Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Martin logan quest og OVC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Jeg søger lidt info omkring en model 1001 fra OVC

Jeg har lige købt denne dejlige rørforstærker, Den består af et sæt 6L6GC i udgangen som bliver drevet af 6072A /6H30n-EB / 5687-WB forbundet til hinanden og et sæt lundahl 1620 udgangstrafoer.

Er der nogen der har lidt info om denne model ? Skal der justeres bias eller klare hun det selv osv. Jeg antager at det er en klasseA fætter da den bliver ganske varm (75 grader). Har skrevet til AudioArt, men fik ikke så mange konkrete svar.

Som sagt er al information meget velkommen.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

kender den ikke, men jeg ville være lykkens pamjulefis hvis min kæreste kunne justere bias i ny og næ ..
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Så fortsætter historien, måske til gavn for andre.

Jeg fik sat OVC'en til mine højttalere og var overordentlige tilfreds med lyden. Men man kan jo ikke holde fingrene for sig selv ;-)
Den noget høje temperatur fik mig til at montere en blæser, har tappet fra 6.3v forsyningen ( broensretter og en lille kondensator) og det får en 12v Papst til at løbe i fin hastighed uden at sige en lyd.

Dernæst har jeg skiftet alle driver-rørene ( 6072A / 6H30n-EB / 5687-WB ), jeg antog at de havde aftjent deres værnepligt. ( mon ikke en levetid på 2-3000 timer er et godt gæt, og 1500 til 2000 for udgangsrørene). Det har givet et stort løft i lyde, langt højere opløsning og 3D perspektiv (Jeg har brugt NOS rør, men er ikke overbevist om at de er bedre end gode moderne rør, hvad vi måske ikke kan i præcision i dag kan vi i vakuum). Desv. har rørudskiftningen medført et meget svagt brum i højttalerne, men ikke mere end at jeg nok ikke gider at gøre v. det.
Udgangsrørene står selvfølgelig for tur næste gang, men jeg skal lige beslutte mig for om det 'bare' skal være almindelige 6l6GC'er eller en af de mange kompatible rør der findes ( NOS 6BG6GA er stort set gratis og sku' efter sigende være rigtigt godt).

Jeg prøver også at dekode konstruktionen, det er dog noget mere besværlight end jeg havde regnet med, men meget sjovt.

Så nu trækkes mine Yamaha NS-1000M af OVC'en med 4x0.8mm sølv (troede ikke på at sølv var så fantastisk, men må indrømme at der altså ER en forskel fra Cu) og jeg er ganske tilfreds med lyden (men selvfølgelig ikke færdig med at bygge om på anlægget, hvad skal det næste indkøb dog være *gg*)

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet et par martin logan quest efter OVC'en som den trækker til ug. der har sku aldrig været så meget bas i stuen som der er nu.
Lydmæsigt er de ganske nært beslægtet med yamaha'erne.
3D perspektivet er bedre, og opløsningen instrumenterne imellem lige så, men ikke nat og dag. Bassen er selvf. meget dybere end den var på mine NS-1000m og det lyder som om loganerne er lettere at trække for OVC'en ( 20W er nok til at man kan spille tordenen højt i en lejlighed). Næste indkøb blir' vist et nyt lydkort AQVOX USB 2 D/A MK. II eller dac1 er i kikkerten...

Til OVC'en har jeg købt en kasse
NOS 6BG6GA men skal ha skruet en 'omformer' sammen før jeg ka lytte. ( 6BG6GA er et 6l6gc med udtag i toppen )

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg taget mig sammen til at sætte fødder på mine logan'er ( dem der fulgte med) jeg valgte de runde da jeg er nooget øm om mit trægulv ;-). Der er en verden til forskel, det er nærmest som da jeg skiftede forstærker... Er der andre der har erfaring med at spikes/føder betyder SÅ meget for lyden ?

Jeg har også prøvet at bi-ampe logan'erne ( OVC på toppen, Accuphase p-300 i bunden) men det kan jeg slet ikke få til at spille sammen, det lyder langt bedre hvis jeg lader OVC'en trække det hele ( og jeg var opmærksom på fase osv. fra de to forstærkere ) Hvis nogen har gode erfaringer med at bi-ampe martin logan høre jeg meget gerne om det ;-)

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 14 August 2008 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke en OVC model der hedder 1001 (der er en forforstærker der hedder 101), men jeg har slev OVC for- og effektforstærker. Jeg har en del debat med mine venner om OVC’erne, nogen synes at de for ustabile og ikke spiller bedre end andre i samme prisklasse, andre er anderledes begejstrede.

Jeg synes selv at de er super lækre, spiller bedre end det meste rørgrej jeg har lyttet til (i samme brugtprisklasse). Navnlig har jeg svært ved at forstå at folk vil betale det dobbelte for Audio Note og få ringere lyd. Mit store problem er at min effektforstærker ikke er så stabil som den burde. Når den kører som den skal spiller den bedre end det meste (er i sin prisklasse nærmest umulig at slå) men til tider er der knas med rørsoklerne, der snart skal skiftes. En anden ulempe med OVC’erne er, at det er meget få der har lyst til at reparere på dem, mit forslag er derfor at du tager din forstærker ned i Audio Art og får dem til at se på den hvis der er problemer.    

Mvh

Rasmus

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

SÅ kom dagen hvor et af udgangsrørene stod af, og efter at have smidt 4 nye i syntes jeg den sku ha en tur hos Allan hos ABaudio. Han er forresten en super flink fyr, og servicen er indtil videre helt i top.

Han har lovet at gi bamsen den store tur, så det blir spænende at høre hende når hun kommer hjem.

I mellemtidem må min Accuphase p-300 trække mine ML'er, og den kombi bekræfter mig igen i at OVC på ML er et skide godt mach *gg*

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes