| Forfatter |
|
phdm Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg synes måske det alligevel er på tide at overveje udskiftning af min LV-103u selvom jeg så sent som først på ugen mente noget andet, MEN får jeg mere kvalitet og bedre lyd for pengene hvis jeg skifter til fx NADs mindre forstærkere som fx C320BEE eller C325BEE?
Kan jeg høre forskel? Jeg har i forvejen KEF gulvhøjttalere og NAD T585 DVD/CD.
Jeg er ikke entusiast og ganske uviden på dette punkt.
Og hvad skal jeg regne med at en gammel LV-103u evt. værd?
På forhånd tak for jeres svar!
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du haft din luxman til service inden for de sidste 10 år?
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 03:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
LV-103u er en klassiker. Hvis ikke den er blevet "træt", så tror jeg ikke du bliver meget lykkeligere med en af de nævnte NAD`er. Måske tværtimod. Men prøv da at tage en NAD med hjem for en sammenligning. Det er den eneste måde du kan finde ud af det på.
|
| Til top |
|
| |
phdm Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej den har aldrig været til service - kan se/høre den efterhånden trænger til at blive rengjort, da bass og treble skratter lidt når jeg ikke vælger at gå uden om dem "tone in".
Det jeg er træt af er mest at den ikke har fjernbetjening, dvs. jge skal slæbe mig helt hen til anlægget hver gang jeg fx. skal skrue op og ned, og så tænkte jeg også at en digital forstærker som NAD bedre passer sammen med T585 og TV'et (selvom det er en ældre fladskærm - der dog også snart står over for en udskiftning).
Og så er Luxman en noget større klods at have stående :-(
Jeg kunne måske også vælge en receiver - så slipper jeg for at have tuneren stående?
MEN - umiddelbart - kvaliteten??? Luxman contra NAD???
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle tage et lyt på de NAD forstærkere. Jeg tror ikke valget er særligt svært for dig. Du mangler en fjernbetjening og du synes din Luxman fylder. Køb en NAD.
Lydmæssigt ville jeg vælge Luxman, i mine ører leverer den en varmere og mere lyttevenlig lyd end nogen NAD jeg nogensinde har hørt. Du kan sagtens høre forskel på en trist NAD og en lækker Luxman.
Held og lykke og husk at poste hvad du valgte, så jeg kan holde øje med Køb & Salg efter en Luxman til billige penge.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
lytter med....
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis lyd er første priotet,vil jeg renoverer/opgradere luxmanen for de 3000.- en NAD koster.Hvis du er i familie med dovnedyret  ,vil jeg vælge
NAD.
Luxmanen vil sikkert bliver markant bedre med nye rør,evt, med nogle bedre kabler/komponenter på udvalgte steder
Jeg har selv haft en 103'er fra 1985-1996.jeg kende dog ikke NAD forstærkeren __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
phdm Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he - I er ikke uden humor....skal da nok lægge den ind her, hvis jeg tager beslutningen.....
Tak for diverse svar.
Troede bare ikke der kunne være nævneværdig forskel i lyd på en 10-15 år gammel model og en ny? Men okay - den var jo heller ikke billig den gang.
Men "zakken", du skriver en trist NAD - forstærkeren C325BEE eller receiveren C720BEE triste - vil du uddybe hvad du mener?
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
phdm skrev:
|
He he - I er ikke uden humor....skal da nok lægge den ind her, hvis jeg tager beslutningen.....
Tak for diverse svar.
Troede bare ikke der kunne være nævneværdig forskel i lyd på en 10-15 år gammel model og en ny? Men okay - den var jo heller ikke billig den gang.
Men "zakken", du skriver en trist NAD - forstærkeren C325BEE eller receiveren C720BEE triste - vil du uddybe hvad du mener?
|
|
|
Trist er nok min måde at skrive, jeg synes de spiller uden nerve, de kan ikke rive mig med i musikken som den Luxman kan.(Ja, jeg har haft en i min spæde ungdom).
Med fare for at starte en religionskrig, så har jeg endnu tilgode at høre en NAD jeg brød mig om, men nu er jeg jo også lidt glad for den "gamle" lyd.
Du skriver at du ikke troede der ville være nævneværdig forskel................ Det er der.
|
| Til top |
|
| |
phdm Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidste spørgsmål - kan man på en let måde få renset bass/treble knapperne, der skratter og får sikringen i forstærkeren til at slå til i nogle sekunder, når den ikke kan lide det?
Jeg har haft skruet låget af, men er sgu lidt bange for at rode med elektronikken, så jeg støvsuger lidt og puster ned i den, men det hjælper ikke :-(
|
| Til top |
|
| |
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
phdm skrev:
|
Sidste spørgsmål - kan man på en let måde få renset bass/treble knapperne, der skratter og får sikringen i forstærkeren til at slå til i nogle sekunder, når den ikke kan lide det?
Jeg har haft skruet låget af, men er sgu lidt bange for at rode med elektronikken, så jeg støvsuger lidt og puster ned i den, men det hjælper ikke :-(
|
|
|
Jeg vil lige give mit besyv med. Jeg har selv en LV-103u, som jeg købte fra ny. Problemet med de skrattende pot-metre kender jeg godt - jeg købte noget elektronik-rensespray, som jeg brugte, samtifig med at de fik en gang "dreje-frem-og-tilbage". Jeg tror, at min metode virker, hvis det er belægninger (ir/rust) på overfladerne. Hvis det er slidtage, er der vel kun udskiftning?
mht. Luxman contra NAD er jeg helt klart til Luxman, men heller ikke blind for, at den periode hvor LV-103'eren blev solgt, foregik der en hård kamp mellem det "nye" koncept HIFI-klubben og den etablerede radio-fag-handel, hvor HIFI-klubben anklagede den radio-faghandlen for at sælge "varm luft", og herunder slog man specielt på hvor strømstærke forstærkerne var.
I sandhed, HIFI-klubben havde en pointe, for de virkede ikke somom alle havde fået øjnene op for hvad det betyder for en forstærker at den skal være strømstærk og "levere varen" ved forskellige impedanser (belastninger fra højttalerne).
Faktisk skriver Luxman selv om LV-103u, at man KAN sætte 4 højttalere på (som der er stik til), men at impedansen ikke må gå under 6 Ohm, da forstærkeren ikke er stabil her.
Kan man holde sig med "artige" højttalere, tror jeg at Luxman'en kan give en fantastisk lyd, men jeg er ikke i tvivl om at NAD'en er mere strømstærk og bedre til at holde pusten.
Jeg holdt mig til Luxman 
Tilføjelse : Iøvrigt vedr. fjernbetjening.. Dovne hund, se dog bare at lette måsen og gå hen til anlægget når der skal justeres!!! 
|
| Til top |
|
| |
phdm Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Point taken - lidt motion har man vel godt af......
Og rensesprayen - tak for rådet - hvor sprayer jeg den på? Åbner bare låget og sprayer i retning mod knapperne? Rammer vel alt andet elektronik i forstærkeren samtidig? Eller sprayer man udefra samtidig med dreje-frem-og-tilbage?
Slidtage tror jeg ikke det er - jeg er jo doven 
|
| Til top |
|
| |
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
phdm skrev:
|
Point taken - lidt motion har man vel godt af......
Og rensesprayen - tak for rådet - hvor sprayer jeg den på? Åbner bare låget og sprayer i retning mod knapperne? Rammer vel alt andet elektronik i forstærkeren samtidig? Eller sprayer man udefra samtidig med dreje-frem-og-tilbage?
Slidtage tror jeg ikke det er - jeg er jo doven 
|
|
|
Når man køber sprayen, er der et langt, tyndt "sugerør" så man kan ret præcist retnings-bestemme hvor man sprøjter. Og så sprøjter man direkte på de flader der har berøring med hinanden. Eller hvis det er lukkede pot-metre, må man jo se om der er en lille åbning.
Alle råd er naturligvis givet helt uden ansvar - jeg er økonom, og ikke elektronik-tekniker, men det virkede for mig, og rådet er givet til mig fra folk med forstand på elektronik.
prøv at ringe til Brinck-elektronik eller andre elektronik-forrtetninger. Det er jo ikke et hifi-problem, men et elektronik-problem at potientiometre blir slidt.
|
| Til top |
|
| |
phdm Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er vi to - økonomer - he he
Tak for dine råd, men gav du den med sprayen udefra ind langs knappen eller indefra?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal have direkte ind i potentio-meteret (den runde dims som akslen kommer ud af) Som regel er der et lille hul. At sprøjte ind via akslerne vil kun skabe svineri.
mvh
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 31 Januar 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en Luxman lv-105, (uden suffixet u) fra 1986 til 1997. Det er en dejlig forstærker, hvis ens højtaler ikke er krævende. Jeg have ofte mulighed for at sammenligne den med NAD-forstærkere, dog i lavere prisklasser. Der var ingen tvivl om, at luxmanden var langt bedre. Mere musikalsk, mere præcis, langt mere naturlig. Hvordan den sålyder iforhold til en moderne NAD ved jeg ikke. Noget andet er så, om Luxmanden er driftssikker nok til daglig drift i dag.
|
| Til top |
|
| |