Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lun 12AX7’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der kan hjælpe med et forslag til et 12AX7/ECC83 der er blot en anelse lukket i diskanten, altså bidrage til at reducere en svag tendens til sssss lyde. De sidder som driver rør i mine generhvervede Rogue M150'erne.

Hvis nogen skulle have noget liggende (2 stk.) de vil sælge, må de meget gerne sende en PB alternativ sms på 6120 9520.

Mange venlige hilsner

Thomas P

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 April 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej...

Tillykke med dine 150'ere, dem har jeg endnu til gode og høre. De skulle spille musik

Jeg har brugt dette link en del => https://www.tubeworld.com/12ax7.htm

Det passer egentlig meget godt. Har prøvet en del eftehånden, af de ECC83'ere, og jeg bliver ved med at "genkende" lydsignaturen på de enkelte rør. Det er ikke helt ved siden af.

Men for mange ssss lyde, hmmm, det ville jeg nu mere tillægge signalkilde (cd? - hvilken?), eller muligvis kabler. Men hælder nu mest til noget i signalkilden.

Jeg kan dog klart anbefale Mullard, RCA eller Brimar (nok det mest linære af de tre). Ikke Telefunken, lækker lyd men super høj opløsning og krystal klar top. Det skjuler ikke noget, lidt for "hifi" til mig. Men smag og behag er jo forskellig.

Men jeg tror som sagt ikke at rørskifte hjælper dig...(med mindre der ligefrem skulle være noget galt med dem du har i nu?!).

God fornøjelse.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

PS: Du skulle måske lige rette "Emne" til 12AX7, det gavner efterfølgende søgninger

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej Medlem

Tak for linket. Har faktisk købt hos dem tidligere, men åbenbart ikke lige spottet deres vejledning.

Angående årsagen til sssss tendensen, det er ikke et udpræget fænomen, men til stede på visse optagelser jeg kender i forvejen som værende lyse.  Det bemærkelsesværdige er, at det ikke er mine kilder, idet tendensen allerede opstod da jeg fik forstærkerne første gang i slutningen af 2007, og efter diverse forsøg med kabler osv. er jeg 100 på at det må være her årsagen er. Jeg har forøvrigt opdaget at 12AX7'erne ikke er identiske i de to monoblokke, endvidere er både de samt 12AU7'erne unavngivne. Som følge deraf har jeg valgt at de skal skiftes.

Og stavefejlen i overskriften er nu retttet

Go' weekend

Thomas P

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Disse nyproduktionsrør vil også gøre tricket for dig. De spiller lidt afrundet i toppen http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?cPath=58_41&pro ducts_id=238
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej Tweaker

Tak for forslaget, har bestilt et par så nu må vi se.

Thomas P

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:

Hej

Er der nogen der kan hjælpe med et forslag til et 12AX7/ECC83 der er blot en anelse lukket i diskanten, altså bidrage til at reducere en svag tendens til sssss lyde. De sidder som driver rør i mine generhvervede Rogue M150'erne.

Hvis nogen skulle have noget liggende (2 stk.) de vil sælge, må de meget gerne sende en PB alternativ sms på 6120 9520.

Mange venlige hilsner

Thomas P

Hej Thomas

Du må have byttet om på et eller andet med det 12AX7, du skriver at det bruges som driver rør, det kan jeg ikke forstå, da det slet ikke kan levere det spændnings-sving som et par KT88 behøver for fuld udstyring, det må være ingangsrør eller fasesplitter.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej Torben

Jeg var åbenbart lidt træt igår da jeg skrev det, stavefejl med mere, og 12AX7'eren er ganske som du skriver indgangsrøret i dem. Sorry.

Thomas P

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:

Hej Tweaker

Tak for forslaget, har bestilt et par så nu må vi se.

Thomas P

Så håber jeg da de gør tricket for dig. Btw, de kan være en anelse hårde i starten, men det forsvinder efter lidt tilspilning.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter Mullard old shield logo; lidt fremhævet øvre bas, og så et SVAGT fald rent frekvensmæssigt mod diskanten, en lille dB eller sårn!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hva' mener i til denne melding fra Pyndt, ikke at de skal hænges ud, blot hvorvidt jeg kan bruge dem. Hvis de blot er rebranded er det jo ok, hvis ikke - noget rod.

Goddag Thomas
Takker for din ordre som vi har afsendt d d !
Bemærk venligst at vi desværre havde udsolgt af ECC83 JJ hvorfor vi har tillad os at sende dig JJ rør med TAD navnet på til samme pris - håber OK!

mvh
Thomas P

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 April 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

For øvrigt skal du nok ikke forvente dig det store forskel ved at skifte de 2 ecc83 ud, de er så vidt jeg husker kun fasesplitter.
Dem der er vigtig for lyden er driverne ecc82 (de 4 stk.), og her vil jeg give F.Christians ret Mullard hvis du vil ha' lækker lyd. Men de koster.
En anden ting, du siger der ikke er skrifte på nogle af rørene? Det er højest sandsynlig fordi du har fået et sæt M150 med rør-upgrade fra fabrikken. Det betyder, at de har isat NOS (formodentlig) oftest fra europa/tyskland. Netop for at undgå at bruge Sovtek/EH i dem.
Så inden du begynder at knalde Sovtek (eller lign.) i igen - synes jeg lige du skulle vide det.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Jeg ville gå efter Mullard old shield logo; lidt fremhævet øvre bas, og så et SVAGT fald rent frekvensmæssigt mod diskanten, en lille dB eller sårn!

Bortset fra at sådan et makkerpar sikkert koster spidsen af en jetjager, kan du ikke hjælpe med et link til netop dette rør ? Jeg er ikke nok inde i hele historikken omkring gamle rør til at kunne identificere "Mullard old shield logo" med 100% sikkerhed.

Mvh

Thomas P

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:

Hva' mener i til denne melding fra Pyndt, ikke at de skal hænges ud, blot hvorvidt jeg kan bruge dem. Hvis de blot er rebranded er det jo ok, hvis ikke - noget rod.

Goddag Thomas
Takker for din ordre som vi har afsendt d d !
Bemærk venligst at vi desværre havde udsolgt af ECC83 JJ hvorfor vi har tillad os at sende dig JJ rør med TAD navnet på til samme pris - håber OK!

mvh
Thomas P

Tjaae, jeg ville da nok blive både skuffet og lidt glad, for så får man da noget

Men det er vel lidt frækt af dem, i stedet ville jeg have sendt dig mailen inden, og spurgt om du var interesseret...

Det er da ok at prøve noget forskelligt, specielt når prisen er så lav, men jeg synes dine Rouge 150 fortjener bedre...

Indgangsrør er langt de mest betydende for lyden, og jeg ville derfor købe noget saftigere

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

For øvrigt skal du nok ikke forvente dig det store forskel ved at skifte de 2 ecc83 ud, de er så vidt jeg husker kun fasesplitter.
Dem der er vigtig for lyden er driverne ecc82 (de 4 stk.), og her vil jeg give F.Christians ret Mullard hvis du vil ha' lækker lyd. Men de koster.
En anden ting, du siger der ikke er skrifte på nogle af rørene? Det er højest sandsynlig fordi du har fået et sæt M150 med rør-upgrade fra fabrikken. Det betyder, at de har isat NOS (formodentlig) oftest fra europa/tyskland. Netop for at undgå at bruge Sovtek/EH i dem.
Så inden du begynder at knalde Sovtek (eller lign.) i igen - synes jeg lige du skulle vide det.

Mvh.

Jeg synes da at Thomas P skriver at ECC83'erne er indgangsrør

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk et godt tilbud fra Pyndt, da TAD/JJ faktisk er dyrere, fordi de er bedre selekteret. Ellers samme rør.

Mullard vil sikkert være lidt bedre, men _meget_ dyrere. Dit valg. TAD røret er ikke helt tosset, og spiller på den måde du ønsker.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Det er ikke min erfaring - men jeg kan da tage fejl.
Men én ting er sikkert 12au7 (ecc82) er drivere til KT88/6550

Mvh.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Medlem skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Mvh.

Ja, 12AU7 er driverrør, men 12AX7 er indgangsrør. Tjekkede det lige i manualen på RA's web.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

ecc83 plejer altid at sidde som indgangsrør, ergo må driver og fasesplitter være ecc82, eller er der noget jeg har misforstået ?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Milu skrev:
Medlem skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Mvh.

Ja, 12AU7 er driverrør, men 12AX7 er indgangsrør. Tjekkede det lige i manualen på RA's web.

"Input tube" kan også dække over fasesplitter.

Mvh.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum