| Forfatter |
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa drenge. Har brug for jeres hjælp.
Jeg har stort set aldrig arbejdet med pladespiller før men nu har jeg samlet en masse skiver med a-ha. Også lidt med Laban er der også kommet ind over.
Så mit spørgsmål er: Hvilken pladespiller skal jeg vælge som 100% nybegynder. Den skal være let at finde ud af og den skal bare spille når man beder den om det. 
Mit anlæg den skal spille sammen med:
- Sonus Faber Concertino - Højttalere.
- Sonus Faber Musica - Forstærker.
Mit budget er max 2000 kr. Ved godt det ikke er meget, men vil først ofre flere penge på en når jeg kender mere til det.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon DP47 er et bud - fås til omkring 1500,- brugt, så der evt. er til en ny pickup indenfor budgettet - her vil jeg anbefale en AT440 til omkring en plov.
DP47 er - til prisen - en kanon god halvautomatisk grammofonpladeafspiller. Havlautomatisk vil sige, du selv skal sætte pick-up'en ind over pladen når du starter, men den løfter den op når pladen er slut, og dermed kan man tillade sig at falde i søvn til den gode musik, uden at vågne op og konstatere, at nålen har kørt i den samme rille hele natten...
/erla
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
| En RIAA er en forforstærker til en pladespiller, der forstærker det meget svage signal fra PU'en, inden det rammer din forstærker. |
|
|
Jamen skal man have sådan en? Og hvor stor en forskel gør den?
Ved godt jeg sikkert spørger dumt 
|
| Til top |
|
| |
Storbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der skal en RIAA til, og den skal passe til din PU om det er en MM (moving Magnet) eller en MC (moving coil) PU. MM er det ofte det billigste, en udemærket riaa kan fåes for 5-600 kr.
Mit forsklag til en pladespiller er en burgt rega eller projekt. måske kan du også finde en ældre thorens. det er ofte et godt sted og starte.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Storbjerg skrev:
|
Ja der skal en RIAA til, og den skal passe til din PU om det er en MM (moving Magnet) eller en MC (moving coil) PU. MM er det ofte det billigste, en udemærket riaa kan fåes for 5-600 kr.
Mit forsklag til en pladespiller er en burgt rega eller projekt. måske kan du også finde en ældre thorens. det er ofte et godt sted og starte.
|
|
|
Så nu er vi ude i det advancerede hehe. 
Men tror jeg snupper en med indbygget RIAA. Det vil vidst være det letteste.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
|
Letteste? De er da super lette at håndtere 2 x RCA, en fra pladespiller til RIAA, og een fra RIAA til forstærker:

Mange snupper både MM og MC pick-ups.
|
|
|
Okay men må tænke lidt mere over hvordan jeg vil gøre det her.
Men lige en sidste ting! MM og MC??? En pick-up er vel en pick-up?
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Denon DP47 er et bud - fås til omkring 1500,- brugt, så der evt. er til en ny pickup indenfor budgettet - her vil jeg anbefale en AT440 til omkring en plov.
DP47 er - til prisen - en kanon god halvautomatisk grammofonpladeafspiller. Havlautomatisk vil sige, du selv skal sætte pick-up'en ind over pladen når du starter, men den løfter den op når pladen er slut, og dermed kan man tillade sig at falde i søvn til den gode musik, uden at vågne op og konstatere, at nålen har kørt i den samme rille hele natten...
/erla
|
|
|
Den Denon DP-47(f) jeg har stående er altså fuldautomatisk og ret fuldautomatisk. Faktisk kan man sætte afspilningen i gang ved bare et enkelt tryk på en knap, ligesom man kan "sende" armen ind til et valgt nummer ved tryk på en knap. Den fører også armen tilbage, når pladen er slut eller man trykker på "stop". En dejlig grammofon i øvrigt:  Peter Q. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
hedi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er stor forskel på pick-ups, både i kvalitet og pris.
De billigste er som regel MM (Moving Magnum) og de dyreste (Moving Coil) MM har det højeste output signal og MC det laveste.
Dette er stortset alt jeg ved om pick-ups
Bruger selv en Rega Planar 3 med Audio Technica OC-9 Pick-up og en Dali Riia. det er iøvrigt en MC Pickup.
Brugte tidligere en Denon DL160 tror jeg den hed, det var en MM pickup. Da jeg skiftede var OC-9 den bedste men det var prisen sandlig også.
Prisen på en pick-up er meget forskellige lige fra 150 - 10.000 kr. eller mere.
Det er typen af diamanten og slibningen som bestemmer prisen, materialerne som selve nålerøret er lavet af, og selve pick-up huset. vi taler om platin, guld og sølv og andre ædle metaller.
så en pick-up er ikke "bare" en pick-up.
Jeg ville nok ikke udsætte mine plader for hvad som helst, et gammelt loppefund etc.
Jeg kan iøvrigt også godt lide den Denon som de andre anbefaler.
henrik
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan skrives meget om både pladespillere, arme og pickupper ..... det har jeg så gjort!
I al ubeskedenhed vil jeg henvise til min egen hjemmeside, hvor du kan læse en del om alt den "glemte" teknik:
http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm
God fornøjelse! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en denon DP 47f og den er fuldautomatisk, men der er flere af de tungeste der kun er halvautomatiske.
Køb en pladespiller med automatik, om den er halvautomatisk eller fuldautomatisk er ikke afgørende efter min opfattelse. Men uden automatik blev resultatet i mit tilfælde at pladespilleren blev brugt for lidt. Det var simpelt hen irriterende at den ikke slog fra, så jeg brugte CD afspilleren istedet næsten hver gang.
En pladespiller som de tunge denon kan med en god pick up nemt konkurrere med Rega og lignende, jeg har selv haft rega, og det var ingen succes.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde klart valgt en Thorens td 316, 318 320 eller 321!! og de kan opgraderes for næsten igen penge og så spiller den røven ud af bukserne på mange andre nye!!!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
Køb en pladespiller med automatik, om den er halvautomatisk eller fuldautomatisk er ikke afgørende efter min opfattelse. Men uden automatik blev resultatet i mit tilfælde at pladespilleren blev brugt for lidt. Det var simpelt hen irriterende at den ikke slog fra, så jeg brugte CD afspilleren istedet næsten hver gang.
|
|
|
Det skal du have lov til at mene, men jeg er absolut ikke enig!
Hvis ikke du kan rejse dig op og vende pladen eller sætte en ny på, så er det nok fordi musikken ikke spiller godt nok. At du så vælger CD i stedet for kunne tyde på det samme!
Automatik kan være gjort korrekt, men ofte slæber armen en eller anden form for skive eller føler under sig - med andre ord noget der tilfører ekstra vægt og masse. Absolut ikke befordrende for lydgengivelsen.
Der findes 1.000 vis af pladespiller uden automatik og deres ejere spiller med dem hver dag. At spille plader er lidt mere tidskrævende, men det er en del af oplevelsen! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 06 Marts 2008 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
automatik og fjerbetjeninger bliver man tung i røven og tyk om maven af og en tur hvert 20 minut hent til den pladespiller er godt for blodomløbet i benene.
Jeg har et par Thorens 316 som jeg intet har gjort ved, de spiller med original arm tror den hedder dp21 - og ja der er meget højerere til loftet med den end med mange andre dyrere pladespillere jeg har prøvet. Jeg er glad ved at vide at jeg skulle en af mine "rigtige pladespillere" til rep. så kan jeg tage en 316er frem og den vil spille fuldt tilfredstillende :-) den ene 316 fik jeg gratis den anden kostede 500 kr.
Det med Riaa er ikke bare en forstærkning- det er en forskellig forstærkninge af forskellige frekvenser efter en fastsat riaa kurve der er brugt da man lavede vinylindspilningen - det skyldes at det ikke er muligt i en pladerille proportionalt af have alle toner med uden at rillerne skulle være meget større - og det kan de jo ikke - derfor forstærkes signalet gradvist så det rettes op til at lyde afballanceret.
Hvis du ikke har en riaa i din forstærker (phono) så kan du få nogel meget billige til 200 dem fra skytronic - de lyder af l.... , du kan få en project phonobox til 5-600 kr den er ok og du kan få en phonobox med usb så du kan indspille din plade på din pc - denkoster vist 900 kr. men som andre skriver herinde - du kan få riaaer til 100000 kr. så det er om at finde noget der passer til dine ambitioner. jeg vil sige at phonoboxen, kan levere ok riaa forstærkning til pickupper til 2-2½ gange phonoboxens pris - derefter tror jeg du skal have en bedre riaa hvis du skal have udbytte af de dyrere pickupper. Billige Riaaers MC indgang støje oftest lidt - susen -
Jeg har ret mange anlæg - og altid tre der kører rundt om i huset - måske 20 apparater - cyrus cd'en er den eneste der har fjernbetjening og den var så grim at jeg har pakket den langt væk.
Min revox pladespiller har autoretturn - det er den pladespiller der får mindst spille tid.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 06 Marts 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare for at slå det med PU typer fast;
MC= moving coil, her er det spoler som bevæger sig i forhold til magnet. Forholdsvis dyre og Giver svagt signal (o,5-!,5mV måske bedste lyd, men kun forudsat man ofrer en god (dyr riaa/step up) dog findes der high output typer.
MM=moving magnet, her det magneten som bevæger sig i forhold til spolen. Her kan man få god lyd til færre penge og lettere tilgang til riaa. Ca 4mV ud.
Her er en god plade-spiller; http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=531731492&Listi ngType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=27397&L anguageNR=0 __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |