| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
jeg overvejer at bygge en passiv forforstærker.. er der nogen der kan sige noget om det er godt eller dårligt når det er passiv.. hvad der er fordele ved det og hvilke ulemper der er ..
tak
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for de sider .. men min mening var at jeg selv vil lave den .. og fjernbetjening er ikke noget krav .. min tanke var at finde en super potmeter til vol---- samt en omskifter ...
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sikkert andre der kan sige mere, men der er et par gode råd ang passiv vs aktiv for at få succes. Den absolut vigtigste er nok at du skal have relativt korte kabel træk for at køre passivt uden problemer samt at du ikke skal have alt for besværlige belastninger da du ikke har ekstra forstærkning til at trække dem. Feks indgangsimpedans på effektforstærker ned omkring 600-10kOhm vil nok være i farezonen. Skal du have mange indgange med signalkilder med forskellig signalstyrke, specielt med lav signalstyrke (sjældent et problem med nyere grej som CD spiller, men nogle tunere kan godt være lidt svage i udgangssignalet), kan du få problemer med at kunne spille højt nok. Det er dog ret sjældent man udstyrer anlæget fuldt så om det er et reelt problem er nok lidt tvivlsomt i de fleste tilfælde. Og så skal du huske at det er den enkelte signalkildes udgangstrin er driver hele kæden (både to sæt kabler, omskifter, attenuator/potentiometer og indgangstrin på effekten) er det lidt svagt konstrueret så kan det give bagslag på lydsiden.
Men ellers sparer man en del penge og kan istedet bruge mere på færre dele samt undgår en masse elektronik i signalvejen. Jeg her selv haft gode passive løsninger bygget omkring Elma Attenuatorer med ½ meters kabel på begge sider. Dejlig umiddelbar lyd. Men kører i dag aktivt bla fordi min effekt har impedans på 1k2 Ohm.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
En passiv forforstærker KAN virke, hvis du tager hensyn til nogle ting:
Impedansen: Her skal forholdet være mindst en til fem. Altså hvis effektforstærkeren har en indgangsimpedans på 50 Kohm, skal potentiometeret have en nominel impedans på 10 Kohm, hvilket er en god værdi at gå ud fra. Husk at en pot på 10 Kohm svarer til en indgangsimpedans på en forforstærker på samme værdi. Det skulle de fleste signalkilder kunne klare.
Støj: Sæt den ind i et kabinet. Sæt ALDRIG stelledningerne direkte på potentiometeret. Tag i stedet to printplader, og lod potentiometeret på i den ene ende, og sæt ind og udgangsstikkene på i den anden ende. Lav så en stjernestel inde fra midten af begge printplader, og til kabinettet.
Kabler: Brug altid kabler med lav kapacitet, for at undgå afrulning i toppen.
Komponenter: Brug et almindeligt potentiometer, enten kul, ledende plast, eller en omskifter med faste modstande. Sidstnævnte KAN lyde bedre, men er mere støjfølsom. En god billig løsning kunne være denne, som Naim bruger internt i deres forstærkere. De bruger kun noget der lyder godt, og så er det overkommeligt prismæssigt, og kan give dig mere end et godt indtryk af hvordan en passiv kan lyde. Potentiometeret er et Alps Blue Velvet, og den lille omskifter er fra kinesiske Soundwell:

|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. så kan det godt være jeg komme i problemer .. det er denne forstærker jeg vil spille med !!!!
http://www.groundsound.com/pa3cc.html
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen ... men tanke var at bygge den ind i damme kabinet som effektforstærkeren.. da jeg selv bygger den ... er det en dårlig ide ...???
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaeh, når den har en indgangsimpedans på kun 4 Kohm, så får du probs med at trække den med en passiv. Det vil sikkert ikke blive godt. Der vil jeg forslå dig, at kigge på nogle af Nelson Pass`s selvbyg kostruktioner. Hans effektforstærkere har også lav indgangsimpedans, og hans forforstærkere er lavet til at kunne håndtere det. Og så lyder de også godt http://www.passdiy.com/
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa ... ved ikke om det betyder noget .. men vil levet et 6 db filter imellem forforstærker og effekt .. det skal jeg bruge en 3k ohm modstand .. vil det hjælpe da jeg har 4 forstærker ... så vil dele basse op top .. ved 120 hz...
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 06 Februar 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej - det gør det værre.
Det, du mangler at fortælle også, er, hvilke apparater du vil tilslutte din forforstærker - cd-spille, radio, båndoptager, pladespiller, fjernsyn, sattellitbox, PS3, video, DVD-spille . . . Alle disse kilder har en såkaldt udgangsimpedans, der fortæller, hvor gode de er til at levere strøm, for det er deres strøm, der skal trækkes gennem din volume og hen til effektforstærkerne. Og kan de ikke levere strøm nok, går de i knæ og klipper, hvis ikke strømbegrænsningen slår ind. Og lægger du nu hertil et passivt delefilter, skal du tage med både udgangsimpedanserne *og* effektforstærkernes indgangsimpedans på kun 4 kohm. Nu skriver du ikke noget om, hvor den dér 3 kohms modstand kommer ind i billedet, men hvis du sætter den (eller nogen anden modstand) i serie med signalet, vil du indføre dæmpning. Og du vil blive nødt til at indføre en seriel modstand, hvis du vil lave passivt delefilter, da der skal sidde en seriel modstand i et lavpasfilter (filteret til bassen under dine 120 Hz). Og i dette puslespil ska du flette virkningen af din volumenpotmeter ind - som jo er en variabel modstand.
Du kan dog kombinere en volumenpotmeter med et aktivt delefilter __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |