Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mindre diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg arbejder på at få lydbilledet i mit anlæg gjort mindre diskant. HT: Dali 850, NAD 319 receiver, Denon DCD 920 Cd afspiller. Jeg overvejer fx, via biamp, at lade en Harman Kardon, Citation 24 effektforstærker trække de øverste dele og NAD 'en til bassen. Vil det ændre noget? Kan man forestille sig, at det er forforstærkerdelen i NAD 'en, der skaber den diskante lyd, og at det derfor vil være det samme, hvis jeg biamp' er?

MVH

Skyan
Til top Vis Skyan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyan

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Mit gæt er at du kan høre den stikkende diskant, som er en følge af den enhed, der blev brugt i 350/450/850. Det er den med metalgitteret foran membranen, og så en lille, gennemsigtig plastskive klæbet fast på midten inden i gitteret. Det er et kendt problem, at denne enhed kan blive endog særdeles irriterende at lytte på, især hvis anlægget også har lidt spidse tendenser. Jeg kan se flere veje til at bedre problemet:

1: hvis du har bart gulv og i øvrigt minimal brug af stoffer, gardiner og polstrede møbler, så vil dit rum forstærke dit problem. Prøv at lægge tæpper midt mellem lyttepositionen og højttalerne, så du får fjernet den første gulv-reflektion. Du kan også prøve at vinkle højttalerne indad, så de ikke aktiverer reflektioner fra vægge og vinduer så meget. Eventuelt vinkle dem så meget at deres på-aksen signaler krydser hinanden foran dit hoved.

2: Dæmp selve diskanten. Du kan på nettet (eller i en af højttalerselvbyg-butikkerne) finde den kombination af serie- og parallelmodstand, som du skal sætte på enheden for at dæmpe den med f.eks. 3dB. Du skal lige finde ud af enhedens impedans, men mon ikke det står bag på den? Men husk at det formentlig er et resonans-problem, du kan høre, og resonanser fjerner du naturligvis ikke med en dæmpning

3: Hurtigste måde: lad et stykke toiletpapir hænge ned foran diskanten. Bare hiv et par blade af og sæt dem i klemme med et eller andet oven på højttaleren. Prøv med et, to eller tre lag. Det lyder sindssygt, men jeg har faktisk oplevet gode resultater med denne metode på hidsige diskanter. Til gengæld er det herregrimt!

4: Jeg tror desværre at din kombination af forstærker og cd-spille er decideret uheldig sammen med disse højttalere. Som jeg kender din 319 (som vel er en integreret forstærker, ikke en receiver?) og din 920, er ingen af dem særlig milde, blide, venlige eller hvad du vil kalde det. Tværtimod. Jeg ville forsøge med kendte, mildt lydende apparater. Eventuelt noget med rør i. Pas dog på rør-effekttrin, for de skal nok være ret kraftige for at kunne håndtere højttalerne. Men en rør-forforstærker med transistor-effekttrin, eller en hybrid intregreret forstærker med rør i linjedelen. Også cd-spillere kan fås med rør i forstærkerdelen. Jeg kan kun lige komme på Vincent, som leverer sådan nogen apparater, og de er vist ikke så billige. Måske noget engelsk grej, som tit lyder venligere end så meget andet. Sugden, Arcam, Cambridge? Måske kan du snakke med venner, som du kan overtale til at tage deres grej med hen til dig, eller låne forskelligt i en venligsindet butik?

5: Skift højttalerne ud til nogen, du kan lide. Hvis du ellers er tilfreds med lyden fra 850, kan du forsøge med at par af de gamle Dali 18mkII, som på mange måder er en bedre højttaler. Men så skal du have en væsentligt bedre og kraftigere forstærker. Se evt. tråden om Dali 18 på hifi og musik sitet.

6: Skift kabler. Jeg tror så ikke helt på at du kan rette op på dit problem med kabler, fordi jeg vil mene at det er for alvorligt til at den slags kan klare det. Men det er ret let at gøre, og måske er det nok. Du skal naturligvis finde venlige kabler, ikke lyse og kliniske. Lån og returret er vejen frem.

God vind med lyden.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:

1: hvis du har bart gulv og i øvrigt minimal brug af stoffer, gardiner og polstrede møbler, så vil dit rum forstærke...osv.

Hehe...det kan man da kalde en tvetydig formulering. Undskyld tilbage til emnet.

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

Problemet kan også skyldes forkert vikling, i forhold til lytte positionen. Prøv at lade fronten pege 90 grader, ud fra bagvægen.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
klogesen skrev:

1: hvis du har bart gulv og i øvrigt minimal brug af stoffer, gardiner og polstrede møbler, så vil dit rum forstærke...osv.

Hehe...det kan man da kalde en tvetydig formulering. Undskyld tilbage til emnet.

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan rummet være hovedproblemet. Men den CD spille, tror jeg er det største problem. Højttalerkablerne du bruger, kan også medvirke en del. Hvad bruger du?

Men jeg ville som det første sige, at du skulle skifte CD spillen ud. Masser af folk lever fint med Dali 850, uden den lyder hård og "diskantet" Så er du generelt glad for den højttaler (drop det med modstande og andet indgreb i selve højttalere) så kig på resten af dit anlæg.

Bi-amping med den HK, ville jeg nok heller ikke rode med.

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Tak for gode indlæg.

Har dæmpet rummet med et tæppe og billeder. Det hjalp. har også biamp med den HK, jeg talte om. Det har gjort en verden til forskel! Faktisk meget tilfredsstillende resultat. Nad trækker bassen med stor sikkerhed og HK sørger for en utrolig veldefineret diskant. Mellemtonerne træder faktisk mere frem nu, da top og bund er mere defineret. Det lyder godt. Nu er fokus på min gamle cd afspiller: Den er fra 1992 og der er vist sket en del siden...hvis jeg skal købe en brugt, god afspiller, der passer godt til mit anlæg, hvad tænker I vil være godt? Er det dumt at købe en brugt?

Tak

MVH

Skyan

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Til "klogesen":

Superflot svar du gav længere oppe i tråden. Sådan skal dét gøres! 

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej Niels L og "klogesen"

Enig!

MVH

Skyan.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 01 August 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Mange tak til Nilau og Skyan. Det glæder mig at du kunne få så godt et resultat med dæmpning og bi-amping, Skyan. Jeg har selv haft gode resultater med en Vincent CD S6, som har rør flere steder i konstruktionen, og som man jo så også kan pusle med rent lydmæssigt ved at prøve forskellige rør. Den koster 10500,- for versionen uden balanceret udgang og 11000,- for mkII med balanceret udgang hos Dans TV&Hifi Center. Men mon ikke der dukker en brugt en op af og til, og der er jo også andre mærker.

Hihi bittermand - den havde jeg slet ikke selv lagt mærke til. Et meget dæmpet rum svarer jo så til maksimal brug af stoffer! Uld i ørerne.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 August 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Skyan skrev:
Hej!

Jeg arbejder på at få lydbilledet i mit anlæg gjort mindre diskant. HT: Dali 850, NAD 319 receiver, Denon DCD 920 Cd afspiller. Jeg overvejer fx, via biamp, at lade en Harman Kardon, Citation 24 effektforstærker trække de øverste dele og NAD 'en til bassen. Vil det ændre noget? Kan man forestille sig, at det er forforstærkerdelen i NAD 'en, der skaber den diskante lyd, og at det derfor vil være det samme, hvis jeg biamp' er?

MVH

Skyan

Hej Skyan

lige for en god ordens skyld ...

lydbilledet gjort mindre diskant ... det kan man ikke

det har noget med den tonale balance at gøre ... altså man kan få mindre diskant tonalt set

lydbillede er 3D ... bredde, dybde , højde ... placering af instrumenter , sanger osv.

Klogesen :

den med toiletpapiret har jeg prøvet en gang til en fest dog var det et par sokker der blev brugt

det dæmpede den skrigende diskant på et par stakkels jamo ganske udemærket

mvh

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Sendt: 01 August 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
klogesen skrev:

Heldigvis anbefaler Klogesen kun bløde stoffer...

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Tak for supergode svar.

Klogesen: Skal rørene på den Vincent afspiller skiftes tit, og ved du om det er dyrt? Har lavet en tråd mere vedr. køb af CD afspiller: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66699&K W=Skyan

MVH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes