Forfatter |
|
-Thomas- Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 137
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at købe nogle Zingali højtalere som er horn baseret og meget afslørende især i melemtone /top og har en meget høj følsomhed.
Zingali er konstrueret til brug af rør forstærker med deres varme lyd men bryder mig ikke om alle ulemperne ved rørforstærkere som at rørene ændre karakter fra første gang man sætter spænding til indtil de brænder ud og de er følsomme over for vibrationer osv.
Har hørt Zingali med en digital forstærker og det var en dårlig kombination men med en Unison Research og en afspiller med rør blev det rigtig godt og Unison har også rør men de sidder i indgangen så de bliver ikke belastet særlig meget.
Har hørt Gryphon Diablo skulle lyde rigtig godt med Zingali da de også skulle være varme i lyden og samtidig have god kontrol og den er på 2x250W, den er så også dobbelt så dyr som Unison.Har ikke kunne finde den hos nogen forhandler her i DK.
Alternativt til de 2 ovenstående kunne også være Pass Labs INT-150 men ved ikke hvordan den lyder klangmæssigt i forhold til de 2 andre da ingen har den stående endnu.
Er der nogen der har erfaring med ovenstående forstærkere og kan fortælle hvordan de klangmæssigt lyder og evt ulemper?
Evt alternativer til rørforstærker klang men med transistor/mosfet teknologi modtaget gerne. Min 150W
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Thomas- skrev:
Jeg overvejer at købe nogle Zingali højtalere som er horn baseret og meget afslørende især i melemtone /top og har en meget høj følsomhed.
Zingali er konstrueret til brug af rør forstærker med deres varme lyd men bryder mig ikke om alle ulemperne ved rørforstærkere som at rørene ændre karakter fra første gang man sætter spænding til indtil de brænder ud og de er følsomme over for vibrationer osv.
Har hørt Zingali med en digital forstærker og det var en dårlig kombination men med en Unison Research og en afspiller med rør blev det rigtig godt og Unison har også rør men de sidder i indgangen så de bliver ikke belastet særlig meget.
Har hørt Gryphon Diablo skulle lyde rigtig godt med Zingali da de også skulle være varme i lyden og samtidig have god kontrol og den er på 2x250W, den er så også dobbelt så dyr som Unison.Har ikke kunne finde den hos nogen forhandler her i DK.
Alternativt til de 2 ovenstående kunne også være Pass Labs INT-150 men ved ikke hvordan den lyder klangmæssigt i forhold til de 2 andre da ingen har den stående endnu.
Er der nogen der har erfaring med ovenstående forstærkere og kan fortælle hvordan de klangmæssigt lyder og evt ulemper?
Evt alternativer til rørforstærker klang men med transistor/mosfet teknologi modtaget gerne. Min 150W
|
|
|
Jeg skal love for, at der bliver luftet nogle fordomme hér. ;-)
N.
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Thomas- skrev:
...bryder mig ikke om alle ulemperne ved rørforstærkere som at rørene ændre karakter fra første gang man sætter spænding til indtil de brænder ud og de er følsomme over for vibrationer osv... |
|
|
Men det er nu meget hyggeligt i mens det står på  Tror ikke du skal være bange for det - det er over en periode på måske 2-3000 timer... og egentlige mislyde opstår næppe under vejs.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med den andre om, at du ikke skal bekymre dig for rørenes levertid. OK, hvis man har en forstærker med meget dyre og eksotiske 300b udgangsrør, så koster det lidt, men ellers holder de fleste udgangsrør 2000-3000 timer og koster få hundrede kroner at skifte. Indgangsrør holder op mod 10.000 timer... Du skriver ikke, om det skal være en integreret forstærker, men hvis du foretrækker integreret vil jeg anbefale dig at checke denne bette fyr her http://www.6moons.com/audioreviews/almarro5/318.html Alamarro har lige fået en dansk distributør, men jeg kan ikke huske, hvem det er. Lur mig, om ikke den vil være både det bedst lydende og billigste alternativ til dine fine nye højttalere. Hvis seperate for- og effektforstærkere har interesse vil jeg anbefale Audio Mirrors 45W SET monotrin -dem bruger jeg selv- og de er rigtig gode. Opbygget med samme rør som den integrerede Alamarro i øvrigt...
|
Til top |
|
|
-Thomas- Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Jeg skal love for, at der bliver luftet nogle fordomme hér. ;-)
N.
|
|
|
Nu var tråden ikke oprettet for at kritisere rør ulemperne som jo er fact og ikke fordomme.
Det skal helst være en integreret forstærker og IKKE med rør i udgangen. Rør i indgangen som Unison kan gå an.
Tænke på om nogen har erfaringer med Gryphon el Pass Labs og kan beskrive lyden. ved der ligger en del reviews om Gryphon på nettet og dem har jeg læst
|
Til top |
|
|
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at lytte lidt til Phatos , de har nogle integrerede forstærkere med rør i indgangen.
|
Til top |
|
|
-Thomas- Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
slyd skrev:
Prøv at lytte lidt til Phatos , de har nogle integrerede forstærkere med rør i indgangen.
|
|
|
Tak..Kàn du beskrive lyden? Har du selv oplevet dem?
|
Til top |
|
|
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt ClassicOne, Logos og Inpol-2. Classic og Logos har en silkeblød top og meget dynamiske, Inpol-2 var bedre ,den var meget nærværende og kraftfuld lyder virklig som en "ægte" rørforstærker, var tæt på at købe en men købte rør mono blokke og rør preamp.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt Gryphon eller Unison, men jeg har lyttet til Pass og Pathos. Begge de sidste er så absolut gode, dog har jeg oplevet lidt problemer med støj/brum fra begge - specielt på højeffektive højttalere (+ 100 dB følsomhed).
Jeg fatter dog ikke hvad du vil med 2 x 250 Watt! Skal du vælte vægge eller fylde KB-hallen? De store Zingali er så vidt jeg ved ret så effektive - ca. 98 dB/1 Watt - så en 20-30 Watt er mere end nok.
Som et helt nyt alternativ (ifølge mange meget "blød" i lyden) kunne jeg foreslå Accuphase E-550 - 2 x 30 Watt i ægte klasse A. Hvis du insisterer på at spille HØØØJJJTTT, så burde E-450 med 2 x 180 Watt være sagen.

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ENig med Jan Nielsen omkring watt. Der er iøvrigt masser af gode rørforstærkere til omkring 10K med 2 x 50 watt og det er rigeligt. Rør går ikke i stykker som du tilsyneladende tror.
Få fat i en rørbørge med nogle KT88 udgangsrør, der er power nok.
Har selv haft UR sættet med CD og hybrid forstærker, det spiller fint - men ikke så godt som en rigtig rørbørge...
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
ENig med Jan Nielsen omkring watt. Der er iøvrigt masser af gode rørforstærkere til omkring 10K med 2 x 50 watt og det er rigeligt. Rør går ikke i stykker som du tilsyneladende tror.
Få fat i en rørbørge med nogle KT88 udgangsrør, der er power nok.
Har selv haft UR sættet med CD og hybrid forstærker, det spiller fint - men ikke så godt som en rigtig rørbørge...
|
|
|
hvis man ikke er til rør og det der følger med så er det vel ok.
Og der findes nu ikke mange rør forstærker til under 10k der er værd at se på.
|
Til top |
|
|
-Thomas- Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Jeg fatter dog ikke hvad du vil med 2 x 250 Watt! Skal du vælte vægge eller fylde KB-hallen? De store Zingali er så vidt jeg ved ret så effektive - ca. 98 dB/1 Watt - så en 20-30 Watt er mere end nok.
|
|
|
Hej Janils. Vil lige korirgere dig. Skrev jeg minimum vil ha 2x150W og nævnte blot at Gryphon var på 2x250W men de laver jo ikke nogen mindre i integreret forstærker og er godt klar Zingali er letdrevne og ikke behøver meget kraftfulde forstærkere men hvis vi tager udgangspunkt i den store model med en 15 tommer bas så vil den jo godt have lidt af leve af.
hifihuset.dk skrev:
Rør går ikke i stykker som du tilsyneladende tror.
|
|
|
Alt kan gå i stykker, selv en Rolls Royce og det er vel ikke for sjov folk skriver alle vegne rør skal skiftet efter ca. 2000-3000timer og nogle skifter enda før. De brænder ud lige som en almindelig glødepære så ved ikke hvad du hentyder til?
|
Til top |
|
|

Hifihuset.dk
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hentyder til at det at et rør typisk holder 3000 timer, er ikke et samme som at de går i stykker.
Kan ikke se hvad en RR gør her, vi behøver vist ikke analogier for at klare sværhedsgraden i denne tråd.
Jeg har ikke flere kommentarer til trådstarteren.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Jeg hentyder til at det at et rør typisk holder 3000 timer, er ikke et samme som at de går i stykker.
Kan ikke se hvad en RR gør her, vi behøver vist ikke analogier for at klare sværhedsgraden i denne tråd.
|
|
|
Du kan ikke sige det holder typisk 3000 timer.
Det er der ikke mange rør der gør.
Det kommer helt anpå hvordan du bruger din rørforstærker.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom højttaler har nogle data der skulle gøre det let for en røramp er det ikke sikkert det holder stik når det lommer til stykket.
Der er også derfor det er vigtigt at prøve ting af.
|
Til top |
|
|

Hifihuset.dk
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er vigtigt at prøve ting af. Det er osse vigtigt at køre med snedæk om vinteren:-)
Det er jo muligt at finde en transforstærker med en a la rørlyd, men helt så godt som rør bliver det nu aldrig.
Skal den i mål, er det tætteste nok en hybrid, men nu gentager vi vist os selv?
|
Til top |
|
|
-Thomas- Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
|
|
|
Ved ikke hvad du har indtaget men jeg har på intet tidspunkt skrevet at rør går i stykker!! Det er dig der bliver ved at skrive det!!! Skrev at de brænder ud og mister karakter og det er fact!!
|
Til top |
|
|
-Thomas- Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Det er jo muligt at finde en transforstærker med en a la rørlyd, men helt så godt som rør bliver det nu aldrig.
|
|
|
Det kommer da an på om man er intereseret i den fulde rørklang og de bivirkninger en ren rørforstærker har - så om det bliver helt godt kommer jo an på hvad man er ude efter ik.
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Stabiliteten på rør er vild høj, de kan tåle at blive misbrugt i den grad uden at brænde sammen. Har selv brugt 6L6GC, købt i '84, først monteret i en Sansui AU111 og de sidste 7 år i min M&A TVA-1'er. Ligeledes indgangs rør holder jo helt ud på den anden side af 100000 timer. Hvem f....n siger at et rør kun holder 2000 - 3000 timer. Dem der skifter ved det timetal må gerne sende dem videre til mig 
Et gammelt farve tv i rør kørte jo ofte i 10 år uden problemer og det enda med 5-6 timers brug hver dag. Det der gik fløjten var udtørring af kapaciteter etc.... Og det var jo på andre frekvenser og effekter såååå......... ro på!
Min pointe er, at det er psykisk akustisk, at de skal skiftes og dårligt nok før de er blevet varme
Undskyld at gå off topic men.... lån nogle forstærkere med hjem og prøv at mikse rund indtil du finder den klang du vil have til dine fede højtalere!!!!!
Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Thomas
Ud i fra hvad du beskriver af lydpreferanser ville jeg forsøkt at få få lyttet til asr emitter. Jeg har ikke hørt den selv, men jeg kan både lide zingali og rør, og hvis jeg skulle konvertere til transistor, ville jeg selv ha prøvd emitter 
Her kan du se hvordan M. Fremer beskriver den. Det er jo blot en anmeldelse, men du kan få en idè om egenskapene: http://www.stereophile.com/integratedamps/1006asr/
Det ser ud som der er pl audio i malmø der har agenturet for dk og sv så der er skulle det iallefall være muligt at lytte til en.
Asbjørn
|
Til top |
|
|