| Forfatter |
|
Estrinoff Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu ventet længe på at kunne købe en ny forstærker og endelig har jeg fået lidt $$ ind af døren, men jeg er pludselig blevet meget itvivl omkring hvad det kan betale sig at købe.
Mine højtalere er et par Dali 850'ere så der skal jo lidt kraft til at kunne spille dem fuldt ud.
Jeg havde i starten kigget på følgende:
NAD C372 - Dejlig stor forstærker, men kun stereo.
NAD C355BEE - Lidt mindre forstærker og kun stereo.
Nu er jeg så begyndt at overveje om det ikke var en god ide at købe en surround receiver istedet da jeg allerede nu har planer om på et tidspunkt at skulle have en center højtaler af en slags.
Jeg har kigget på følgende:
Denon AVR-2308 eller Yamaha RX-V661
Mit spørgsmål går ikke helt på hvad folk lige synes er bedst, mere om hvad der er nødvendigt. Når jeg kigger på udgangseffekten på de forskellige så ligger stereo meget højere end surround, men til hvilken grænse kan man sige "bigger is better".
Jeg har kigget lidt rundt på forum og der er mange der har forskellige meninger omkring de forskellige men synes ikke rigtig der var noget som svarede på de spørgsmål jeg havde.
- Casper
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale dig at få et effekttrin på surround forstærker hvis du vælger sådan en. Du skal op i nogle meget store modeller før du får fuld kontrol over de Dalier.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke jeg fornærmer nogen ved at sige at du hverken tilnærmelsesvis får samme kontrol eller vellyd ved at vælge en af de to surround recievere. Watt er slet ikke alt, det handler om hvor meget strøm de kan levere. Og Denon er berygtet for ikke at være ret strømstærke. 
Det går stadig hurtigt på surroundfronten, så jeg vil anbefale dig at vente til du har brug for surround, for indtil da er jeg sikker på at en stereoforstærker vil bringe dig langt større glæde. 
|
| Til top |
|
| |
Estrinoff Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
| Jeg vil anbefale dig at få et effekttrin på surround forstærker hvis du vælger sådan en. Du skal op i nogle meget store modeller før du får fuld kontrol over de Dalier. |
|
|
Er det muligt at du kan give mig en idée omkring hvor højt jeg skal op for at undgå at min forstærker ikke bliver den største flaskehals?
|
| Til top |
|
| |
Estrinoff Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
Det går stadig hurtigt på surroundfronten, så jeg vil anbefale dig at vente til du har brug for surround, for indtil da er jeg sikker på at en stereoforstærker vil bringe dig langt større glæde.  |
|
|
Altså, det bliver ikke lige inden for det næste halve år jeg køber flere højtalere men stadig ville jeg gerne undgå at bruge 6k nu og så igen om 1 år når der er kommet en surround forstærker der er "god" nok.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at du først skal træffe dit valg mellem stereo eller surround udfra hvad du primært skal bruge anlægget til.
Hvis det er til musiklytning, får du bedre lyd for de samme penge hvis du vælger stereo. Hvis du ser mange film og har planer om at indrette hjemmebiograf, opnår du bedre lydeffekter hvis du vælger surround.
Først når du er helt sikker på det valg, skal du begynde at vælge modeller.
|
| Til top |
|
| |
den-studerende Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 220
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo også lave en "hybrid":
Købe en stereoforstærker nu, evt. med passtrough (kan sættes som værende effektforstærker i sorround brug, så potmeteret ikke bruges når du ser film), eller en helt normal stereoforstærker, så kan du nemlig senere (når du har lyst og/eller råd til sorround) købe en sorround forstærker (evt. i den lidt billigere ende da den ikke behøver at have synderligt mange watt når den ikke skal trække fronterne) med pre-out, og så sætte den til dit stereo.
Sådan får du sandsynligvis bedst lys og kontrol over dine dali'er
__________________ the one who takes nothing,
gets nothing
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Estrinoff skrev:
Ascari skrev:
| Jeg vil anbefale dig at få et effekttrin på surround forstærker hvis du vælger sådan en. Du skal op i nogle meget store modeller før du får fuld kontrol over de Dalier. |
|
|
Er det muligt at du kan give mig en idée omkring hvor højt jeg skal op for at undgå at min forstærker ikke bliver den største flaskehals?
|
|
|
Det er svært at sige, men jeg vil tro at du skal kigge på diverse modeller omkring de 15-20k alt efter mærke selvfølgeligt. Og det er bare for at forstærkeren skal kunne trække Dalierne ordenligt, det er ikke sikkert at lyden er efter din bog så. Jeg har selv købt en intg. stereo forstærker og så en mellemmodel af Denons surround forstærkere. Denon laver gode surround produkter synes jeg, de er bare meget svage, og derfor skal man kombinere dem med en til flere effektforstærkere, men så er lyden også ret god, hvis dette bliver kombinationen er god nok. Jeg har selv Dali 850, og jeg har ikke ladet min Denon avr 2105 trække dem andet end 10 timer maks.
|
| Til top |
|
| |
Estrinoff Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
den-studerende skrev:
Du kunne jo også lave en "hybrid":
Købe en stereoforstærker nu, evt. med passtrough (kan sættes som værende effektforstærker i sorround brug, så potmeteret ikke bruges når du ser film), eller en helt normal stereoforstærker, så kan du nemlig senere (når du har lyst og/eller råd til sorround) købe en sorround forstærker (evt. i den lidt billigere ende da den ikke behøver at have synderligt mange watt når den ikke skal trække fronterne) med pre-out, og så sætte den til dit stereo.
Sådan får du sandsynligvis bedst lys og kontrol over dine dali'er
|
|
|
Ascari skrev:
Det er svært at sige, men jeg vil tro at du skal kigge på diverse modeller omkring de 15-20k alt efter mærke selvfølgeligt. Og det er bare for at forstærkeren skal kunne trække Dalierne ordenligt, det er ikke sikkert at lyden er efter din bog så.
Jeg har selv købt en intg. stereo forstærker og så en mellemmodel af Denons surround forstærkere. Denon laver gode surround produkter synes jeg, de er bare meget svage, og derfor skal man kombinere dem med en til flere effektforstærkere, men så er lyden også ret god, hvis dette bliver kombinationen er god nok.
Jeg har selv Dali 850, og jeg har ikke ladet min Denon avr 2105 trække dem andet end 10 timer maks.
|
|
|
Oki, det lyder som en rigtig god idée.
Lige nu har jeg ikke brug for en surround forstærker så jeg vil holde mig til mit første udgangspunkt som er NAD 372, det virker som et godt produkt.
Tak for hjælpen - Estri
|
| Til top |
|
| |
Photosgraphein Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville helt klart vælge en stereo forstærker. Hvis du alligevel ikke har planer om at købe flere højtalere indenfor nærmeste fremtid, hvorfor så gå på kompromis og få dårligere lyd i den tid. Du ved jo alligevel ikke hvornår du vil købe nye højtalere...
Jeg købte selv en Denon surround reciever for at erstatte min gamle Sony surround reciever, men det fortrød jeg efter et par dage. For det første høre jeg stortset kun stereo, for det andet tænkte jeg, at et par gode højtalere ville give god filmlyd, selvom det kun var stereo. Dog har jeg personligt kun et par Dali Concept 1 højtalere på en NAD C355BEE, men håber da de bliver skiftet ud hurtigst muligt. __________________ NAD C355BEE + Dali Concept 1 Link (med nye billeder)
|
| Til top |
|
| |
Boegedal Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg kan også kun anbefale en god stereo forstærker, og så kan du altid senere købe en surroundreceiver og lave et stereoanlæg med 'surround' tilbygning... så din stereoforstærker driver fronthøjttalerne og surroundreceiveren driver center og baghøjttalerne....
mvh. Jan __________________ Lånt NAD intr. forstærker
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |