Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 20:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Justering af pick up? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rørbækkerlee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 December 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Nu sidder, som nævnt i en anden tråd, min fine nye DV20X på min Planar 3, og det lyder rart.
Men..
Mest for at få stillet min nysgerrighed havde en kammerat og jeg en CD vs LP session i går
aftes. Fra ZZtop over Tom Waits til Grant Green. Det faldt ud omtrent som jeg havde forventet det.
Men det gav mig mulighed for at
sammenligne hvad der kommer ud af kanalerne på samme indspilning men på to medier,
og det bekræftede lidt en mistanke jeg havde haft. Nemlig dén, at venstre kanal fra pladespilleren
lyder noget mørkere end den højre. Jeg kan sagtens høre plader, og de lyder bedre end de
har gjort længe. Men alli'wl. Det skal da lyde så godt som det kan.
Jeg har eksperimenteret med antiskate uden den store forskel har kunnet høres.
Jeg monterede pu'en ved hjælp af en standart Rega protractor, og det jeg kunne forestille mig
er at det måske ikke er helt præcist nok?
Derudover har pladespilleren en tendens til at spille hvad der nu måtte ligge forrest i mix'et
(mest vokaler, guitarsolo'er, saxofoner og den slags) meget kraftigt. Der er masser af luft og dynamik i
baggrunden, men vokaler lyder lidt boomy og nærmest overstyrede. Og stadig mest udtalt i venstre side.
På en enkelt skæring - Michael Jackson, Dangerous "In the closet" - lyder han som om han er vold de-esset.
"She" bliver til "schlee". Og mig bekendt læsper Michael da ikke?
Nåletrykket er på 2,2 gram, antiskate antiskater ved lige knapt et enkelt.
(På en plade uden riller).

Nogen foreslag?

Tak
Til top Vis Rørbækkerlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rørbækkerlee

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil teste med en lidt mere "udviklet" protraktor kan du prøve de 2 Rega Arc typer (Baerwald & Stevenson) der findes mod bunden af denne side.

Protractors - guide.

Hvordan har du anbragt din Rega (hylde?).

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Rørbækkerlee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Supert!
Det var da helt sikkert et forsøg værd. Og du minder da om en ting mere der
nok kunne være umagen værd osse. -Med hylden.
Hér er der tale om et stykke limtræ og to gedigne hyldeknægte. Det skulle vel
kunne gøre det, men måske lige en tur (mere) med et vaterpas ville være en
idé. -For det må jo være noget med at pu'en ikke "ser" begge sider af rillen
lige godt?
Jeg prøver.
Tak skal du ha'!
Til top Vis Rørbækkerlee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rørbækkerlee

alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 December 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hvis kanalerne ikke give samme output, og hvis du kan hoere mere rum-information i den ene kanal, kan det vaere du skulle tjekke din antiskating (skydemekanisme, der sidder i armbasen). Den skal principielt svare til dit naaletryk (dvs have samme vaerdi), men det kan vaere en go ide at lytte dig frem. Vaer helt sikker paa din pladespiller er i vatter inden du begynder - maal dette med et lille vatterpas paa selve pladetallerkenen. Vaer i oevrigt ogsaa opmaerksom paa, at hvis du rykker pick-uppen frem og tilbage i armen (forlaenger/forkorter overhaenget), kan dette faa indflydelse paa naaletrykket. Igen lyt dig frem. Disse forsoeg er gratis. Hvis du vil ofre penge paa sagen vil jeg anbefale dig DVD'en 21st Century Vinyl Setup lavet af analog-guru'en fra amerikanske Stereophile, Michael Fremer - han gaar ret grundigt og metodisk til vaerks, bl.a. opsaetter han en Rega. Du kan koebe DVD'en paa amazon.co.uk.
Til top Vis alrmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alrmad

alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 December 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Undskyld, jeg havde ikke laest hele dit indlaeg - du HAR altsaa eksperimenteret med antiskating. Imidlertid vil jeg fraraade dig at indstille antiskating med en plade uden riller, det giver ikke den rigtige indstilling - proev med samme vaerdi som dit naaletryk.
Til top Vis alrmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alrmad

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes