Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 13:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Spolebåndoptager Rep? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 December 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fået fat i en Sony TC-377. Men når jeg spiller noget ned på et bånd så er højre kanal rigtig god, men venstre er helt indelukket og trukket tilbage? hvad skyldes det, er det noget er brændt af? Og er der nogen steder de stadig vil lave ens spolebåndopatger, og kan det overhovedet betale sig at lave denne?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 December 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

hej LouBP

Du skal altid tænke på hvad timelønnen er i dag og se på hvad maskinen har kostet

Når du har gjort det ved du, at selv ikke en revox kan betale sig at lave

når man så gør det alligevel så er det fordi man ønsker det mere en hvad der ligger inden for fornuftens grænser

jeg har pt. 2 Revox B77 og 2 A77 som er fuldt serviceret og tip top - jeg har i 2007 brugt dem sammenlagt 33 timer - og måske ofret i gennemsnit 1500 på dem

så - nej det kan slet ikke svare sig.

Revox kan - fordi de indtil for nyligt blev brugt professionelt - stadig repereres af nogle dygtige  mennesker der ikke først skal bruge 3 timer a 650 kr på at finde fejlen fordi de ikke ved hvad de har med at gøre -

Med sådan et apparat skal du finde en der gør det fordi han synes det er sjov - og der kender jeg ikke din Sony godt nok til at vide om den er sjov eller bare kedelig konsum

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Sendt: 22 December 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej LouBP

Prøv at rense tonehovedet med en vatpind med lidt propylalkohol på. Såfremt vatpinden bliver brun er det aflejring fra båndene. Det er muligt du skal gøre det flere gange, idet aflejringerne kan sidde godt fast. Hjælper det stadig ikke, er sandsynligvis fordi tonehoved er slidt - og så kan du godt kassere hele maskineriet.  m.v.h.  arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Okay, takker drenge. Jeg prøver at rense lidt

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

audioarial
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 December 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

det er dejligt at se at der er andre som måske stædig har lidt interesse for de gamle spolemaskiner og sony er skam også sejlivet jeg ka kun giv samme råd som arne en grundig rensning af alle tonehovder , bånstyer,sløjfefangere,capstanaksel,trykrulle men også alle kontakter ,omskiftere og potmetre vær især opmærksom på omskiftere som tilpasser forstærkerkredsløb ved båndtype og båndhastighed og skift mellem play & record problemer her ka også godt være skyld i den fejl du skriver. jeg mener at din er en 3 hovdet model med seperat ind og afspillerkredsløb har du evt.prøve at afspille et bånd som er indspillet på en anden maskine og se om den samme fejl er der hvis ja fejl i afspiller del hvis nej er det indspillerdelen hvad med båndene de varier meget i kvalitet pga bla. alder og opbevaring jeg mener det ka betale sig hvis hovderne ikke er slidt om man sel har lyst og mod på det jeg vil da gerne stå til disposion jeg har sel intereseret mig for de gamle maskiner hele mit liv desværre bor jeg på fyn det måske lidt langt væk mvh thomas den stor spolefan
Til top Vis audioarial's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioarial

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 27 December 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tilslutte mig audioarial's bemærkning om at det er rart at se at der er andre (t**ser?!) som også interesserer sig for og har veneration for spolebåndoptagere. Som nævnt af forrige indlæg, så ligger fejlen i enten elektronikken eller i et af tonehovederne.  Er det en 2-spors båndoptager, så kan du vende båndet og afspille det indspillede bagfra og checke :

1) om den samme kanal stadig er ulden. Er den  det så er det afspille-hovedet/eletronikken i den pågældende kanal der har fejl. Dette kan verificeres med almidelig afspilning af bånd fra anden kilde (OBS samme spor-antal! *note) )

2) er lyden ved baglæns afspilningen ulden i den anden kanal, så er optage-hovedet/elektronikken i den modsatte kanal som har en fejl.

*note:  Ved afspilning af 2-spor's indspillede bånd på en 4-spors båndoptagere vil den ene kanal altid være svagere og susende. Det skyldes at det nederste spor på 4-spor afspiller en del af spormellemrummet mellem de to spor på 2-spors indspilningen.

. . men start med en rensning af tonehovederne og se om det hjælper.

mvh

Klaus

SørenT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 December 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej,

Som gammel radiomekaniker vil jeg gerne hjælpe med nogle oplysninger. På alle 4-spors-maskiner ligger det venstre spor øverst langs båndets yderkant. Du har tidligere modtaget et råd om at rense tonehovedet, og det bør du gøre indtil der ikke længere kommer snavs på vatpinden. Nu kan du betragte tonehovedet (gerne gennem et forstørrelsesglas og i godt lys). Da det var nyt, var dets overflade en del af en cylinder, men efter adskillige års brug er der ofte slidspor i tonehovedet. Hvis der er mere end en anelse af slitage, må jeg forberede dig på, at tonehovedet sandsynligvis er så slidt, at det bør udskiftes, og et sådant kan næppe skaffes mere.

God held med opgaven!

Til top Vis SørenT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenT

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Takker igen, jeg prøver mig ldit frem når jeg lige har tid, der er meget om ørene her i tiden

All Vintage

Billedeupload guide

Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 December 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg vil lige høre om du fik gang i msakinen igen, jeg har 2 akai spolemaskiner stående som jeg bruger.

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes