Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mørch up 4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har hørt mange sige at en Mørch up 4 skulle være svær at "sætte op". Hvori består sværheden?

Mvh Frank

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 December 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

prøv at spørge bjørn i denne tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52240&T PN=21

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
prøv at spørge bjørn i denne tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52240&T PN=21

Jeg vil helst ikke blande trådene :-)

ellenjoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 December 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Har for år tilbage spillet med Mørch UP4 på pladespillerne Thorens TD160 Super og senere SOTA Star Sapphire, begge med flere forskellige pick-up'er. Med det rigtige armrør (4 forskelllige vægte så vidt jeg husker) til den aktuelle pick-up og lidt tålmodighed er en UP4 ikke specielt vanskelig at sætte op. Følg beskrivelse og du vil uden tvivl få et godt resultat.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 December 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hvorvidt man synes det er besværligt er selvfølgelig et smags- eller vanespørgsmål. Har du altid haft en UP4 er det vel bare "normalt".

Typisk for uni-pivot arme kan de de jo ikke alene vippe i længderetningen (op/ned) men også fra side til side (azimut). Når man så har justeret overhang og pickuppen sidder som den skal, vil man typisk se at det hele hælder lidt til den ene eller anden side. Når så man får det på plads ryger overhang, nåletryk, antiskating eller noget andet. Der skal hele tiden justeres og korrigeres. 

Nogle unipivot arme har enten en excentrisk ophængt kontravægt eller små udliggere der kan justere denne sideværts hældning. Men stadig er der mange som synes det hele er for levende og usikkert. Jeg prøvede på et tidspunkt en Stax arm og den var noget mere stabil og nem at have med at gøre.

Schröder armene, som hænger i en tråd holdt fast af et magnetfelt, har lidt den samme tendens. De er nogså noget tricky at sætte op. Se blot anmeldelsen i HiFi + hvor det konkluderes at Schröder Ref. er en fremragnede arm, men at anmelderens liv er for kort til al den justering. 

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hvorvidt man synes det er besværligt er selvfølgelig et smags- eller vanespørgsmål. Har du altid haft en UP4 er det vel bare "normalt".

Typisk for uni-pivot arme kan de de jo ikke alene vippe i længderetningen (op/ned) men også fra side til side (azimut). Når man så har justeret overhang og pickuppen sidder som den skal, vil man typisk se at det hele hælder lidt til den ene eller anden side. Når så man får det på plads ryger overhang, nåletryk, antiskating eller noget andet. Der skal hele tiden justeres og korrigeres. 

Nogle unipivot arme har enten en excentrisk ophængt kontravægt eller små udliggere der kan justere denne sideværts hældning. Men stadig er der mange som synes det hele er for levende og usikkert. Jeg prøvede på et tidspunkt en Stax arm og den var noget mere stabil og nem at have med at gøre.

Schröder armene, som hænger i en tråd holdt fast af et magnetfelt, har lidt den samme tendens. De er nogså noget tricky at sætte op. Se blot anmeldelsen i HiFi + hvor det konkluderes at Schröder Ref. er en fremragnede arm, men at anmelderens liv er for kort til al den justering. 

Mange tak for svar :-)

Såvidt jeg har forstået, er det uanset arm, umuligt at få alle parametre til at passe 100%. Eller er det mig der tager fejl?

Jeg har i de sidste 18 år haft en up4 og synes den lyder fint. Men hvis det kunne blive bedre mht. indstillingen, var jeg selvfølgelig interesseret i at gøre noget ved.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 December 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
janils skrev:

Mange tak for svar :-)

Såvidt jeg har forstået, er det uanset arm, umuligt at få alle parametre til at passe 100%. Eller er det mig der tager fejl?

Jeg har i de sidste 18 år haft en up4 og synes den lyder fint. Men hvis det kunne blive bedre mht. indstillingen, var jeg selvfølgelig interesseret i at gøre noget ved.

Specielt UP4 er da nem af en etpunkter at være hvis man har en nogenlunde sikker hånd. Til en begyndelse føles det lidt spøjst når man skal have armen fra hvilebøjlen og til start men det vænner men sig jo hurtigt til. Pick-up monteringen er jo nem og sikker da armen kan tages af og antiskatingen kan justeres under afspilning med en testplade (armen sidder lidt akavet ind mod pladetallerkenen) og tillige justeres (med en lille skruetrækker) så den først tager fat med pick-up'en i indløbsrillen. Nåletryksloddet er noget hø, men det lader man ligge i æsken og bruger en vægt i stedet. Anlægsfladen til pick-up'en er lige det korteste men det er jo kun et problem med enkelte pick-up'er. Den kræver en relativ høj pladetalleken så nogle pladespillere er desværre udelukket. Følger man monteringsvejledningen så kan man selvfølgelig få alt til at passe.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes