på bordet for en super-eksotisk pladespiller) der findes på markedet. Det faktum at den stadig er i produktion efter 30 år taler sit tydelige sprog.

Hvad designet angår er det set før at nogen havde lavet et trækabinet til den, som fik den til at se mindre "industriel" ud - er man lidt snild på fingrende kunne man nok selv lave noget tilsvarende. Se f.eks. i bunden af denne side: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44507&K W=SL%2D1200&PN=0&TPN=22

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

jeg synes den er smuk

billeder yder den ikke retfærdighed. men jeg er nu heller ikke så meget for træ på elektroniske apparater. det er lidt for vintage til mig

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 05 December 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Det der med halv/hel automatisk er nødvændigt er da noget bullsh*t, hvis det lige skal forklares så mener jeg halv er hvis den selv tager armen ind når pladen er færdig, og fuld der sætter den også armen ind, til at starte med.
MEN jeg synes på ingen måde det er et problem selv at sætte armen ind og tage den af, desuden synes jeg Denon er piv grimt, jeg ville gå efter den klassiske Planar 3 eller tage en 5'er hvis du kan finde sådan en billigt, de er super flotte, spiller super godt og er alt i alt en god begynder afspiller.. Så må man bare lige øve sig lidt med at sætte PU'en på pladen og tage den af igen, hvis man synes det e svært, det burde være lært på 10 mins..

Det er så bare lige min uforbeholdne mening..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes