| Forfatter |
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gutter
Jeg har et problem med min forstærker Marantz SR4300. Den har gennem noget tid gået i safe-mode, når der blev skruet for højt op. Jeg troede det skyldtes venstre højttaler, men efterhånden er jeg usikker på, hvad der egentlig er galt.
Jeg prøvede for lidt siden at tilslutte en gammel Mitsubishi pladespiller. Den spillede kun meget, meget lavt i den ene højttaler, så jeg tænkte, at den måske var defekt. Jeg har gennem noget tid ikke haft analoge kilder til, så jeg prøvede at tilslutte en ældre Sony CD afspiller med analog. Det samme skete. Der kommer kun meget svag lyd ud af højre højttaler. Sony CD afspilleren virker fint med digital tilslutning.
Fejlene består således i: - Analoge kilder spiller kun meget lavt i højre HT - Forstærkeren slår fra, når der spilles over -16 (ikke konsekvent, men når lyden er høj) - Venstre højttaler får også en Harman Kardon til at slå i safe-mode
Kan disse ting have noget med hinanden at gøre? Kan forstærkerens fejl med volumen have noget med et analogt kredsløb at gøre? Kan dette have ødelagt den ene højttaler?
Det er en forvirrende, og ganske irriterende situation. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at have nogle andre HT på Marantz'en?
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
| Har du prøvet at have nogle andre HT på Marantz'en? |
|
|
Eller bare bytte om på ledningerne til højre/venstre, folger problemet med er det marentzen der er syg. Men tror nu nok det er den, for du siger at der ikke er problemer ved digitale signaler, check evt. alle kabler for brud-knæk og kortslutninger. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er 99.8% sikker på det er ingangs ic´en der sidder i den. Det er et mindre indgreb. Har du haft en pc tilsluttet på noget tidspunkt der ikke var jordet?
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
|
- Venstre højttaler får også en Harman Kardon til at slå i safe-mode
|
|
|
Det forvirre lidt at du skriver venstre, er du sikker på at det ikke er højre.
Det er muligt at det er en indgangs forstærker der er syg, men som jeg har forstået det er det alle analoge indgange der er syge??
og igen hvis det er tilfældet så skulle problemet ikke være der med den H/K
Der kan selvfølgelig være flere fejl i systemet. både højttalere og marentzen. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 Maj 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29 skrev:
|
Det er muligt at det er en indgangs forstærker der er syg, men som jeg har forstået det er det alle analoge indgange der er syge??
|
|
|
Den omtalte IC i indgangen er ikke en forstærker men en elektronisk funktionsomskifter. Signalet fra de analoge indgange føres til forskellige ben på IC´en og tages derefter ud på et andet ben. Hvis IC´en er defekt kan det altså godt gå ud over alle indgangene.
Finn29 skrev:
|
og igen hvis det er tilfældet så skulle problemet ikke være der med den H/K
Der kan selvfølgelig være flere fejl i systemet. både højttalere og marentzen.
|
|
|
Ja, desværre. Årsagen til at IC´en ryger er som nævnt ved sammenkobling med en pc, eller hvis man tilslutter andre apparater uden at slukke alle apparater først. Det kan medføre DC-fejl eller voldsomme mislyde, som kan have ødelagt en højttaler.
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar.
Ja, jeg har prøvet at tilslutte to Mission højttalere. De slår ikke fra ved høj lydsstyrke, men de analoge indgange på forstærkeren virker stadig ikke. Kablerne er ligeledes skiftet ud og tjekket. Jeg har dog bemærket, at nogle - lidt dyrere kabler - får forstærkeren til at gå i safe-mode ved lavere lydstyrke.
Citér:
| Det forvirre lidt at du skriver venstre, er du sikker på at det ikke er højre |
|
|
Der skulle have stået venstre i første linje. Det er rettet nu. Så det er altså den venstre højttaler der får forstærkeren til at slå fra. Den højre virker.
Citér:
| Har du haft en pc tilsluttet på noget tidspunkt der ikke var jordet? |
|
|
Yes, det har jeg. Endda i et ret betragteligt omfang, og der har også været strømsvigt op til flere gange. De har aldrig været foresaget af lynnedslag eller lignende, men blot som følge af DONG strømsvigt. Den har dog altid været tilsluttet med et digitalt, koaksial kabel.
Citér:
| Det er muligt at det er en indgangs forstærker der er syg, men som jeg har forstået det er det alle analoge indgange der er syge?? |
|
|
Ja, alle analoge indgange driller. Jeg har prøvet med forskellige kabler og forskellige apparater, og resultatet er det samme. Kun højre højttaler får lyd igennem - og den er meget, meget svag. Ved pladespilleren kan jeg næsten høre diamantshovedets afspilning på skiven højere end højttaleren.
Citér:
Der kan selvfølgelig være flere fejl i systemet. både højttalere og marentzen. |
|
|
Ja det frygter jeg også. Det lader til at det er både forstærker og venstre højttaler der driller i dette setup.
Stanley: Du vil altså vurdere det til at være en fejl på IC'en? Kan denne i givet fald udskiftes og hvad vil det koste på denne Marantz forstærker? __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
|
Stanley: Du vil altså vurdere det til at være en fejl på IC'en? Kan denne i givet fald udskiftes og hvad vil det koste på denne Marantz forstærker?
|
|
|
Ja, den kan sagtens udskiftes på et radioværksted. Priser på den slags kan jo variere meget, så det bliver et meget løst gæt på 700,-kr til 1000,-kr.
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit bud, Stanley.
Det eneste jeg undrer mig over lige nu, er hvorvidt det er forstærkeren der har gjort skade på højttaleren eller højttaleren der har beskadiget forstærken. Hvis jeg reparerer forstærkeren, vil den så kunne tage skade af at spille på den nuværende højttaler, som lige nu får min forstærker til at gå i safe-mode? __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
|
Det eneste jeg undrer mig over lige nu, er hvorvidt det er forstærkeren der har gjort skade på højttaleren eller højttaleren der har beskadiget forstærken.
|
|
|
Da det er indgangsdelen i forstærkeren der er defekt, kan man sige helt sikkert at det ikke er højttaleren der har ødelagt forstærkeren. Derimod kan det godt være forstærkeren der har ødelagt højttaleren i forbindelse med IC´en er brændt af.
Rasmus Larsen skrev:
Hvis jeg reparerer forstærkeren, vil den så kunne tage skade af at spille på den nuværende højttaler, som lige nu får min forstærker til at gå i safe-mode?
|
|
|
En defekt højttaler kan ødelægge udgangen i forstærkeren. Sikringskredsløbet er der for at undgå at det sker og det har jo virket hidtil. Hvis uheldet er ude, kan det dog gå galt alligevel.
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender du en der(på forsvarlig vis) kan håndtere en loddekolbe? - Så få ham til at kigge delefiltrene i dine højttalere (dem med den venstre) efter... Det kunne være defekte kondensatorer i disse der får amp'en til at gå i protecet-mode! Og det med de dyrere kabler kan provokere fejlen frem før dine normale. Det kan sagtens lade sig gøre, hvis de har en lavere modstand.
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |