| Forfatter |
|
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kan give mig en forklaring, årsag, afhjælpning på følgende:
Mit effekttrin brummer en gang imellem - typisk 20-30 sekunder ad gangen. Der kan gå dage imellem. Det er ikke noget der kommer ud i højttalerne.
Lyder som om det kommer fra trafoen eller lign.
Har også oplevet det tidligere ved andre effekttrin.
Nogen der har et bud?
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget simpelt ..., det er netstøj  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
Meget simpelt ..., det er netstøj  |
|
|
Jamen er hans trafo er vel afskærmet og det kommer jo kun engang imellem. Så hvorfor ?
Hvilket effektrin er der tale om ? __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den form for støj er som oftest genereret af virksomheder eks. ved store startstrømme, i dette tilfælde vil beskrevet symptom skyldes DC på lysnettet (jævnspænding), forøvrigt så er en trafo er jo i sig selv ikke "skærmet" på primærsiden fra at blive påvirket fra udefra kommende fnidder 
Problemmet kan hvis det er et for brugeren meget generende problem,
forhindres ved at indsætte et DC filter foran det/de påvirkede apperat(er) 
Ps. type af forstærker er ret ligegyldigt i denne forbindelse, det er kvaliteten af trafoen det kommer an på i hvor meget fnidder på lysnettet der skal til at fremprovokere mekanisk støj. __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sidebemærkning der er i udlandet et stort marked for regulerede strømforsyninger til at rense/stabilisere/beskytte af/fra netstrømmen..., vi er ret priviligeret her i Danmark for hvornår har vi sidst haft et større nedbryd eller blot en mindre region hvor en strømleverendør har måtte punge ud til erstatning for afbrændte ting og sager ?
Det er ikke så lang tid siden at der i Wales var en ret pinlig sag med 400VAC på deres 240VAC linier, HiFi folket var forståeligt nok ved at gå amok over det + + __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
ML_CLS skrev:
Meget simpelt ..., det er netstøj  |
|
|
Jamen er hans trafo er vel afskærmet og det kommer jo kun engang imellem. Så hvorfor ?
Hvilket effektrin er der tale om ?
|
|
|
Der er tale om en Krell KAV-2250
Har også tidligere opleet det med en A30.2 fra Primare + Densen B300XS + Densen DM30
Happy
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
En sidebemærkning der er i udlandet et stort marked for regulerede strømforsyninger til at rense/stabilisere/beskytte af/fra netstrømmen..., vi er ret priviligeret her i Danmark for hvornår har vi sidst haft et større nedbryd eller blot en mindre region hvor en strømleverendør har måtte punge ud til erstatning for afbrændte ting og sager ?
Det er ikke så lang tid siden at der i Wales var en ret pinlig sag med 400VAC på deres 240VAC linier, HiFi folket var forståeligt nok ved at gå amok over det + + |
|
|
Haha, det lyder vildt, det kan hurtigt blive en dyr omgang.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Happy ....ups! det er jo kvali grej så er problemmet slemt i dit område 
Du bør nok kigge på, overveje dette tweak:
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=316
Brinck Elektronik har også en udgave som er et netstøjfilter med DC spær (1300VA 116,-)
http://www.brinck.dk/byggesaet/br505507.asp
Kappan ...., Yes! det kostede kassen! største udgift var til erstatning af køle/frys og PC'er, proff IT gik næsten 100% fri for de benytter jo UPS strømforsyninger som også beskytter mod overspænding  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
|
Happy ....ups! det er jo kvali grej så er problemmet slemt i dit område 
Du bør nok kigge på, overveje dette tweak:
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=316
Brinck Elektronik har også en udgave som er et netstøjfilter med DC spær (1300VA 116,-)
http://www.brinck.dk/byggesaet/br505507.asp
Kappan ...., Yes! det kostede kassen! største udgift var til erstatning af køle/frys og PC'er, proff IT gik næsten 100% fri for de benytter jo UPS strømforsyninger som også beskytter mod overspænding 
|
|
|
Gik egentlig ud fra, at min Isotek Sigmas kunne håndtere den slags "angreb" fra nettet !
Happy
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha! med den på til at rense, så kan det skyldes at forstærkeren trækker strøm pga. HF indstråling, svær nød du har bragt for dagen __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
konaflet Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
angående dine problemer med periodisk brum fra trafo,vil jeg gerne komme med en anden mulig løsning . siden du oplever det samme problem med skiftende forstærkere tror jeg det er et andet sted i dit setup det er galt.prøv at skitfte kablerne ud ,først interconnect kablerne,prøv bare at bruge et ganske almindeligt billigt standartkabel der følger med ehvert apparat,hvis det ikke løser problemet så skift også højttalerkablet.brug ikke kabler med flere ledere eller biwiring,og prøv at nøjes med kun at tilslutte din cdafspiller til dit forstærkersæt,lad være med at tilslutte din computer eller andet til samme stikdåse.
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
konaflet skrev:
| angående dine problemer med periodisk brum fra trafo,vil jeg gerne komme med en anden mulig løsning . siden du oplever det samme problem med skiftende forstærkere tror jeg det er et andet sted i dit setup det er galt.prøv at skitfte kablerne ud ,først interconnect kablerne,prøv bare at bruge et ganske almindeligt billigt standartkabel der følger med ehvert apparat,hvis det ikke løser problemet så skift også højttalerkablet.brug ikke kabler med flere ledere eller biwiring,og prøv at nøjes med kun at tilslutte din cdafspiller til dit forstærkersæt,lad være med at tilslutte din computer eller andet til samme stikdåse. |
|
|
Jeg er næsten overbevist om, at det ikke er fra andre steder i mit setup - medmindre det skulle stamme fra mine højttalere.
Selvom jeg har en Isotek Sigmas koblet på, oplever de der periodevise brum/støj fra trafoen i effekttrinnet. Som jeg har skrevet tidligere har jeg oplevet det med forskellige effektrin tilkoblet forskelligt udstyr.
Det virker som om, at det er nogle impulser fra nettet, som forplanter sig i effekttrinnet. Nogle gangen i ganske få sekunder og andre gange i helt op til 1 minut. Hvorefter jeg kan høre, at trafoen ligesom gearer ned og bliver normal tavs igen. Sjældent forekommende mere end 3-4 gange om ugen.
Når støjen/brummen er i gang og jeg slukker for dyret er den normal igen, når jeg tænder for den umiddelbart efter.
Happy
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har oplevet det samme, og løsningen blev at finde den "rigtige" forstærker.
Jeg mener selv at have prøvet ALT i forskellige kombinationsmuligheder:
- Trække strøm fra et separat gruppe, hvor der var etableret jord med et jordspyd. Forstærkeren var den eneste kilde der var kobler på denne gruppe
- Etablere stel fra apparat til apparat
- Udelukkende benytte balanceret kabler
- Isolere forstærkeren på forskellig vis, for at undgå/minimere vibrationer.
- Placere forstærkeren langt fra andre apparater o. lign (rør og radiatorer)
Uanset hvad der blev forsøgt, blev problemet ikke løst. Men alligevel virkede forstærkeren fint koblet på et andet anlæg andetsteds. Forstærkeren er nu heldig udskiftet.
Nogle gange er der ikke en logisk forklaring, hvilket jeg godt kan skrive under på __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |