Sendt: 19 December 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Nu sidder, som nævnt i en anden tråd, min fine nye DV20X på min Planar 3, og det lyder rart.
Men..
Mest for at få stillet min nysgerrighed havde en kammerat og jeg en CD vs LP session i går
aftes. Fra ZZtop over Tom Waits til Grant Green. Det faldt ud omtrent som jeg havde forventet det.
Men det gav mig mulighed for at
sammenligne hvad der kommer ud af kanalerne på samme indspilning men på to medier,
og det bekræftede lidt en mistanke jeg havde haft. Nemlig dén, at venstre kanal fra pladespilleren
lyder noget mørkere end den højre. Jeg kan sagtens høre plader, og de lyder bedre end de
har gjort længe. Men alli'wl. Det skal da lyde så godt som det kan.
Jeg har eksperimenteret med antiskate uden den store forskel har kunnet høres.
Jeg monterede pu'en ved hjælp af en standart Rega protractor, og det jeg kunne forestille mig
er at det måske ikke er helt præcist nok?
Derudover har pladespilleren en tendens til at spille hvad der nu måtte ligge forrest i mix'et
(mest vokaler, guitarsolo'er, saxofoner og den slags) meget kraftigt. Der er masser af luft og dynamik i
baggrunden, men vokaler lyder lidt boomy og nærmest overstyrede. Og stadig mest udtalt i venstre side.
På en enkelt skæring - Michael Jackson, Dangerous "In the closet" - lyder han som om han er vold de-esset.
"She" bliver til "schlee". Og mig bekendt læsper Michael da ikke?
Nåletrykket er på 2,2 gram, antiskate antiskater ved lige knapt et enkelt.
(På en plade uden riller).
Nogen foreslag?
Tak
|