Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 22:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nyt musikanlæg til ca. 10000 dask? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jenzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 December 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg kunne godt bruge lidt gode råd til indkøb af mit første ordentlige stereoudstyr.

Jeg har stort set aldrig brug for at spille rigtig højt, men det må jo gerne lyde ordentligt, selvom man ikke har tænkt sig at blive smidt ud af sin lejlighed.

Jeg lytter til meget forskelligt musik men lægger nok mest vægt på akustisk rock og folkemusik, samt klassisk/opera og jazz.

Jeg vil lægge ud med stereoforstærker, cd-afspiller og højttalere. Senere køber jeg en pladespiller

Generelt vil jeg vel gerne bare være istand til at opnå en bedre evne til at høre detaljerne i musikken via mit anlæg.

Jeg overvejer en Harman Kardon 3480 stereoreceiver. Udover at have gode anmeldelser har den phonoindgang( meget vigtigt ) og skulle være god til stereoforsærkning af filmlyd( ikke et must, men en ok ting ).

Jeg har ladet mig fortælle, at med mit budget har jeg alligevel ikke råd til højttalere, der ville retfærdiggøre en HK 970 istedet, er det rigtigt?

Jeg overvejer en HK 950 cd-afspiller, den skulle være god til pengene.

Kan det nogensinde betale sig at købe en dvdafspiller, der kan afspiller cd'er, hvis det er musikken, der er vigtig, eller lyder det elendigt? En ekspedient i Hifi klubben påstod, at der ingen problemer ville være med at afspille cd'er på en dvd afspiller. Han virkede lidt mistænkelig, da han ikke engang anerkendte, at nogen måske kunne have den mening.

Og hvordan i hede hule helvede finder man rundt i højttalerverdenen. Jeg kan forstå, at det er det vigtigste element i et anlæg. Men hvor langt kommer man for 5-6000 kr.?
Og tør man købe brugt?
Og hvilke specifikationer bør jeg kigge efter i en højttaler med mit budget og mine krav.( Jeg skal ikke nødvendigvis jage mine naboer på flugt. )

På forhånd tak for hjælpen

Jens
Til top Vis Jenzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jenzen

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hej.

Til at starte med syntes jeg du skal afgøre om du vil købe brugt!

Det kan være både godt og skidt, men generelt kommer du altså længst for dine penge ved at købe brugt!

Hvis du vil være sikker på alt det der med garenti, så skal du nok ikke købe brugt.

Men hvis du om igen har en god sans for at lave en god handel, så prøv at bevæge dig ud på brugtmarkederne, det kan faktisk blive rigtigt spændene!

Med dit budget kan du nok godt få alt hvad du behøver på brugtmarkedet, i en anstændig kvalitet, men du kommer ikke langt for de penge hvis det skal være splinter nyt, uden at gå lidt på kompromis.

Ang. Det med Cd fra en dvd afspiller.

Du kan da godt spille musik fra en dvd afspiller, medn det er sku inte altid godt. Lad være med det!

Køb en god dedikeret cd'er, det bliver du nok gladest for, hvis det er musikken der er højeste prioritet hos dig!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 06 December 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Harman Kardons cd-afspiller HD-970 skulle være et virkelig godt køb til de knap 3.000,- den koster.

Mht. at købe brugt, så ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at købe brugte højttalere - hvis man kan få lov at høre dem hos sælger, burde det være ret nemt at konstatere, om de er i god stand eller ej. Med andet grej kan der være flere "skjulte" fejl.

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 December 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Du kan komme ret langt for 5000 kr til et sæt højtalere ... især hvis du køber brugt. Jeg har selv købt (næsten) hele mit anlæg brugt - det har kostede mig 10.000 - nyprisen var ca. 75.000 kr.

Højtalere kan du rimelig roligt købe brugt - du kan se om ophænget er mørt / i stykker - du kan lytte til hver enkelt enhed ved at sætte øret hen til - og det fysiske er jo nemt at se. Undgå højtalere som højst sandsynligt har været "festhøjtalere" (se på sælger og spørg)

følgende højtalere kunne være interessante : (skriv og sprøg om det er sæt eller enkelt pris - du kan også roligt give et bud - mange er villige til at handle)

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=60545

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=61618

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=61618

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=62491

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=62846

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=62694

Google evt. billeder.

Held og lykke.

VH

Johnny

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 06 December 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Cambridge kunne være et bud, hvis du vil købe nyt - det skulle være nogenlunde til prisen. Tjek i hifiklubben.

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej.
jeg er i nogenlunde samme situation som dig.
(vil have god stereo til cirka 10.000kr)

Jeg er selv ret ny i det her, men har forhørt mig meget rundt omkring og tjekket pris o.lign. på nettet.

Jeg har fundet frem til at forstærkeren og cd-afspilleren skal være henholdsvis H/K hk970 mkII og H/K hd970 mkII. Disse kan man erhverve sig fra nyt til 5000 kr i Audiovision i Skive.

Mht. højttalere er der nok større variation fra person til person omkring hvilken lyd man kan li, men jeg vil selv investere i et par reol-højttalere da jeg bedre kan li lyden i disse (meget generelt udsagn). desuden har jeg en teori om at hvis man bruger 5000 på reol-højttalere frem for 5000 på gulvhøjttalere, så får man bedre diskant/mellemtone for pengene. dog får man selvfølgelig ikke så meget bas, men det kan man efterfølgende kompensere for med en subwoofer når man engang får råd. en subwoofer er jo også rar at have hvis man nu og da vil se film på sit anlæg.

af højttalere har jeg kig på henholdsvis
Audiovector Mi1
Acoustic Energy Aelite 1

Med de førstnævnte højttalere vil man ende en smule over titusind kroner og med de sidstnævnte, en smule under. - i begge tilfælde regner jeg med at kunne prutte nogle fornuftige kabler med i prisen.

Så snart Sunaudio i Aalborg får Acoustic Energy Aelite 1 hjem i butikken igen, skal jeg ud og lytte og finde ud af hvilke højttalere jeg synes lyder bedst.

Håber at jeg ender op med et rigtig fornuftigt anlæg til prisen.
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes