Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp. RIAA & mere hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Ok, har nu fået pladespiller  og div tilbehør hjem. Har lige monteret pickup, er første gangs pladespiller bruger skal siges, og der er noget der ikke er som det skal være. Er som om at meget af lyden kommer fra den ene Højttaler, bas og vokal og det hele, hvor imod at i den anden kanal lyder det "Forvrænget", ikke noget bas. Er svært at forklare, men er der nogen af jer eksperter der lige har en fornemmelse af hvad problemet er og hvordan det løses? Syntes jeg har indstillet nåletryk og antiskating som beskrevet fra Rega, Vertical allingment burde også passe i forhold til det skema der følger med. Har også dobbelt tjekket at ledningerne er forbundet til de rigtige farver. Hvis regaen er indstillet så den fra fabrikken passer til regas egne pickupper, kan det så hænge sammen med det når jeg nu har monteret en ortofon tango? Kan godt være det er et dumt spørgsmål men man skal jo spørge når man er ny i vinyl faget

Jeg har brug for et godt råd fra alle jer pladespiller entutiaster, hvilken RIAA vil i anbefale til en Planar 3 med en Ortofon Tango MC pickup? Vil ikke op i det vilde, vil en Nad pp2 være ok? Eller er Cambridge 640p bedre? Eller noget 3 i ca. samme pris klasse, 600-1200 kr.

På forhånd tak for hjælpen til den vigtige beslutning.

Til top Vis Benjaminx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjaminx

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Cambridge var fin da jeg havde den, regaen er sikkert også OK, om den er lige så god må komme an på en lytter.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Benjaminx skrev:

Jeg har brug for et godt råd fra alle jer pladespiller entutiaster, hvilken RIAA vil i anbefale til en Planar 3 med en Ortofon Tango MC pickup? Vil ikke op i det vilde, vil en Nad pp2 være ok? Eller er Cambridge 640p bedre? Eller noget 3 i ca. samme pris klasse, 600-1200 kr.

På forhånd tak for hjælpen til den vigtige beslutning.

Hej B.

Jeg har hørt, at en Parasound Xphono skulle være ganske hæderlig. Parasound plejer at være helt OK! Den koster 150$ i USA og ca. kr. 1.800 herhjemme. 

Alternativt kan jeg anbefale en brugt Acurus P10, hvis du kan finde én. En helt overset RIAA!

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Både Vincent  http://www.vincent-hifi.dk/index.php?page=shop.product_detai ls&flypage=shop.flypage&product_id=35&category_i d=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Item id=1 og Project http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=32&pr oduct_number=4732011 og Dynavox  http://www.dynavox.dk/index.php?page=shop.product_details&am p;flypage=flypage.tpl&product_id=25&category_id=5&am p;option=com_virtuemart&Itemid=37 laver  RIAA forstærkere til omkring en tusse og lidt over, og de er begge rigtig gode til pengene. Den dyre lidt bedre end den billige, og Dynavox'en spille langt bedre end de to andre.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har på fornemmeren at Cambridge 640P er et rigtigt fint køb til de 900,- dask den koster.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg har på fornemmeren at Cambridge 640P er et rigtigt fint køb til de 900,- dask den koster.

Jeg har lyttet til MM udgaven og jeg var ikke vildt imponeret.....et andet bud er også en Clearaudio Nano til ca. 1200. Jeg er ved at anmelde en lige i øjeblikket.

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Clearaudio! De er bare gode. Måske man skulle kigge på en Smartphono!

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forstå at 540P IKKE er = 640P's MM-del.

Jeg har dog ikke lyttet til nogen af dem.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg kan forstå at 540P IKKE er = 640P's MM-del.

Jeg har dog ikke lyttet til nogen af dem.

Ok.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Et fornuftigt brugtkøb kunne måske være den her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=85061
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hmm, tak for alle jeres gode råd, havde godt nok håber der havde været mere "enighed" blandt jer om hvad der var bedste køb i klassen, havde gjordt det noget lettere, he he.  Tror jeg skal ud og lytte forskel på nogle af de forskellige bud

Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Ok, har nu fået pladespiller  og div tilbehør hjem. Har lige monteret pickup, er første gangs pladespiller bruger skal siges, og der er noget der ikke er som det skal være. Er som om at meget af lyden kommer fra den ene Højttaler, bas og vokal og det hele, hvor imod at i den anden kanal lyder det "Forvrænget", ikke noget bas. Er svært at forklare, men er der nogen af jer eksperter der lige har en fornemmelse af hvad problemet er og hvordan det løses? Syntes jeg har indstillet nåletryk og antiskating som beskrevet fra Rega, Vertival allingment burde også passe i forhold til det skema der følger med. Har også dobbelt tjekket at ledningerne er forbundet til de rigtige farver. Hvis regaen er indstillet så den fra fabrikken passer til regas egne pickupper, kan det så hænge sammen med det når jeg nu har monteret en ortofon tango? Kan godt være det er et dumt spørgsmål men man skal jo spørge når man er ny i vinyl faget

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale Bellari rør-RIAA:

http://www.needledoctor.com/Bellari-VP129-Tube-Phono-Preamp

En meget kompetent konstruksjon med ECC83 i inngangen, deretter passivt RIAA-filter og så en velkjent moderne studio-type IC til forsterkning og utgangsbuffer. Den finnes også å kjøpe på eBay. Selv har jeg faktisk 2 stk. av denne.

Tester i Stereophile og TAS sier den er like god som de dyre high-end RIAA'er som koster 10x mer. Må kjøpes direkte fra USA - koster rundt 1500 kr + europeisk 12V AC-adapter noen hundrelapper, f.eks. disse fra Elfa:

ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa
56-384-32   Typ 8810   1600 mA    Skyddstransformator Mascot
56-298-29   Typ PFS20S   1700 mA    Skyddstransformator Tufvassons

Til sistnevnte må kabel ut bestilles separat, f.eks. denne:
56-282-92    Kablage med DC-propp

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Har du stadig problemer med kanalerne?

Har du check'et at PP2'en er korrekt indstillet for begge kanaler? Jeg kan ikke lige huske hvordan den er opbygget, men som regel skal man huske begge kanaler.

Ellers lyder skratten som om der er problemer med monteringen. At du anvender en Ortofon pickup i stedet for Rega har ingen betydning. Er nålefanen helt lige i de to målepunkter på skabelonen, samtidig med at nålen passer perfekt ned i midten af krydspunktet? Husk at skabelonen flyttes lidt på pladetallerknen når du skal måle pickup'en ind - det er ikke nok at du indstiller efter kun det ene målepunkt, med mindre du inden da har justeret overhang, dvs. nålens afstand til armens centerpunkt - mit bud er at det har du ikke.

Det kan måske også være antiskating, men sådan som du beskriver det skal den da være helt ude af tur. Du kan eventuelt teste ved at lade armliften være oppe, og så lade armen falde lidt - her skal armen søge let udefter, da antiskating kompenserer for at armen trækkes let indad ved afspilning.

Hvis ikke du er tryg ved det er det måske bedst at overlade det til en forhandler, eller håbe at en venlig sjæl her fra site't har mulighed for at kigge forbi og hjælpe til.

Forsøg eventuelt at finde et site på nettet der beskriver justeringen, eller køb eventuelt Michael Fremer's DVD - både underholdende og lærerig for den uøvede

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes