| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min JJ 828 (integreret rør-) forstærker har på det seneste haft problemer med det ene af potmetrene til bias adjustment, så den skal sikkert serviceres. Men hvem har vi her i landet der er gode til sådan noget? Jeg kommer regelmæssigt i Aalborg og Københavnsområdet, men bor i Sønderjylland.
JJ 828 har 8 KT88 rør, 4 til hver kanal. Bias indstilles vha. nogle røde dioder og tilhørende skruer - der skrues op til dioden lyser, og alle 8 dioder til at lyse lige stærkt.
For det næstbagerste rør gør jeg dette som jeg plejer, men så kan jeg se at pladen inde i røret bliver meget varm, faktisk rødglødende. Jeg er så nødt til at skrue tilbage til et sted hvor røret lyser nogenlunde lige så stærkt som de andre, men helt præcist er det ikke idet lydbilledet så hænger en smule til venstre, og lysdioden lyser slet ikke.
Med min meget begrænsede forstand kunne det se ud til at der er noget galt med lysdioden. Det vil jeg meget gerne have fikset, og så kan forstærkeren måske også lige få et check-up. Men hvor i det ganske danske land skal det foregå?
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ham ikk', men ham her ku' måske bruges, selvom det ikk' er fra HIFI-grej, han har sit udkomme (og så bor han jo ikk' helt vildt langt fra dig):
http://www.keylight.dk/reperation.htm
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 18 Maj 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
Jeg kender ham ikk', men ham her ku' måske bruges, selvom det ikk' er fra HIFI-grej, han har sit udkomme (og så bor han jo ikk' helt vildt langt fra dig):
http://www.keylight.dk/reperation.htm |
|
|
Jeg kender heller ikke fyren, men musikergrej forretninger har tit temmelig meget erfaring med rørgrej, da mange guitarister jo spiller med rørgrej. Sådan en guitaramp skal være lavet ordentligt, da det jo er et arbejdsredskab, som der bliver smidt rundt med langt mere hårdhændet end hifi grej. Så alt andet lige, ville jeg til din type problem, nok vælge en musiker tekniker fremfor en der kun laver hifi. Men alt andet lige menes jo at der kan være gode og dårlige teknikere i begge lejre.
|
| Til top |
|
| |
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 18 Maj 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim.
Der er en meget sympatisk fyr der bor i nærheden af horsens der " huserer " i dette forum under navnet TUBE MANIA. Jeg er sikker på han har kompetancen. Du kunne jo prøve at sende ham en PM og foreligge ham dit problem.
TUBE MANIA. Håber det er ok at jeg anbefaler dig.
Venligst Jens
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 18 Maj 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !.........
Det allervigtigste her er, at finde sig en dygtig, reel og ærlig tekniker - og ja, så gør det jo heller ikke noget, at det er en der kan udføre det pågældende arbejde indenfor en overskuelig tidshorisont !........
Og ja; der findes utroligt mange brådne kar indenfor den branche !......... 
Min værste oplevelse i den retning: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51593&P N=0&TPN=1
(vilkålig rækkefølge)
Finder du "manden" der har det der skal til, hører vi da meget gerne om det i dette fora 
En sådan fortjener al den vind i sejlene han kan få !..........  __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har over telefonen snakket med en person fra landsdelen der har tilbudt at kigge på den, nærmere på selve justeringen. Han mener det er muligt at indbygge en mulighed for at justere via et multimeter, dvs. der skal laves nogle kontaktpunkter til rørene. Han har haft med rørforstærkere at gøre i mange år.
Jeg tror faktisk at jeg vil forfølge denne mulighed snarest muligt - han ved det bare ikke endnu Det skal jeg have ringet til ham om, og han mener at ca. en uges tid skulle kunne gøre det, og kronerne antager ikke noget vild størrelse.
Og jeg skriver ikke hans navn fordi han har kontaktet mig via PB og fordi han så vidt jeg kan se ikke har lavet indlæg herinde, så måske han helst vil være anonym.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja... Bortset fra at jeg måske har fundet "løsningen"... Tak for alle input, dem holder jeg lige i baghånden. Ham i Horsens var bestemt også en forholdsvis nem mulighed, da jeg det næste stykke tid kommer til at "køre forbi" på jævnlig basis.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 18 Maj 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Send mig en PM så har jeg manden der kan lave det.
En jeg bruger til alt mit og han er nok en af de bedste og prisen er lav.
|
| Til top |
|
| |
tgroendahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til min Audio Note Meishu rørforstærker har jeg igennem de sidste 8 år brugt Willy Jensen i København. Han er virkelig dygtig til rørforstærkere, og jeg kan varmt anbefale ham.
Du kan finde ham her: http://www.sitecenter.dk/willyjensenaudio
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg truffet en aftale om at få forstærkeren efterset og forhåbentlig også repareret. Det er meningen at der laves en eller anden form for udtag hvor jeg via et multimeter kan indstille bias noget mere præcist end blot via lysdioder.
Det bliver spændende at se om det løser problemet, eller der er mere... Som det er nu lader det til at hver gang jeg tænder forstærkeren (fra standby) er justeringen på det ene rør "røget", dvs. skruet op så jeg må skrue ned igen, så der lader til at være noget galt, men det afskrækkede ikke ham der skal kigge på den, så det tyder godt.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
Så har jeg truffet en aftale om at få forstærkeren efterset og forhåbentlig også repareret. Det er meningen at der laves en eller anden form for udtag hvor jeg via et multimeter kan indstille bias noget mere præcist end blot via lysdioder.
Det bliver spændende at se om det løser problemet, eller der er mere... Som det er nu lader det til at hver gang jeg tænder forstærkeren (fra standby) er justeringen på det ene rør "røget", dvs. skruet op så jeg må skrue ned igen, så der lader til at være noget galt, men det afskrækkede ikke ham der skal kigge på den, så det tyder godt.
|
|
|
Skulle det gå helt galt, så kigger jeg gerne på den, har mange års erfaring med rør.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Maj 2008 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
| Skulle det gå helt galt, så kigger jeg gerne på den, har mange års erfaring med rør. |
|
|
Tak for buddet - det holder jeg in mente.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 22 Maj 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
Min JJ 828 (integreret rør-) forstærker har på det seneste haft problemer med det ene af potmetrene til bias adjustment, så den skal sikkert serviceres. Men hvem har vi her i landet der er gode til sådan noget? Jeg kommer regelmæssigt i Aalborg og Københavnsområdet, men bor i Sønderjylland.
JJ 828 har 8 KT88 rør, 4 til hver kanal. Bias indstilles vha. nogle røde dioder og tilhørende skruer - der skrues op til dioden lyser, og alle 8 dioder til at lyse lige stærkt.
For det næstbagerste rør gør jeg dette som jeg plejer, men så kan jeg se at pladen inde i røret bliver meget varm, faktisk rødglødende. Jeg er så nødt til at skrue tilbage til et sted hvor røret lyser nogenlunde lige så stærkt som de andre, men helt præcist er det ikke idet lydbilledet så hænger en smule til venstre, og lysdioden lyser slet ikke.
Med min meget begrænsede forstand kunne det se ud til at der er noget galt med lysdioden. Det vil jeg meget gerne have fikset, og så kan forstærkeren måske også lige få et check-up. Men hvor i det ganske danske land skal det foregå?
|
|
|
Et godt råd ville være at vælge et autoriseret væksted fremfor en privat mand, hvis noget går galt ala. Schmidt audio's skræk historie har man nogen og komme efter. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Maj 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
| Et godt råd ville være at vælge et autoriseret væksted fremfor en privat mand, hvis noget går galt ala. Schmidt audio's skræk historie har man nogen og komme efter. |
|
|
Jeg tager chancen 
De par gange jeg har snakket med ham har været vældigt fornuftige (det har vi hørt før hvor det er gået galt), men jeg har også fået en "anbefaling" fra en forhandler jeg stoler på, om at manden har styr på hvad han laver.
Skulle det gå helt galt må forstærkeren jo så bare udskiftes, hvilket egentlig også er planlagt indenfor det næste års tid.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 22 Maj 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Kim Petersen skrev:
|
|
|
|
Et godt råd ville være at vælge et autoriseret væksted fremfor en privat mand, hvis noget går galt ala. Schmidt audio's skræk historie har man nogen og komme efter.
|
|
|
Autoriseret værksted hvor skulle det lige være i dk.
Jeg har set meget ARC lavet på et af de kendte stede og tak for kaffe siger jeg bare.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 22 Maj 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ham der Jensen anbefalder er en dugtig kredsløbsmand og med stor interesse indenfor rør. Og så er han væsentlig mere uddannet indenfor området end man kommer til at se på et "autoriseret værksted" Der skulle ikke være stor chance at tage der.
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Maj 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristjan skrev:
Ham der Jensen anbefalder er en dugtig kredsløbsmand og med stor interesse indenfor rør.
Og så er han væsentlig mere uddannet indenfor området end man kommer til at se på et "autoriseret værksted"
Der skulle ikke være stor chance at tage der. |
|
|
Det var også min tanke - hvis Jensen ikke umiddelbart har noget at brokke sig over manden, så kan det ikke være helt "tovligt" 
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 22 Maj 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undrer mig lidt, at Steen Thorhauge ikke er nævnt før nu  __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Undrer mig lidt, at Steen Thorhauge ikke er nævnt før nu  |
|
|
Det ville ikke være nogen helt dum person at betro sin rørforstærker, og jeg havde da også tænkt på ham, men han ligger et pænt stykke væk, forstået som at når man hopper af motorvejen er der et pænt stykke endnu. Af rent logistiske grunde har jeg valgt ham fra på forhånd 
|
| Til top |
|
| |