Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 05:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: passiv forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg overvejer at bygge en passiv forforstærker.. er der nogen der kan sige noget om det er godt eller dårligt når det er passiv.. hvad der er fordele ved det  og hvilke ulemper der er ..

tak

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har faktisk haft både passive og aktive forforstærkere.

Jeg må tilstå at jeg foretrækker de aktive, den jeg har nu er sågar med rør og det er faktisk den bedst lydende jeg endnu har være i besiddelse af.

Hvis du ønsker at prøve med passiv så er der et par ting du bør være opmærksom på, nemlig at din effektforstærker skal høj indgangsimpedans, gerne min 100k ohm, samt kablerne skal være så korte som mulige alternativ sikre dig, at de har lav kapacitet.

Der en del spændede passive forforstærkere, bl.a. med tranformer volume. Her er par links til inspiration:

http://www.placetteaudio.com/Products.htm

http://www.bentaudio.com/index2.html

http://www.diyhifisupply.com/diyhs_django.htm

http://cgi.ebay.co.uk/NVA-P90-Passive-Pre-amplifier_W0QQitem Z270207206178QQihZ017QQcategoryZ12050QQssPageNameZWDVWQQrdZ1 QQcmdZViewItem

Sidstnævnte er en billig måde at prøve om passiv er noget for dig og nva kan levere måde med rigtig attennuator og transformer til meget rimelige penge.

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

tak for de sider .. men min mening var at jeg selv vil lave den .. og fjernbetjening er ikke noget krav .. min tanke var at finde en super potmeter til vol---- samt en omskifter ...

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert andre der kan sige mere, men der er et par gode råd ang passiv vs aktiv for at få succes. Den absolut vigtigste er nok at du skal have relativt korte kabel træk for at køre passivt uden problemer samt at du ikke skal have alt for besværlige belastninger da du ikke har ekstra forstærkning til at trække dem. Feks indgangsimpedans på effektforstærker ned omkring 600-10kOhm vil nok være i farezonen. Skal du have mange indgange med signalkilder med forskellig signalstyrke, specielt med lav signalstyrke (sjældent et problem med nyere grej som CD spiller, men nogle tunere kan godt være lidt svage i udgangssignalet), kan du få problemer med at kunne spille højt nok. Det er dog ret sjældent man udstyrer anlæget fuldt så om det er et reelt problem er nok lidt tvivlsomt i de fleste tilfælde. Og så skal du huske at det er den enkelte signalkildes udgangstrin er driver hele kæden (både to sæt kabler, omskifter, attenuator/potentiometer og indgangstrin på effekten) er det lidt svagt konstrueret så kan det give bagslag på lydsiden.

Men ellers sparer man en del penge og kan istedet bruge mere på færre dele samt undgår en masse elektronik i signalvejen. Jeg her selv haft gode passive løsninger bygget omkring Elma Attenuatorer med ½ meters kabel på begge sider. Dejlig umiddelbar lyd. Men kører i dag aktivt bla fordi min effekt har impedans på 1k2 Ohm.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

En passiv forforstærker KAN virke, hvis du tager hensyn til nogle ting:

Impedansen: Her skal forholdet være mindst en til fem. Altså hvis effektforstærkeren har en indgangsimpedans på 50 Kohm, skal potentiometeret have en nominel impedans på 10 Kohm, hvilket er en god værdi at gå ud fra. Husk at en pot på 10 Kohm svarer til en indgangsimpedans på en forforstærker på samme værdi. Det skulle de fleste signalkilder kunne klare.

Støj: Sæt den ind i et kabinet. Sæt ALDRIG stelledningerne direkte på potentiometeret. Tag i stedet to printplader, og lod potentiometeret på i den ene ende, og sæt ind og udgangsstikkene på i den anden ende. Lav så en stjernestel inde fra midten af begge printplader, og til kabinettet.

Kabler: Brug altid kabler med lav kapacitet, for at undgå afrulning i toppen.

Komponenter: Brug et almindeligt potentiometer, enten kul, ledende plast, eller en omskifter med faste modstande. Sidstnævnte KAN lyde bedre, men er mere støjfølsom. En god billig løsning kunne være denne, som Naim bruger internt i deres forstærkere. De bruger kun noget der lyder godt, og så er det overkommeligt prismæssigt, og kan give dig mere end et godt indtryk af hvordan en passiv kan lyde. Potentiometeret er et Alps Blue Velvet, og den lille omskifter er fra kinesiske Soundwell:

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

hejsa .. så kan det godt være jeg komme i problemer .. det er denne forstærker jeg vil spille med !!!!

http://www.groundsound.com/pa3cc.html

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

hej igen ... men tanke var at bygge den ind i damme kabinet som effektforstærkeren.. da jeg selv bygger den ... er det en dårlig ide ...??? 

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Tjaeh, når den har en indgangsimpedans på kun 4 Kohm, så får du probs med at trække den med en passiv. Det vil sikkert ikke blive godt. Der vil jeg forslå dig, at kigge på nogle af Nelson Pass`s selvbyg kostruktioner. Hans effektforstærkere har også lav indgangsimpedans, og hans forforstærkere er lavet til at kunne håndtere det. Og så lyder de også godt  http://www.passdiy.com/
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

hejsa ... ved ikke om det betyder noget .. men vil levet et 6 db filter imellem forforstærker og effekt .. det skal jeg bruge en 3k ohm modstand .. vil det hjælpe da jeg har 4 forstærker ... så vil dele basse op top .. ved 120 hz...

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
.. vil det hjælpe

Nej - det gør det værre.

Det, du mangler at fortælle også, er, hvilke apparater du vil tilslutte din forforstærker - cd-spille, radio, båndoptager, pladespiller, fjernsyn, sattellitbox, PS3, video, DVD-spille . . . Alle disse kilder har en såkaldt udgangsimpedans, der fortæller, hvor gode de er til at levere strøm, for det er deres strøm, der skal trækkes gennem din volume og hen til effektforstærkerne. Og kan de ikke levere strøm nok, går de i knæ og klipper, hvis ikke strømbegrænsningen slår ind. Og lægger du nu hertil et passivt delefilter, skal du tage med både udgangsimpedanserne *og* effektforstærkernes indgangsimpedans på kun 4 kohm. Nu skriver du ikke noget om, hvor den dér 3 kohms modstand kommer ind i billedet, men hvis du sætter den (eller nogen anden modstand) i serie med signalet, vil du indføre dæmpning. Og du vil blive nødt til at indføre en seriel modstand, hvis du vil lave passivt delefilter, da der skal sidde en seriel modstand i et lavpasfilter (filteret til bassen under dine 120 Hz). Og i dette puslespil ska du flette virkningen af din volumenpotmeter ind - som jo er en variabel modstand.

Du kan dog kombinere en volumenpotmeter med et aktivt delefilter

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes