Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vil inverstere i hifi, men hvad? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 April 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Jeg hedder Emil og er ret ny på Hifi området. Jeg er begyndt at blive godt og grundigt træt af den dårlige lyd,  som mit creative T580 5.1 anlæg til computeren leverer - når jeg skruer op for lydstyrken begynder bassen at bulre, og satelithøjttalerne "skratter". Derfor overvejer jeg lidt og inverstere i noget hifi til mit 25m2 store værelse. Det skal kunne spille højt uden at forvrænge på nogen måde. Det er for det meste til når jeg selv skal høre musik, men det må også gerne kunne spille op til fest. Det skal bare være stereo. Jeg hører for det meste techno og pop, så det skal  jo kunne levere lidt bass!

Det skal helst være brugt, da jeg ikke har råd til at inverstere i noget helt nyt hifi, og jeg mener også jeg får bedst lyd for pengene, hvis jeg køber brugt.

Selv har jeg overvejet:
   - Et par Dali 909 høttalere 500W (2*10" bas + 6,5" mellemtone + 1" diskant)
   - NAD C320BEE stereo-forstærker (2*80 Watt kontinurlig effekt).
   - NAD T532 DVD afspiller

Det jeg er i tvivl om er om hvordan forstærker og højttalere passer sammen. Kan lige give et eksempel:
I et hifisæt har man en 50.000 kr. dyr CLASSÉ forstærker til to kompakte prosonic højttalere fra Bilka - eller omvendt sætter en 20 år gammel Sony forstærker til et par af B&W's dyreste højttalere. I begge disse løsninger vil man nok ikke opnå særlig formidabel lyd, så altså bare generelt, om jeg har skudt helt ved siden af i forhold til at matche højttalerenes og forstærkerens lydkvalitet?

Hvis der er andre som har forslag til andet setup, må i gerne sige til. Har også kigget lidt på nogle Cerwin Vega højttalere, men der fik jeg det indtryk at bassen var alt for dominerende i forhold til mellemtonen og diskanten, og derudover at de har en dårlig "klang".

Det var vidst det - håber der er nogle kloge hoveder, eller nogen som har erfaring omkring emnet, som vil svare på mit indlæg.
Til top Vis Emil Killer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Killer

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 April 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

skod højttalere imo. dali 850  vil du sikkert bedre kunne lide omend de ikke er bedre end 909. dali 450 ville være mit valg i den prisklasse og med det areal du har som lytterum.

og ja nad 320bee fortjener bedre højttalere end 909/850

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hvad med Dali 107, 108 eller 109 dem har jeg også haft kig på nemlig, men fik bare indtrykket at 909 var lidt bedre kvalitet, med bedre komponenter osv..?
Har også overvejet Dali 450, men de så bare små ud af størrelse, og blev derfor lidt i tvivl om, om de kunne spille højt nok? Har du erfaringer med dem da?

EDIT:
og hvis de der Dali 450 skulle bruges til fest på værelset?

Har også haft kig på Dali 808 - vil det passe bedre eller?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 April 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg ville hellere ofre pengene på et Xindak sæt, A06 (2*80W intg forstærker) og C06 CD koster godt 6500 på tilbud, jeg synes det lød bedre end et Rotel sæt i samme størrelse til over det dobbelte, så har du en fin cd istedet for en dvd der ikk tar højde for 2 kanals kvaliteter...

Hele den blå serie, 505-606-909 osv er noget værre skammel så ja 850'eren ville jeg nok selv vælge, uden jeg dog finder den ht'er særlig interessesat...

Jeg er enig med Live21, en ordentlig konstrueret 2,5vejs med 6,5" kan nu godt spille et sådan rum op, min mutter bruger selv nogen 2,5 vejs focal, de kan "nemt" spille hendes 25kvm op og hun er vældig glad for dem, Chorus 816V-826V ville jeg kigge på, de kan med tiden findes brugt, men de er heller ikk så dyre fra ny, 816V koster godt 8K nye.

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Ja men mit budget er desværre ikk særligt stort.. havde regnet med maks. 5000 kr til intg. forstærker, 2 højttalere  og en cd/dvd afspiller, men det bliver måske umuligt at finde noget der spiller bare nogenlunde efter jeres mening..?

Havde derfor også regnet med at købe brugt..

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Emil Killer skrev:
Ja men mit budget er desværre ikk særligt stort.. havde regnet med maks. 5000 kr til intg. forstærker, 2 højttalere  og en cd/dvd afspiller, men det bliver måske umuligt at finde noget der spiller bare nogenlunde efter jeres mening..?

Havde derfor også regnet med at købe brugt..

Well til de penge får du ikk rigtig noget godt, men led efter et par 2,5Vejs i samme stil som vi har foreslået, evt starte med nogen billigere højttalere, der kunne Dali 606 ( 3 vejs med 6,5W basser) måske være noget, har selv nogen du kan få billigere end de der sælges på forum til 750, men det kan du selv overveje..

Nad synes jeg er kedeligt, men du sætter dig mellem flere stole, jeg ville aldrig have en dvd til at spille 2 kanals på, en rigtig cd spiller er altid bedre, men alt er relativt hvad man finder godt..

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har set man kan få NAD 320BEE + NAD T532 til 2000 kr. brugt.
og så Dali 909 og andre højttalere til under 2500 kr.

lyder det som gode køb eller? :/

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Emil Killer skrev:
Jeg har set man kan få NAD 320BEE + NAD T532 til 2000 kr. brugt.
og så Dali 909 og andre højttalere til under 2500 kr.

lyder det som gode køb eller? :/

Jeg synes 909 er for store selv til 25kvm, og er diskant ligesom mine 606 så ville jeg løbe skrigende væk, jeg må blankt erkende at selv de 606 jeg har er p***e ringe, men til prisen kan de sagtens være noget for dig, man kan jo prøve før køb, det bør du os foreslå den sælger du tager kontakt til, bor han i nærheden så spørg om du kan låne det hele med hjem på en prøve måske, modsat du selv fragter det frem og tilbage....

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hmm okay.. Kan godt se hvad i mener, skulle måske bare købe et par Dali 450. Men hvad med forstærker og cd/dvd afspiller? Hvad ville passe bedst til den højttaler? Nogle der har erfaring med hvilke producenter der laver nogle okay, men alligevel ikke så dyre stereo-forstærkere og cd/dvd afspillere? (regner stadig med at købe brugt)

Og tak for rådene mht. højttaler købet..

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 April 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Med dine krav så tror jeg at NAD sættet vil kunne tilfredsstille dig, men rigtig cd afspiller ville klart være at foretrække, af højttalere kan jeg komme med et par hurige bud fra ksb

Infinity Kappa 90 min far engang haft sådan et sæt og de spiller ganske udemærket!! overskrider dog dit budget med 500 kr

Dali 850 en gammel klassiker, dem går man aldrig helt galt med vil jeg mene.
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Emil Killer skrev:
Hmm okay.. Kan godt se hvad i mener, skulle måske bare købe et par Dali 450. Men hvad med forstærker og cd/dvd afspiller? Hvad ville passe bedst til den højttaler? Nogle der har erfaring med hvilke producenter der laver nogle okay, men alligevel ikke så dyre stereo-forstærkere og cd/dvd afspillere? (regner stadig med at købe brugt)

Og tak for rådene mht. højttaler købet..

Du er i en gråzone med grej, billigt grej ja det spiller som det nu gør og man får for det meste hvad man betaler for, tjek ksb på siden og se hvad der findes af grej i den prisklasse du søger og tag ud og lyt på tingene, lån det med hjem i en uge hvis man kan få lov, vær openminded for de fleste mærker, ikk kun hvad der kommer fra hifiklubben, de har aldrig solgt hifi udfra hvad der er bedst men hvad der nemmest kunne smides over disken, de sælger da noget der er fedt, men betragt ikk deres grej som svaret på dine lydbønner altid..

Men du kan jo bare vende tilbage med det du synes om, så kan jeg hjælpe dig lidt på vej med de meninger jeg har om det, andre kommer nok til med deres meninger os..

Men nad sættet du foreslår siger mig altså absolut intet, selvom jeg dog ikk har hørt det overhovedet, men der er jo så mange mærker man kan se på, og vi tænder jo på noget forskelligt..

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Kan godt være jeg spørger lidt dumt nu, men hvad mener du (Imbalance) med at nad sættet ikke siger dig noget? altså om du tænker på udseenet eller hvad? har nemlig fået det indtryk at hvad nad ikke har udenpå, har det indeni.. dvs. ret god lyd.. men kan godt være jeg tager fejl? har nemlig ikke selv hørt nad før..

nogle der selv har erfaringer med NAD forstærkere eller NAD cd/dvd afspillere..?
eller som har erfaringer med andre mærker, som de vil anbefale?

zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 April 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Mit setup består i øjeblikket af dali 850 + NAD.. Jeg er dog ved at sælge skidtet, blot for at prøve noget nyt...

850'eren er klart en af de bedste højttalere til prisen. Kan kun anbefales.

Men ellers, tag ud og lyt - brug dine ører!

Til top Vis zinck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zinck

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 April 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Emil Killer skrev:
Kan godt være jeg spørger lidt dumt nu, men hvad mener du med at nad sættet ikke siger dig noget? altså om du tænker på udseenet eller hvad? har nemlig fået det indtryk at hvad nad ikke har udenpå, har det indeni.. dvs. ret god lyd.. men kan godt være jeg tager fejl? har nemlig ikke selv hørt nad før..

nogle der selv har erfaringer med NAD forstærkere eller NAD cd/dvd afspillere..?

NAD's forstærkere er såmænd udemærket, og du finder af min overbevisning ikke meget i samme prisklasse som spiller lige så godt. Men alle hører ikke ens og synes du skal tage ud og lytte på det. Er ikke meget for at anbefale dig noget jeg ikke har hørt, så kan desværre ikke anbefale dig så meget når det er de prisklasser vi snakker.

Søger du et anlæg som kan spille stille og roligt til hverdag, og godt kan spille en mindre fest op i ny og næ, så tror jeg at NAD/Dali850 kombinationen vil være tilfredsstillende, dog ved jeg ikke med dvd afspilleren, en anden cd kan vel købes efterhånden som der er penge til det.
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Emil Killer skrev:
Kan godt være jeg spørger lidt dumt nu, men hvad mener du med at nad sættet ikke siger dig noget? altså om du tænker på udseenet eller hvad? har nemlig fået det indtryk at hvad nad ikke har udenpå, har det indeni.. dvs. ret god lyd.. men kan godt være jeg tager fejl? har nemlig ikke selv hørt nad før..

Deres lydkvalitet, design er for mig ligegyldig...

Prøv noget forskelligt skriver jeg jo bare, og fald ikk på halen over hvad folk ellers skriver..

Du vælger jo udfra hvad du tror er noget for dig, det er ikk noget du ved og det kan med tiden komme til at koste mange lærepenge, jeg er selv faldet i mange gange, men jeg tar det med et skævt smil og banker mig selv i knolden når jeg har dummet mig..

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

MathiasLarsen jeg tror også jeg vil inverstere i en cd afspiller efter hvad jeg har hørt herinde, og de koster faktisk heller ikke så meget..

Indtil videre hælder jeg mest til:
  - Dali 450 eller Dali 850
  - NAD C320BEE (intg. forstærker) + NAD cd afspiller (evt. model 540, men ved det ikke helt?)

Lyder den sammensætning af højttalere og forstærker fint i jeres ører, eller er der noget jeg bør være opmærksom på?

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 April 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej Emil Killer

Hvis du vil have mest for dine penge, er du nødt til at komme ud til nogle folk og lytte på forskellige mærker.

Hvis du vil have det hele på én gang, er du nødt til at købe en masse skrammel, som du ( måske ) snart ønsker skiftet igen - Og pengene strømmer ud af dine lommer

Mit råd til dig er; at købe de dyreste + bedste højtalere du kan finde nu ( højtalerne er det vigtigste element i et Hifi-anlæg ), og når du så på et senere tidspunkt, har sparet flere penge op; så køb en forstærker, en CD afspiller eller et godt lydkort til PCén. Husk at der også skal købes kabler !

For sådan en nybegynder som dig ville det være godt, at komme på besøg hos mere garvede folk med vellydende anlæg - spørg efter invitationer og du vil få nogle fede oplevelser - og få mere erfaring til at købe dit anlæg ! 

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 April 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:

Mit råd til dig er; at købe de dyreste + bedste højtalere du kan finde nu ( højtalerne er det vigtigste element i et Hifi-anlæg ), og når du så på et senere tidspunkt, har sparet flere penge op; så køb en forstærker, en CD afspiller eller et godt lydkort til PCén. Husk at der også skal købes kabler !

Jeg er altså ikke enig.

Jeg mener, det vigtigste er at købe noget, der passer sammen...!

Det vigtigste element i et anlæg er efter min mening ikke højttalerne. Ej heller forstærker eller cd-afspiller.. Det vigtigste er, at skidtet matcher hinanden

Til top Vis zinck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zinck

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene, det var dejligt at høre meningen fra nogle lidt mere erfarende på hifi-området, inden jeg går ud og bruger mine penge på hifi.. Helt sikkert noget jeg kan bruge til noget, og dejligt med et seriøst forum..

Og jeg vil meget gerne høre fra flere brugere hvis der er nogle som har nogen inputs vdr. mit køb af hifi eller til hvad der er blevet sagt...

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 April 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

zinck skrev:
Kim skrev:

Jeg er altså ikke enig.

Jeg mener, det vigtigste er at købe noget, der passer sammen...!

Det vigtigste element i et anlæg er efter min mening ikke højttalerne. Ej heller forstærker eller cd-afspiller.. Det vigtigste er, at skidtet matcher hinanden

Når du har højtalerne, kan resten købes så det passer til !

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes