| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Min rørforstærker har ingen pre-out. Men jeg kunne evt. tænke mig at lege med en sub. Så er den eneste mulighed naturligvis via højttaler udgangene - højttaler kabel direkte til subben, jeg vil ikke sløjfe højttalerne igennem subwooferen. Nu er spørgsmålet så hvad forstærkeren "ser". De er jo ret sarte sådanne rørforstærkere, mht. til belastning. Nogen der har et bud?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle tilslutte en sub til en rørforstærker, ville jeg da gerne slippe udenom udgangstrafoen (går ud fra du ikke bruger en OTL). Så hvad med at lave en pre out på din forstærker? Hvilken forstærker er det?
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej - det er udelukket.
Men tak for buddet!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken rørbamse er det ?
En ' almindelig ' rørforstærker har ikke power nok til at trække en sub, men du kan trække en effekt forstærker med højttalersignalet hvis du skyder en passende modstand ind mellem rørforstærker og effektforstærkeren ( 8000 ohm ??) til sub'ben. Hvis du kun har tænkt dig at bruge en sub må du så nøjes med bassen fra den ene kanal.
Det kan være en ok legeløsning men ikke noget jeg gad bruge alt for meget tid på.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej nej nej det er selvfølgelig heller ikke sådan en løsning jeg søger. Det er en aktiv sub Velodyne DD10/12 med ht. indgang.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min fejl, kan godt forstå hvad du mener nu ;-)
En aktiv sub der drives af et højttalersignal har en meget stor modstand ( Sub'en i et sæt af de aktive Logan'er er vist nok 8000 ohm ) så det vil ikke betyde noget nævneværdigt for din rørbamse.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
|
Min fejl, kan godt forstå hvad du mener nu ;-)
En aktiv sub der drives af et højttalersignal har en meget stor modstand ( Sub'en i et sæt af de aktive Logan'er er vist nok 8000 ohm ) så det vil ikke betyde noget nævneværdigt for din rørbamse.
|
|
|
Det var lige det jeg var efter! Mener også at have hørt/læst at det forholder sig sådan, altså en stor modstand i subbens ht. indgang, der bare får signalet men ikke påvirker forstærkeren.
Men om det forholder sig sådan med en rørforstærker, det er det store spørgsmål.
Hvad sker der med en rørforstærker der ser, f.eks. 8000 ohm?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
| Hvad sker der med en rørforstærker der ser, f.eks. 8000 ohm? |
|
|
Det går ikke nødvendigvis godt - mange rørforstærkere kan ikke tåle at køre uden belastning. Men 8000 ohm fra sub'en i parallel med dine normale 8 ohms højttalere er ikke noget problem. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |